نامگذاری رستوران از صفر تا صد؛ بهترین نام را برای رستوران‌تان انتخاب کنید

نام گذاری رستوران از صفر تا صد

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 9 دقیقه

نام رستوران شما نه تنها با کیفیت غذا و خدمات شما، بلکه با هر جنبه‌ای از کسب و کار شما مرتبط است. انتخاب نام مناسب برای رستوران تاثیر بزرگی در جذب مشتریان دارد! در واقع نامی که شما برای رستوران خود انتخاب می‌کنید، تداعی کننده کیفیت و غذایی است که به مشتریان خود ارائه می‌کنید.  در زمان انتخاب نام رستوران بهتر است عوامل مختلفی مانند محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، مشخصات رستوران و مشتریان خاص خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در آمریکا، زمانی که صحبت از رستوران «The Plant Cafe Organic» می‌شود، تصویری متشکل از مزرعه، میز غذا خوری، غذای ارگانیک و سالم در ذهن افراد نقش می‌بندد. بنابراین و با توجه به این نکته که نام رستوران موجب برانگیختن احساسات مختلف در افراد می‌شود، انتخاب نام رستوران اهمیت زیادی دارد. گرچه قوانین و اصول خاصی برای نامگذاری رستوران وجود ندارد؛ اما در این مطلب قصد داریم راهنمای جامع و کاملی در رابطه با نحوه انتخاب نام برای رستوران در اختیار شما قرار دهیم. اگر در مراحل ابتدایی راه اندازی رستوران هستید، قطعا این محتوا به شما کمک خواهد کرد.

نحوه نامگذاری رستوران

نحوه نامگذاری رستوران

نام رستوران شما نقش مهمی در برندسازی و بازاریابی شما خواهد داشت. در واقع، نام گذاری رستوران اولین قدم برای ایجاد استراتژی برند شماست. اسمی که برای رستوران خود انتخاب می‌کنید، هویت و تصویر شماست و دیگر قسمت‌های رستوران مانند لوگو، منو، لباس کارکنان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، اگر نام خوبی برای رستوران خود انتخاب کنید، قطعا برای هدایت مشتریان به رستوران یا شبکه‌های اجتماعی خود دچار مشکل نخواهید داشت.

نام رستوران شما باید جذاب، قابل تلفظ و آسان برای به خاطر سپردن باشد. ضمن اینکه باید مفهوم رستورانتان را به‌خوبی منعکس کند. هنگام راه‌اندازی رستوران مواردی از قبیل طراحی لوگو، منو و لباس کارکنان حائز اهمیت هستند؛ اما می‌توان گفت که انتخاب نام درست و کاربردی در اولویت تمام این موارد قرار دارد.

قبل از آنکه به آموزش تکنیک‌های نامگذاری رستوران بپردازیم، توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

  • نامی منحصر به فرد اما ساده انتخاب کنید: از فکر خلاقانه خود برای انتخاب نامی متمایز و منحصربه‌فرد استفاده کنید. نامی که از رقبا تمایز داشته باشد و به‌خوبی به یاد می‌ماند.. پیدا کردن نام‌های خوبی که هنوز انتخاب نشده‌اند می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما از انتخاب نامی که املا یا تلفظ آن سخت است، خودداری کنید. هرچه یک اسمی که برای رستوران خود انتخاب می‌کنید، ساده‌تر باشد؛ بازاریابی دهان به دهان و افزایش آگاهی از برند شما به شکل بهتری انجام خواهد شد.
  • نام رستوران باید احساس برانگیز باشد: جالب است بدانید که یکی از عوامل تاثیرگذار در داشتن مشتری وفادار، انتخاب نامی مناسب برای رستوران است که موجب برانگیخته شدن احساسات خوب در مشتری می‌شود. نامی برگزینید که احساسات مثبتی مانند خوشمزه بودن، لذیذی، سلامت و دل‌چسبی یا راحتی را در مشتریان برانگیزد.
  • قبل از انتخاب نام رستوران، تحقیق کنید: قبل از نامگذاری رستوران بررسی کنید که مجموعه دیگری اسم مورد نظر شما را انتخاب نکرده باشد.

از اسم خود برای نامگذاری رستوران ایده بگیرید

مک‌دونالدز، وندی، تاکو بل و پاپا جان از معروف‌ترین رستوران‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای هستند که نام آنها مستقیما از نام موسسشان گرفته شده است و یا به نوعی به اسم آنها اشاره دارد. اگر بتوانید از نام خود در اسم رستوران استفاده کنید، می‌توانید برند شخصی خود را نیز توسعه داده و در استوری تلینگ کسب و کارتان، از شخص خودتان نیز کمک بگیرید. مشتریان شما ممکن است ندانند شما کی هستید، اما اگر منشا نام رستوران شما را کشف کنند، داستان موفقیت شما را به یاد خواهند آورد، که ممکن است شهرت شما را افزایش دهد و برند شما را در طول زمان تقویت کند.

در صورتی‌که نام شما یک معنای خاص یا تاریخی دارد، این ویژگی را در انتخاب نام رستوران خود استفاده کنید. شما این امکان را دارید تا از اسم خود برای ایجاد مفهومی خلاقانه بهره ببرید، مانند ادغام نام شخصی خود با واژه‌های غذایی یا کلماتی که احساسات مشتریان را برانگیخته خواهد کرد. با آنالیز و استفاده از نام خود برای نام‌گذاری رستوران می‌توانید به نام قشنگی برای رستوران خود دست یابید.

به غذاهایی که سرو می‌کنید، توجه داشته باشید

نامگذاری یک رستوران به نام منو یا غذای خاصی که در رستوران سرو می‌شود یک رویه رایج در بین رستوران داران است. پیتزا هات نمونه‌ای از رستوران‌هایی است که برای انتخاب نام خود، از یکی از اصلی‌ترین غذاهای خود استفاده کرده است. از نگاه مشتری، زمانی که یکی از غذاهای اصلی خود را به عنوان نام ستوران انتخاب می‌کنید، به نوعی مهارت و حرفه‌ای بودن خود را در تهیه این غذا نشان می‌دهید. نام رستوران باید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با محصولات یا سبک خاص غذایی که ارائه می‌دهید، مرتبط باشد. این اتصال مفهومی می‌تواند به مشتریان نشان دهد که چه چیزی را در رستورانتان ارائه می‌دهید. برای مثال اگر فقط از موادغذایی ارگانیک استفاده می‌کنید، این موضوع باید در هنگام انتخاب اسم مدنظر گرفته شود.

موقعیت مکانی در نامگذاری رستوران تایثرگذار است

توجه به موقعیت جغرافیایی رستوران نیز می‌تواند در انتخاب نام برای رستوران تاثیرگذار باشد. اگر هنگام انتخاب نام به این مورد نیز توجه داشته باشید، احتمالا از رقبای خود متمایز خواهید شد.

در نظر داشته باشید که نام رستوران شما باید با محیط اطراف سازگاری داشته باشد و به‌درستی نمایانگر نوعی رستوران یا غذاخوری باشد. برای مثال، در صورت واقع‌شدن در قلب شهر، از نام‌های به‌روز و مدرن بهره ببرید.

اگر رستوران در نزدیکی ساحل قرار دارد، نامی را انتخاب کنید که به‌طور مستقیم به دریا یا محیط دریایی اشاره کند. به خاطر داشته باشید که تحقیق درباره نام‌های رستوران‌های مشابه در منطقه می‌تواند به شما در انتخاب نام رستوران کمک کند. در نهایت، مطمئن شوید نام انتخابی شما جذابیت و هویتی خاص داشته باشد که مشتریان را به خود جلب کند.

از آرایه‌های ادبی در نامگذاری رستوران خود استفاده کنید

وقتی در حال انتخاب نام برای رستوران خود هستید، از آرایه‌های ادبی استفاده کنید تا نامی متمایز و جالب برگزینید. استفاده از الهام‌بخش‌هایی مانند کتاب‌ها، شعرها، رمان‌ها و افسانه‌ها به نام و خود رستورانتان جذابیت اضافه می‌کند.

اگر بتوانید از کنایه و جناس به شکل درستی در انتخاب اسم برای رستوران خود استفاده کنید، به احتمال زیاد همیشه در ذهن مخاطب خود خواهید ماند. با این حال بهتر است که برای استفاده از این تکنیک از یک فرد متخصص کمک بگیرید؛ زیرا کمی لغزش یا اشتباه می‌تواند نام رستوران شما را به یک فاجعه تبدیل کند.

به نوستالژی، سلیقه و علاقه مخاطب هدف خود توجه کنید

در انتخاب نام رستوران خود، به نوستالژی، سلیقه و علاقه مخاطبان هدفتان توجه داشته باشید. مزیت استفاده از این ترفند این است که به مردم حس آشنایی می‌دهد که در رستوران‌های جدید غیر معمول است و باعث می شود در مشتریان ارتباط شخصی و خاطره‌انگیزی ایجاد کند. از سلیقه مخاطبان خود آگاهی داشته باشید و سعی کنید نامی را برگزینید که با سلیقه و تمایلاتشان همخوانی دارد. برای مثال، نام رستورانی که به فرهنگ پاپ اشاره دارد، افراد با علایق مشترک را گرد هم می‌آورد و کسب و کار شما را به خودی خود تبدیل به یک جامعه می‌کند. با این حال مراقب باشید که به دنبال جایگاه بسیار خاصی که به شما آزادی عمل کمی می‌دهد، نباشید.

حساسیت‌های فرهنگی را مدنظر بگیرید

هنگام انتخاب نام رستوران خود، توصیه می‌شود حساسیت‌های احتمالی فرهنگی را به دقت مورد بررسی قرار دهید. توجه‌به این نکته بسیار اهمیت دارد که شاید نامی که انتخاب می‌کنید برای افراد خاصی معنایی متفاوت از هدف شما داشته باشد.

از توجه‌به تمام فرهنگ‌ها و گروه‌های جامعه و جلوگیری از استفاده از کلمات یا عباراتی که می‌توانند توهین‌آمیز یا ناخوشایند باشند، غافل نشوید. این‌کار باعث رشد و جذب مشتریان متنوع و رضایت بیشتر آن‌ها می‌شود.

نیم نگاهی به نام‌های غیر متعارف هم داشته باشید

شاید اصلی‌ترین مزیت استفاده از نام غیر متعارف این باشد که توجه افراد را به خود جلب می‌کند. گاهی اوقات حتی بازاریابی و تبلیغات بد هم می‌توانید موجب کسب و کار رستوران شود. بنابراین اگر روش نام‌گذاری نامتعارف را برای انتخاب نام رستوران خود انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که می‌توانید واکنش‌های افراد را پیش‌بینی کنید و به انتقاداتی که ممکن است در پی آن باشد پاسخ دهید.

از قدرت قافیه غافل نشوید

تحقیقات بارها و بارها نشان داده‌اند که قافیه‌ها به افراد کمک می‌کنند تا چیزها را به خاطر بسپارند. این اصل شامل نام رستوران‌ها نیز می‌شود. Brooklyn’s Pies and Thighs یک نمونه موفق از این اصل محسوب می‌شود. البته باید به فضای رستوران توجه کنید. بعید است که یک عبارت قافیه عجیب‌وغریب برای یک رستوران با فضای جدی جواب دهد.

آینده را مدنظر بگیرید

نام رستوران باید ماندگار باشد. انتخاب نامی که در چند سال آینده به‌کار نیاید، از پایه اشتباه است. بنابراین، رستوران را در 5 سال و 10 سال آینده تصور کنید. هر رستورانی در طول سال‌ها تغییراتی خواهد داشت، اما یک نام مناسب با وجود این تغییرات و در طول زمان همچنان جذاب می‌ماند.

انتخاب نام خوب برای رستوران

عموما بهترین نام‌ها بسیار خاص هستند و احساس یا برداشتی را برمی‌انگیزند که دقیقا با فضا و هدف آن رستوران هماهنگی داشته باشند. یک نام مناسب انعکاس‌دهنده نوع خدمات، فضا و حتی نوع غذای رستوران خواهد بود. به‌آسانی می‌توان آن را به خاطر سپرد و در شبکه‌های اجتماعی سرچ کرد.

انتخاب نام بد برای رستوران

نام‌های نامناسب برای رستوران‌ها به‌وفور دیده می‌شوند. بسیار توجه کنید که اگر می‌خواهید از طنز استفاده کنید، این کار را با کمک یک شخص ماهر انجام دهید. تعداد کمی از مردم به اندازه‌ای که فکر می‌کنند بامزه هستند. به یاد داشته باشید که هر کلمه یا عبارتی که به‌هر شکلی شبیه به یک کلمه آزاردهنده باشد، احتمال دارد توسط شخصی واقعا به‌همان صورت تفسیر شود و بعد طنز ماجرا به چشم نیاید.

نادیده‌گرفتن نکات و حساسیت‌های فرهنگی از دیگر دلایل رسیدن به یک نام بد برای رستوران است که این موضوع نیز زیاد دیده می‌شود.

نکاتی که قبل از انتخاب اسم برای رستوران باید بدانید

نکاتی که قبل از انتخاب اسم برای رستوران باید بدانید

بعد از اینکه چندین اسم را به عنوان گزینه‌های نهایی برای نام رستوران خود انتخاب کردید، باید همه آنها را با یکدیگر از چند جنبه مختلف، مقایسه کنید. به یاد داشته باشید که نام رستوران شما فقط روی تابلوی رستوران شما نمایش داده نمی‌شود. نام رستوران شما باید همه جا باشد، از پوسترها و بیلبوردها، تا نتایج جستجو در Google و Google Maps، شبکه‌های اجتماعی. اگر مردم نام رستوران شما را دوست نداشته باشند، یا بدتر از آن، نتوانند آن را به خاطر بسپارند، جذب افراد به سمت کسب و کار شما دشوار خواهد بود. به همین دلیل، قبل از انتخاب نهایی، اسم‌های موجود در فهرست مد نظرتان را با توجه به موارد زیر ارزیابی و مقایسه کنید:

طراحی لوگو

نام رستوران شما بر طراحی لوگو تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید لوگوی شما مخفف اسم رستورانتان باشد، باید در انتخاب فونت خیلی دقت کرده و اطمینان حاصل کنید که خوانایی خوبی داشته باشد. از سوی دیگر، نام طولانی رستوران ممکن است شما را برای اجرای ایده‌های خلاقانه محدود کند. با توجه به اینکه طولانی‌ترین نام رستوران‌ها اغلب بیش از چهار کلمه نیستند، بهتر است فرض کنیم که نام برنده احتمالا باید تعداد کلمات کمتری داشته باشد. علاوه بر این هر چه نام کوتاه‌تر باشد، برای چشم و گوش آسان‌تر خواهد بود.

بازار هدف

اهمیت بر بازار هدف از رکن‌های اساسی در انتخاب نام برای رستوران است. هنگامی که در رستوران خود میزبان خانواده‌ها هستید، باید به‌دنبال اسمی متعارف و مناسب خانواده بگردید. اگر در محله‌ای خاص رستوران دارید و مهمانان شما از گویش و لهجه خاصی استفاده می‌کنند، می‌توانید از گویش آنان برای انتخاب نام کمک بگیرید.

اگر افرادی خاص با ویژگی‌ها و روحیات خاص به رستوران شما خواهند آمد، به سراغ استراتژی‌های نام‌گذاری نامتعارف بروید. حالا با درنظرگرفتن این چند نکته نهایی، از بین نام‌های کاندیدشده بهترین نام را برای رستوران خود انتخاب کنید و یکی از مهم‌ترین مراحل افتتاح یک رستوران موفق را پشت سر بگذارید.

نمای ظاهری نام رستوران در بسته بندی غذا، رسانه‌ها و …

همان‌طور که قبلاً گفتیم، نام رستوران شما فقط در طراحی لوگوی شما تاثیرگذار نیست؛ بلکه در فضاهای مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی و یا حتی بسته بندی غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام نامگذاری رستوران، به نما و جلوه اسم در بروشورها، منوی کاغذی یا منوی دیجیتال، تبلیغات آفلاین و آنلاین نیز توجه داشته باشید. برای بررسی این موضوع می‌توانید به عنوان نمونه، اسم انتخاب شده برای رستوران را روی یک کاغذ چاپ کنید. علاوه بر این می‌توانید از افراد متخصص کمک گرفته و جلوه اسم مورد نظرتان را روی تابلوهای تبلیغاتی، تست و بررسی کنید. فراموش نکنید که آن را در بازار واقعی آزمایش کنید؛ به صورت غیررسمی، برای دوستان، خانواده و مخاطبان هدف احتمالی بفرستید و نظرشان را بپرسید.

برند

نام کامل رستوران باید مکمل منو یا غذای خاص، بازار هدف، سبک خدمات، تم، محیط و مهم‌تر از همه برند شما باشد. انتخاب نامی که همه این ویژگی‌ها را در خود داشته باشد قطعا کار مشکلی است اما غیر ممکن نیست. تا زمانی که نام رستوران شما به طور موثر حال و هوای رستوران شما را منعکس کند، در مسیر درستی هستید.

مثلا اگر صاحب رستوران تخصصی ایتالیایی هستید، نامی مرتبط با ایتالیا و غذاهای این کشور را در نظر بگیرید. تا زمانی که نام رستوران شما به‌طور موثر حال‌وهوا و برند رستوران شما را منعکس کند، می‌توان گفت در انتخاب اسم موفق بوده‌اید.

نامگذاری رستوران؛ گامی مهم در راه اندازی رستوران

اسم رستوران ترکی

  • بورسا کباب (کباب، اصلی‌ترین غذای این رستوران است. به همین دلیل نام رستوران برگرفته از یکی از غذاهای اصلی است. به این استراتژی نامگذاری رستوران پیش از این اشاره کردیم.)
  • قصاب یا کاساب (استیک محبوب‌ترین غذای این رستوران است و درصد عمده‌ای از افراد به‌دلیل علاقه به غذاهای گوشتی لاکچری به این رستوران مراجعه می‌کنند.)
  • دونر گاردن (در این رستوران دونر غذای اصلی است که برای تهیه آن هر روز از گوشت تازه استفاده می‌شود. باز هم برای انتخاب این رستوران از غذای اصلی و مهم‌ترین مزیت آن الهام گرفته شده است.)
  • آنتولیا: (برای نامگذاری این رستوران از استراتژی توجه به موقعیت جغرافیایی استفاده شده است.)
  • میت زون: (ویژگی اصلی ای رستوران، محیطی جذاب، عالی و لاکچری است که در انتخاب نام نیز به آن اشاره شده است.)

اسم رستوران خارجی

  • گرانیوم (رستورانی در دانمارک)
  • سنترال (رستورانی در پرو)
  • بژ (رستورانی در توکیو)
  • نوما (رستورانی در دانمارک)
  • آرزاک (رستورانی در اسپانیا)
  • لدبری (رستورانی در انگلیس)

اسم رستوران لاکچری تهران

  • شاندیز جردن
  • دیوان
  • رستوران مستوران
  • مانسون لانژ
  • لوشاتو
  • تاج محل
  • اسفندیار
  • 123
  • نائب

نامگذاری رستوران؛ گامی مهم در راه اندازی رستوران

در این مطلب تکنیک‌های نامگذاری رستوران را به طور جامع و کامل به شما عزیزن آموزش دادیم. برای درک بهترین اهمیت انتحاب اسم برای رستوران، به کاربردهای این نام در فضاهای مختلف، مانند لوگو، شبکه‌های اجتماعی و بسته بندی غذا نیز اشاره کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب، مسیر انتخاب اسم رستوران را با دید روشنتری طی کنید.

جمع‌بندی

به‌طورکلی می‌توان گفت که قوانین و راهکارها برای انتخاب نام رستوران کاملا دقیق و مشخص نیستند. به‌عبارت‌دیگر، لازم نیست همگی از یک روش برای انتخاب نام بهره ببرند. برای برخی جذابیت اهمیت دارد و برخی دیگر به جنبه‌های تبلیغاتی فکر می‌کنند. در هر صورت به‌خاطر داشته باشید که نام انتخابی شما برای رستورانتان نه‌تنها به کیفیت غذا و نوع خدمات شما، بلکه به هر قسمت و جنبه‌ای از کسب‌وکار شما مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط