بازاریابی رستوران در سال 2018 چگونه خواهد بود؟

بازاریابی رستوران در سال ۲۰۱۸

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سال جدید میلادی فرا رسید. به گفته کارشناسان، سال 2018 سال تغییرات بزرگ در علم بازاریابی است. دیگر رستوران داری به شیوه سنتی رایج نیست. رستوران ها از نرم افزار رستورانی ، شبکه های اجتماعی و… در جهت به روز شدن استفاده می کنند. بازاریابی برای رستوران نیز در مسیر رشد و تغییرات بزرگ قرار دارد. هر روز ایده های مختلفی برای بازاریابی هرچه بهتر برای رستوران ارائه می شود و تحولات جدید در این صنعت رخ می دهد. روش هایی که در اینجا نام می بریم ترفند هایی است که در سال 2018 به شما کمک می کند بدون صرف هزینه زیاد، در بازاریابی رستوران بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. توصیه می کنیم این کارهای ساده را دنبال کنید.

شبکه های اجتماعی

اگر شما در شبکه های اجتماعی حضور نداشتید و برای رستوران خود صفحه اختصاصی راه اندازی نکرده اید، بهتر است هرچه سریع تر دست به کار شوید. ساخت یک صفحه یا کانال زمان زیادی از شما نمی گیرد. مهمترین نکته ای که در مورد شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که باید هر روز زمانی را برای بازاریابی رستوران خود اختصاص دهید و صفحه خود را به روز نگه دارید. آسان است که هر چند وقت یکبار به صفحه خود سر بزنید و یک مطلب به اشتراک بگذارید؛ ولی اگر این کار را منظم انجام دهید مشتریان بیشتری جذب می کنید و باعث فروش بیشتر رستوران شما می شود. اطمینان داشته باشید با این روش بازاریابی برای رستوران خود، تغییرات محسوسی در روش های تبلیغاتی رستوران شما بوجود خواهد آمد. با این توضیحات اگر به اندازه کافی زمان ندارید و نمی دانید که چگونه باید از همه قابلیت های شبکه های اجتماعی بهره مند شوید بهتر است یک کارمند در زمینه شبکه های اجتماعی استخدام کنید. برای او توضیح دهید که شما این کار را برای بازاریابی رستوران و فروش بیشتر می خواهید انجام دهید و انتظارات خود را کامل بیان کنید. از او بخواهید به صورت مرتب و منظم روزانه عکس و مطلب منتشر کند و در شبکه های اجتماعی با مشتریان شما ارتباط مستقیم داشته باشد. دانشجویان و دیگر افراد در این گروه رنجی تبحر ویژه ای دارند و می توانند به شما کمک های فراوانی کنند.

اگر به خوبی نمی دانید که کسب و کار شما در کدام یک از شبکه های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد و باید در اولویت قرار بگیرد، باید به شما بگوییم اینستاگرام بهترین و سریع ترین شبکه اجتماعی برای اجرای برنامه بازاریابی رستوران است. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی عکس محور است که به صورت اختصاصی می تواند خدمات ویژه برای صنعت غذا و رستوران داری ارائه کند. داستان روزانه فعالیت های خود را در بخش story اینستاگرام منتشر کنید، تمام فعالیت های رستوران را به اشتراک بگذارید، عکس غذاهای خود را نشر دهید، غذاهای جدیدی که به منوی رستوران خود اضافه کرده اید معرفی کنید، نوشیدنی های جدید متناسب با فصل را به مشتریان معرفی کنید و در نهایت مشتریان خود را تشویق کنید تا مشارکت بیشتری با شما انجام دهند. اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده است که بیشترین بازخورد را از فعالیت های شما ارائه می دهد و می تواند برای رستوران شما مزایای فراوان به همراه آورد.

عوامل تاثیر گذار کوچک و بزرگ

نتایج حاصل از یک مطالعه روی رستوران های آمریکا نشان داد که 90% مردم با توجه به توصیه دوستان خود یک رستوران را انتخاب می کنند و در این بین 33 درصد افراد به آگهی های تبلیغاتی نیز اعتماد دارند. به عبارت دیگر می توان گفت که به جای هزینه روی تبلیغات در برنامه بازاریابی رستوران خود، بسیار مناسب تر است که با ارائه بهترین تجربه برای مشتری خود، این امکان را فراهم کنید تا رستوران شما را به دوستان و اطرافیان خود هم معرفی کنند. در سال های قبل یک مشتری راضی یا ناراضی فقط به دوستان نزدیک خود و اعضای خانواده اش دسترسی داشت و دایره ی کمی از افراد را تحت تاثیر قرار می داد. ولی هم اکنون با حضور شبکه های اجتماعی و ابزارهای موبایلی شرایط تغییر کرده است. اگر یک نفر از رستوران شما راضی نباشد. با انتشار یک پست در شبکه های اجتماعی، می تواند دایره گسترده تری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

اینترنت ابزار بسیار قدرتمندی است و شما باید از این ابزار به بهترین شکل ممکن در جهت بازاریابی رستوران خود استفاده کنید. امروزه مردم برای انتخاب فقط به نظرات دوستان خود اعتماد نمی کنند و در سایت ها و شبکه های اجتماعی و فروم ها به دنبال نظرات دیگران نیز هستند. یکی دیگر از ترفند های بازاریابی رستوران که در سال 2018 بسیار بیشتر و فراگیر تر خواهد شد، دعوت از سلبریتی ها یا همان افراد مشهور جامعه است. این افراد در شبکه های اجتماعی خود طرفداران زیادی دارند و می توانند روی آن ها و سلیقه ی آن ها تاثیر بگذارند. سعی کنید آن ها را به رستوران خود دعوت کنید و شرایط مطلوبی برای آن ها تهیه کنید. در عوض مطمئن باشید این شخص می تواند مشتریان فراوانی را برای رستوران شما به همراه بیاورد.

ارتباط، تعامل، مشارکت

این همان خروجی تلاش های شما در شبکه های اجتماعی خواهد بود. مردم امروزه بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر تعامل دارند و دنیای آنلاین محل این تعاملات است. افراد همان جایی را که دوست دارند و در آنجا به آن ها خوش گذشته است را حمایت می کنند و به دوستان شان توصیه می کنند. شبکه اجتماعی یک مکان بسیار جالب و کاربردی است که می تواند داستان فعالیت شما را برای مشتریان تعریف کند، تجربه مشتریان شما را در رستوران تان نشان دهد و مشارکت هرچه بیشتر شما و مشتریان به همراه داشته باشد. در شبکه اجتماعی به راحتی می توانید با مشتریان خود مکالمه کنید و متوجه شوید چه غذایی را بیشتر می پسندند.

این ها همه باعث می شود شما بیش از یک رستوران معمولی عمل کنید و شبیه به یک مرکزی باشید که با مشتریان خود تعاملات کاربردی برقرار کرده و با آن ها مشارکت دارد. این کار شما در اصل نوعی خوشامدگویی به مشتریان است و باعث افزایش وفاداری مشتریان شما می شود.

شخصی سازی

این مساله هم تاکید کننده نکته قبلی است، ولی شما با این روش می توانید یک گام جلوتر بروید. شما می توانید اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید؛ اینکه کدام میز را بیشتر دوست دارند، چه نوع نوشیدنی ای را می پسندند، سالگرد تولد یا ازدواج شان را برای برگزاری مهمانی ثبت کنید. با این کار  زمانی که مشتری برای دفعات بعدی سراغ شما آمد، این اطلاعات ارزشمند کمک می کند تا بهترین خدمت شخصی را به مشتری خود بدهید و وفاداری او را افزون کنید.

مهمان ها به خدمات شخصی سازی شده علاقه بسیار زیادی دارند و اینکه متوجه شوند از جانب شما مورد توجه قرار گرفته اند ، خود باعث رضایت چندین برابری آن ها می شود. تردید نکنید شخصی سازی خدمات رستوران یک اتفاق ویژه در سال 2018 خواهد بود و تحولی بزرگ در بازاریابی برای رستوران ها رقم خواهد زد.

هدف گذاری جغرافیایی

اپلیکیشن waze برای کاربران اروپایی به گونه ای طراحی شده است که اگر از نقطه ای از پیش تعیین شده روی نقشه مجازی، یک پیام الکترونیکی برای کاربران ارسال شود، آن ها می توانند به فروشگاه مربوطه بروند و خرید با تخفیف انجام دهند. این ترفند در اصل هدف گذاری جغرافیایی نام دارد.  به عنوان مثال اگر شما در حال استفاده از این نقشه هستید تا به نزدیک ترین رستوران مورد نظر خود بروید، نقشه waze شما را متقاعد می کند تا به رستوران دیگری که آگهی تبلیغاتی منتشر کرده است بروید و با پرداخت هزینه کمتر، غذای بهتر بخورید. این یک اتفاق کاربردی است. زمانی که شما از نقشه استفاده می کنید، گزینه های بهتر پیش روی شما قرار می گیرد.

اینکه این امکان هم اکنون در ایران وجود دارد یا خیر یا اینکه اپلیکیشن های دیگری برای این امر وجود دارد اطلاعاتی فعلا نداریم اما شما این مورد را حتما در نظر داشته باشید و به دنبالش باشید، زیرا بالاخره روزی در ایران نیز این اتفاق خواهد افتاد (شاید سال 2018 !) . اگر این امکان در کشور و شهر شما نیز اتفاق افتاد اولین نفر از آن استفاده کنید. تصور کنید که چگونه می توانید مشتریان نا خواسته ای که در خیابان به دنبال رستوران مناسب می گردند را هدف گذاری کنید و با برنامه های خوب آن را به یک مشتری دایمی تبدیل کنید.

آسایش و راحتی

تمامی آگهی های تبلیغاتی و تخفیف ها برای مشتریان به گونه ای منتشر می شود که مشتری به این نتیجه برسد آسایش و راحتی بیشتری برای او برقرار خواهد بود. مشتری توقع دارد همه مراحل رفتن به رستوران و غذا خوردن به راحتی انجام شود؛ بنابراین باید به راحتی میز مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنند و در هر ساعتی از شبانه روز که می خواهند به خدمات مربوطه دسترسی داشته باشند. این افراد همچنین می خواهند امکان سفارش غذا از داخل منزل به راحتی برای آنها فراهم باشد و غذای مورد علاقه خود را درب منزل تحویل بگیرند. اگر سایت اینترنتی ندارید حتما راه اندازی کنید و سفارش آنلاین غذا نیز در آن بگنجانید.

توجه داشته باشید که بسیاری از راه حل های کاربردی ومهمی که ارائه می شود زمانی کاربرد دارد که امکان رزرو آنلاین میز در رستوران شما فراهم شده باشد و منو شما روی سایت اینترنتی در دسترس باشد. برای ارسال غذا نیز می توانید برای هریک از مشتریان خود شماره اشتراک در نظر بگیرید و با سایت های سفارش آنلاین غذا همکاری کنید، یا خودتان در سایت رستوران تان سفارش آنلاین غذا را بگنجانید.

برخی از این ترفند هایی که بیان شد بیش از یک راهکار بازاریابی است و می تواند تاثیری شگرف روی تجربه مشتریان شما و خدمات ارائه شده برجا بگذارد. شما باید توجه داشته باشید که عصر حاضر ، عصر بازاریابی نوین است و بازاریابی برای رستوران فراتر از انتشار آگهی تبلیغاتی است. هنر بازاریابی این است که به همه جوانب کسب و کار خود دسترسی داشته باشید و به این مساله دقت کنید که مشتریان رستوران شما همواره می توانند بهترین مشاوران و وکلای شما باشند. همواره به این مساله دقت کنید که همه تلاش هایی که انجام می دهید باید به صورت کامل و جامع شود تا در نهایت بتوانید نتیجه حاصل از آن را پیش روی خود ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط