10 سؤال مهم که در نظرسنجی یک رستوران می تواند پرسیده شود!

۱۰ سؤال مهم که در نظرسنجی یک رستوران می تواند پرسیده شود!

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا تا کنون در مورد نظرسنجی از مشتریان رستوران خود فکر کرده اید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش منفی است، پس موضوعی برای پرداختن به آن در پیش رویتان قرار دارد.

در واقع اقدام به نظرسنجی کردن از مشتریان رستوران، گنجینه ای از اطلاعات در اختیارتان قرار می دهد که بر اساس آن می توانید حسی که مشتریان در هنگام صرف غذا و استفاده از سرویس های شما دارند را درک کنید.

این نظرسنجی همچنین به شما کمک می کند که نقطه ضعف ها و نقط قوت های رستوران خود را شناخته، بهترین راه برای بهبود و پیشرفت کسب و کارتان را پیدا کرده و حتی محصولات خود را به مشتریان جدید معرفی کنید.

در این مقاله ما به ده سؤال مهم که باید در فرم نظرسنجی رستوران خود قرار دهید، اشاره می کنیم. اما پیش از آن نکاتی را جهت طراحی هر چه بهتر سؤالات به شما یادآور می شویم:

سؤالاتی که پاسخ بله یا خیر دارند، نپرسید؛ این گونه سؤالات تنها دو پاسخ محتمل دارند و هیچ داده ای به اطلاعات شما اضافه نمی کنند. در واقع شما با این گونه سؤالات تنها می توانید از علاقمند بودن مشتریان خود نسبت به منو یا غذایی خاص آگاه شوید که البته در این مورد، پاسخ ها نیز زیاد قابل اعتماد نیستند.

برای مثال سؤال “آیا شما لیست پیتزاهای ما را دوست دارید؟”، درکی از موضوع به شما نمی دهد. بهتر است سؤالاتان را یه این شکل مطرح کیند؛ “به نظر شما چه نوع پیتزاهایی را به منوی رستوران خود اضافه کنیم؟”

سؤالات را طوری طراحی کنید که مشتریان با فراغ بال به آنها پاسخ دهند؛ توجه به این موضوع به شما کمک می کند، اطلاعات زیادی از نظرات مشتریان خود به دست آوردید. البته اگر نگران مواجهه با پاسخ های خیلی طولانی هستید، می توانید فرم پاسخ گویی را به گونه ای طراحی کنید که تعداد کارکترهای محدودی را بپذیرد.

سؤالات تکراری نپرسید؛ دقت داشته باشید که همه سؤالات “غذاهای ما چطور بود؟”، ” از سرویس ما راضی بودید؟” و “آیا صدای موسیقی زیاد بود؟” در واقع در یک سؤال گنجانده می شوند. همانطور که می دانید یک فرم نظر سنجی طولانی با سؤالات تکراری در نظر پاسخ دهنده اصلاً جالب نیست.

همچنین مطمئن شوید که سؤالات ساده که تنها یک ایده در آنها گنجانده شد است، بپرسید. اینکه هر سؤالی چندین ایده مختلف داشته باشد نیز به اندازه اینکه چند سؤال یک ایده را دنبال کنند، اشتباه است.

برای مثال سؤال “آیا از وعده غذایی خود در رستوران ما لذت بردید و چرا؟” سؤال بدی است؛ چرا که به نوعی به مشتری القاء می کند که وعده غذایی را حتماً دوست داشته است و تنها باید پاسخی برای “چرا؟” داشته باشد.

همچنین سؤال “آیا سرویس دهی مؤدبانه و سر وقت بود؟” نیز سؤال خوبی نیست؛ چرا که ممکن است مؤدبانه بوده ولی سروقت نبوده باشد. پس دقت کنید که در هر سؤالی تنها به دنبال یک ایده باشید.

سؤالات جانبدارانه نپرسید؛ سؤالی مثل اینکه “سرویس دهی رستوران ما چقدر خوب بود؟” به نوعی جانبدارانه محسوب می شود. این گونه سؤالات کمکی به شما نمی کنند، چرا که مشتری مجبور است به خودش بقبولاند که خدمات شما خوب بوده و فقط مقدار خوبی اش را باید تعیین کند.

پیش از ارسال فرم نظر سنجی، آن را چک کنید؛ حتماً پیش از ارسال فرم نظر سنجی رستوران خود، آن را چندین بار بررسی کنید و در دسترس تعدادی از نزدیکان خود قرار دهید. این اقدام به شما کمک می کند که اگر مشکلی در این نظرسنجی وجود دارد آن را برطرف کنید.

شما همچنین می توانید این فرم را در ابتدا برای کارکنان خود ارسال کنید، تا اگر مورد مبهمی  در آن وجود داشته و یا چیزی برای اضافه کردن باشد، از آن مطلع شوید.

ایده هایی برای طرح سؤالات نظرسنجی

در ادمه به ده سؤال مهم که بهتر است در فرم نظر سنجی رستوران خود مطرح کنید، اشاره می کنیم:

1)”چقدر احتمال دارد که شما رستوران ما را به دوستانتان معرفی کنید؟” پاسخ هایی که به این پرسش داده می شود، به شما کمک می کند که بفهمید رستوران شما امکان رشد و توسعه دارد یا نه.

می توانید شماره های 1 تا 10 را برای پاسخ به این سؤال در نظر بگیرید.

2) چند وقت یک بار در رستوران ما غذا می خورید؟

3) چه چیزی را در مورد منوی غذای ما دوست دارید؟

4) چه چیزی را در مورد منوی غذای ما دوست ندارید؟

5) نوشیدنی خاصی وجود دارد، که دوست داشته باشید در منوی ما موجود باشد؟

6) سرویس دهی کارکنان ما چگونه بوده است؟

7) در مورد سرعت سرویس دهی رستوران ما چه فکر می کنید؟

8) آیا کارکنان ما انتظارات شما را برآورده کردند؟

9) لطفاً به تمیزی رستوران ما امتیاز دهید.

10) آیا باز هم به این رستوران می آیید؟

 

سیستم نظرسنجی سپیدز

سال 98 سپیدز با شرکت اسمارت وای فای شراکت تجاری را آغاز کرد و یکی از محصولات اسمارت وای فای با نام نظرسنجی هوشمند با نرم افزار سپیدز ارتباط برقرار کرد. اما این سیستم نظرسنجی چگونه است؟ مهم ترین نکته ای که در این سیستم حائز اهمیت است، اتوماتیک بودن و هوشمند بودن آن است. یعنی فقط یکبار نصب و راه اندازی می شود و دیگر نیازی به مداخله انسانی نیست. برای هر نوع مدل فروشی کاربرد دارد. شما کدام نوع نظرسنجی را می شناسید که از مشتریان دلیوری نظرسنجی کند. با استفاده از این محصول، شما تعیین می کنید یک لینک حاوی سوالات نظرسنجی به صورت خودکار در یک زمان طلایی ارسال گردد. مشتری بر روی لینک کلیک می کند و وارد یک صفحه زیبا با سوالات چند گزینه ای می شود. در پایان نیز شما می توانید لینک شبکه اجتماعی اینستاگرام رستوران خود را قرار دهید تا از مشتریان خود، فالوور بگیرید. پس از این مرحله مدیر مجموعه در پنل مدیریتی خود مشاهده می کند که چه فردی چه غذایی میل کرده و چه افرادی از کارکنان رستوران به اون خدمات داده اند و نظر مشتری چگونه بوده است. حتی اگر مشتری ای نارضایتی داشت، همان لحظه برای شما اخطاری ارسال می شود تا به طریقی مشتری ناراضی را تبدیل به مشتری راضی کنید. در زیر می توانید ارائه آقای ابراهیمی، مدیرعامل شرکت اسمارت را در خصوص این محصول را مشاهده بفرمایید.

 

 

 

کلام آخر

آیا مشتریان خود را می شناسید؟ آیا از نیازها و انتظارات آنها مطلع هستید؟

سعی کنید حداقل یک بار از مشتریان خود نظرسنجی کنید. این کار به شما می گوید که دقیقاً کجای کار هستید و چه چیزهایی را باید تغییر دهید. حتماً نتایج نظرسنجی و تغییرات اعمال شده را از طریقی به مشتریان خود اطلاع دهید. این کار باعث می شود به آنان اطمینان دهید که به نظرشان اهمیت می دهید و به طور جدی به دنبال بهبود اوضاع رستوران خود هستید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط