مهارت ها و شرح وظایف مدیر رستوران | آیا برای مدیر رستوران مناسب هستید؟

شرح وظایف مدیر رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در مقاله قبلی به مهارت های ضروری مدیریت رستوران پرداختیم و قصد داریم در این مقاله درباره اصلی ترین مسئولیت های مدیر رستوران، مهارت های مورد نیاز این شغل صحبت کنیم.

برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به خوبی بشناسید، در واقع یک فرد در شرایطی می‌تواند مدیر رستوران موفق باشد که دانش و توانایی مدیریتی لازم برای این شغل پر چالش را داشته باشید. اگر توانایی مدیریت بحران و تصمیم گیری سریع را دارید، انرژی شما همیشه زیاد است و حوصله ساعت‌های کاری طولانی را دارید، به کار تیمی و مدیریتی علاقه مند هستید و تحصیلات شما مرتبط با صنعت رستوران داری و یا مدیریت است، احتمال اینکه بتوانید وظایف مدیر رستوران را به خوبی انجام دهید، بسیار زیاد است و شما شانس زیادی برای موفقیت در این شغل دارید. به شرطی که در طول زمان مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل را تقویت کنید و در زمینه‌هایی که ضعف مهارتی دارید، خود را با حضور در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف تقویت کنید.

محل کار مدیر رستوران چگونه است؟

تنوع محیط کاری مدیر رستوران می‌تواند بر وظایف شغلی و مسئولیت‌های وی به صورت مستقیم تاثیر گذار باشد. شغل مدیریت رستوران می‌تواند در فضاها و شرایط مختلفی شکل بگیرد، از رستوران‌های مستقل و محلی کوچک گرفته تا کافه رستوران‌ها و رستوران‌های هتل در مقیاس بزرگتر و رستوران‌های زنجیره‌ای جز فرصت‌های شغلی برای مدیران رستوران است که در محیط‌های متنوعی قرار دارند.

مسئولیت‌های مدیر رستوران

تنوع مسئولیت‌ها و وظایف مدیر رستوران به حدی زیاد است که برخی مدیران رستوران‌ها برای حضور در این فضا از افراد متخصص دیگر در این زمینه مشاوره دریافت می‌کنند. مدیر رستوران سکان هدایت یک مجموعه را بر عهده دارد که هر یک از بخش‌های آن چالش‌های مختص به خود را دارند و به همین دلیل تنوع و تعدد مسئولیت‌های مدیر رستوران زیاد است و شامل موارد زیر می‌شود:

۱. مدیریت و مدیریت عمومی

مدیر رستوران وظایف و مسئولیت گوناگون مدیریتی از جمله مدیریت عملیات روزانه از جمله نظارت بر سرویس مشتریان و برنامه‌ ریزی نوبت‌های کاری پرسنل را بر عهده دارد. نظارت بر رفتار پرسنل و تشویق آنها یکی از مسئولیت‌های مدیریتی وی به عنوان رهبر تیم است. مدیریت مالی و توانایی نظارت بر نحوه محاسبه سود و درآمد رستوران هم جز وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر موفق است. مدیریت چالش‌ها و شرایط پیش بینی نشده را هم باید در این بخش جز وظایف و مسئولیت‌های مدیر رستوران بیان کرد.

۲. خدمات مشتری

مدیر رستوران همچون سایر پرسنل وظیفه ارائه بهترین خدمات به مشتری را بر عهده دارد، وی باید تمام تلاش خود را کند تا مشتری با رضایت کامل و با خاطره‌ای خوش از رستوران خارج شود. خوشامدگویی حافظه اولیه ارتباط با مشتریان است و باید مدیر رستوران در این زمینه مهارت لازم را داشته باشد و این دانش را به سایر پرسنل منتقل کند. ارائه خدمات با کیفیت به مشتری و رسیدگی به سوالات و شکایات مشتریان باعث ایجاد روابط مثبت و افزایش رضایت مشتریان می‌شود که جز وظایف مدیر رستوران است.

۳. منابع انسانی

مدیریت کل تیم رستوران از خدمه تا سرآشپز و حسابداری بر عهده مدیر رستوران است، وی باید در استخدام، آموزش و تشویق تیم خود کوشا باشد. مدیریت منابع انسانی یک رستوران کار دشواری است که با داشتن دانش کافی در زمینه مدیریت می‌توان آن را به بهترین شکل ممکن انجام داد. مدیران رستوران مسئولیت‌های منابع انسانی از جمله ارزیابی عملکرد و بهره‌وری کارکنان را هم بر عهده دارند.

۴. تدارکات آشپزی

ارتباط با تامین کنندگان مواد اولیه و انتخاب بهترین مواد برای تهیه غذای رستوران جز وظایف مدیر است، وی باید در تهیه منو رستوران هم در کنار سرآشپز حرکت کرده و راهنمایی‌های لازم را با توجه به سلایق مشتریان به وی داشته باشد. مدیران رستوران مسئولیت‌های مرتبط با زنجیره تامین و تدارکات آشپزی را بر عهده دارند، تحقیق در مورد غذاها و برنامه ‌ریزی منوها، نظارت بر موجودی و سفارش لوازم و اطمینان از کیفیت محصولات و روابط مثبت با فروشندگان جز وظایف یک مدیر موفق رستوران است.

مهارت ها و دانش مورد نیاز شغل مدیر رستوران

مدیر رستوران باید تجربه و مهارت کافی در اداره بخش‌های مختلف و نظارت بر کار کلیه پرسنل را داشته باشد تا رستوران در کوتاه ترین زمان ممکن به اهداف مالی خود برسد. مدیریت رستوران‌های بزرگ به خصوص رستوران‌هایی که روزانه حجم زیادی مشتری به آنها رفت و آمد دارند، کار آسانی نیست. داشتن تحصیلات دانشگاهی و تجربه لازم در زمینه رستوران داری می‌تواند در موفقیت یک مدیر رستوران نقش بسزایی ایفا کند.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر رستوران

برای ورود به شغل مدیر رستوران، تحصیلات و تجربه می‌تواند نقش تاثیر گذاری بر موفقیت یک مدیر رستوران داشته باشد. بسیاری از مدیران رستوران‌ها تحصیلات مرتبط با مدیریت هتلداری یا صنعت غذا و نوشیدنی در مقاطع کاردانی و یا کارشناسی دارند. برای ورود به این شغل تجربه کاری در صنعت رستوران ‌داری به خصوص در جایگاه مدیریتی بسیار اهمیت دارد. افراد می‌توانند برای ورود به این شغل مدیریتی از جایگاه‌های شغلی پایین‌ تر شروع کرده و با یادگیری عملی و کسب تجربه در مدت زمانی معین به یک مدیر موفق رستوران تبدیل شوند. همچنین دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌های مرتبط با مدیریت رستوران هم می‌تواند به توانمندی و رضایت شغلی افراد کمک کند.

بازار کار و آینده شغلی مدیر رستوران

آینده شغلی مدیران رستوران به میزان تخصص، خلاقیت و توانایی در تطابق با نیازهای متغیر بازار و مشتریان بستگی دارد. در صنعت رستوران داری، فرصت‌ها و چالش‌های زیادی وجود دارد و بازار شغل مدیریت رستوران در این بین بسیار داغ است. اغلب رستوران‌های کوچک و بزرگ به دنبال استخدام یک مدیر ماهر و با تجربه هستند تا سکان هدایت مجموعه آنها را بر عهده بگیرد و رستوران را به اهداف مادی و معنوی خود برساند. مدیران رستوران با چالش‌هایی از جمله رقابت شدید، مدیریت منابع انسانی و مالی موثر و رعایت استانداردهای بهداشتی مواجه هستند. با این حال افرادی که توانایی‌ها و مهارت‌های مدیریتی قوی دارند، قادرند به موقعیت‌های شغلی جذابی در این حوزه دست یابند و فرصت‌های حرفه‌ای جذابی را پیش رو داشته باشند.

شخصیت‌های مناسب شغل مدیر رستوران

برخی از افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی خود برای استخدام و پیشرفت در شغل مدیریت رستوران گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان اغلب مدیران رستوران‌ها را ماجراجو، جاه ‌طلب، قاطع، خلاق، پرانرژی، مشتاق، با اعتماد به نفس و خوش ‌بین دانست. کسانی که در شخصیت خود در دنیای واقعی فردی برنامه ریز، پر انرژی، با مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی قوی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری سریع هستند، گزینه‌های بسیار مناسبی برای شغل مدیریت رستوران محسوب می‌شوند. انعطاف‌ پذیری، توانایی تحمل فشار کاری با ساعت‌های طولانی حضور در رستوران هم جز موارد مهمی است که می‌تواند در موفقیت یک فرد در شغل مدیریت رستوران تاثیرگذار باشد. نیز اهمیت دارد. مدیران موفق رستوران باید توانایی مدیریت تیم‌های گوناگون از کارکنان رستوران و تطبیق با نیازها و ترجیحات متنوع مشتریان را داشته باشند.

سوالات متداول:

محل کار مدیر رستوران چگونه است؟

فرصت‌های شغلی مدیران رستوران شامل محیط‌های کاری متنوعی همچون مدیریت رستوران‌های مستقل، محلی، کافه‌ها، رستوران‌های هتل در مقیاس بزرگتر، رستوران‌ها و فست فودها زنجیره‌ای و یا گروه‌های تفریحی می‌شود.

شرح وظایف مدیر رستوران؟

تنوع مسئولیت‌ها در نقش مدیر رستوران زیاد است. مدیر رستوران لازم است مدیریت و مدیریت عمومی، خدمات مشتری، منابع انسانی و تدارکات آشپزی بلد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط