عکاسی از غذا؛ چگونه عکس زیبایی از غذای رستوران بگیریم؟

چگونه عکس زیبایی از غذای رستوران بگیریم؟

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عکاسی از غذا با رعایت و در نظر داشتن چند ترفند ساده، کاری لذت‌بخش و در نهایت نتیجه بخش برای کسب و کار شما خواهد بود؛ چه به عنوان صاحب رستوران و چه به عنوان فود بلاگر! در ادامه این مطلب قصد داریم به ترفندهایی عکاسی از غذا برای جلب نظر افراد، اشاره کنیم. در ادامه این مطلب با موضوع راهنمای جامع عکاسی از غذا، همراه ما باشید.

آیا برای عکاسی از غذا به تخصص و دانش خاصی نیاز است؟

 

مانند هر ژانر دیگری از عکاسی، عکاسی از غذا یک هنر است که از آن برای اهداف مختلفی مانند تبلیغات، بازاریابی و اهداف دیگر، استفاده کرد. عکاسی حرفه‌ای از غذا را نباید صرفا فعالیتی برای تولید محتوا در اینستاگرام در نظر گرفت؛ بلکه باید به آن به عنوان یک روش سرمایه گذاری جهت معرفی کسب و کار و در نهایت افزایش درآمد نگاه کرد.  درواقع عکاسی از غذا تنها برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی انجام نمی‌شود و در فرایند ساخت منو بسته بندی غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای شروع عکاسی از غذا به چه چیزهایی نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه از غذا عکاسی کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به نمونه‌هایی از عکاسی حرفه‌ای غذا نگاه کنید. به عنوان مثال به بسته‌بندی غذاها یا رستوران‌های لاکچری، منوها، نمونه کارهای عکاسان غذا که در این زمینه معتبر و معروف هستند، توجه کنید. با توجه به این تصاویر و ایده گرفتن از آنها، به سادگی متوجه خواهید شد که علاقه مندان به این صنعت به چه چیزهایی علاقه دارند و چه مواردی موجب جلب نظرشان نمی‌شود.

دوربین و تجهیزات عکاسی از غذا

اگر در زمینه عکاسی از غذا مبتدی هستید  و نمی‌خواهید این کار را به صورت حرفه‌ای ادامه دهید، برای شروع می‌توانید از دوربین گوشی‌هایی مانند گوشی آیفون استفاده کنید. اما اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنید و جلب نظر مخاطب از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است، پس باید به فکر تهیه یک دوربین و تجهیزات DSLR خوب باشید؛ تجهیزاتی که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.

بهترین دوربین‌های DSLR برای عکاسی از غذا

در حالی که دوربین‌های دیجیتال فول فریم اغلب توسط حرفه‌ای‌ها برای عکاسی از غذا توصیه می‌شوند، می‌توانید در ابتدا کار خود را با دوربین‌های کراپ سنسور آغاز کنید. دوربین‌های کراپ سنسور از لحاظ قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر هستند؛ اما هنگام استفاده از لنزهای متفاوت، خروجی‌های مختلفی دارند. همان‌طور که از نام این دوربین‌ها می‌توانید حدس بزنید، خروجی دوربین‌های کراپ سنسور، کمی برش داده شده است. در حالی که با دوربین‌های فول فریم می‌توان تصاویری با گستردگی بیشتر داشت. بهترین دوربین‌هایی که برای عکاسی از غذا می‌توانید استفاده کنید، عبارت هستند از:

  • Canon EOS 5D Mark IV (فول فریم)
  • نیکون Z6 (فول فریم)
  • Canon EOS Rebel T6i (کراپ سنسور)
  • Nikon D3400 (کراپ سنسور)

بهترین لنز دوربین برای عکاسی از غذا

لنزهای پرایم یا لنزهای ثابت اغلب برای عکاسی از غذا بهترین انتخاب هستند. زیرا این دوربین‌ها به دلیل دارا بودن دیافراگم بازتر، کنترل بیشتری برای عمق میدان در اختیار عکاس قرار می‌دهند. به عنوان مثال، اگر قصد استفاده از دوربین دیجیتال فول فریم را دارید، می‌توانید از لنز پرایم 80 یا 50 میلی متری برای عکاسی از غذا استفاده کنید. اما اگر قصد استفاده از دوربین‌های کراپ سنسور را دارید، باید بسته میزان ضریب کراپ دوربین، از لنزهای مناسب استفاده کنید.

ضریب کراپ میزان برش تصویر شما توسط دوربین در مقایسه با یک دوربین 35 میلی متری استاندارد است. وقتی فاصله کانونی لنز خود را در ضریب کراپ ضرب می‌کنید، فاصله کانونی واقعی که تصویر شما با آن گرفته می‌شود را به دست می‌آورید. بنابراین، برای داشتن تصویری مشابه با کیفیت لنز 80 میلی‌متری با یک دوربین کراپ سنسور با ضریب برش 1.6، باید از یک لنز 50 میلی‌متری استفاده کنید.

برای به تصور کشیدن جزئیات در عکاسی از غذا، به لنز ماکرو نیاز خواهید داشت. با استفاده از این لنزها، می‌توانید از سوژه در فاصله نزدیکی عکس گرفته و جزئیات را با بهترین کیفیت به مخاطب نشان دهید.

دیگر تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از غذا

  • هنگام عکاسی از غذا، سه پایه یکی از موارد ضروری است که موجب کاهش لرزش و بهبود کیفیت عکس‌های شما می‌شود.
  • در حالی که بسیاری از عکاسان غذا نور طبیعی را برای عکاسی از غذا ترجیح می‌دهند، استفاده از نور مصنوعی در هنگام عکاسی، کنترل عمل بیشتری به شما می‌دهد.
  • استفاده از چند فلش و بازتاب دهنده نور به شما این امکان را می‌دهد تا نور را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید.
  • برای جلوه بهتر عکس‌ها نیز می‌توانید از انواع ظروف سرامیکی و چوبی، دستمال‌های فانتزی و … استفاده کنید.

ایده استایل و تزئین دکور برای عکاسی حرفه‌ای از غذا

ایده استایل و تزئین دکور برای عکاسی حرفه‌ای از غذا

طراحی و دیزاین غذا، یکی از پیچیدگی‌های فرایند عکاسی از غذا است که معمولا زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. جالب است بدانید که رستوران‌ها یا بلاگرهایی که به صورت حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند، از استایلیست یا افراد متخصص در زمینه دیزاین غذا استفاده می‌کنند. اما اگر شما بودجه  کافی برای کمک گرفتن از نیروی متخصص را ندارید، نگران نباشید. در این بخش قصد داریم ترفندهایی برای استایل و دیزاین غذا را به شما آموزش دهیم. این ایده‌ها باعث می‌شوند که عکس‌های شما از همان ابتدا حرفه‌ای برسند.

  • بهترین غذا برای عکاسی چیزی است که حتی وقتی سرد است اشتهاآور به نظر برسد. غذاهایی که بتوانید در حین ریختن از آنها عکس بگیرید، برای عکاسی گزینه ایده آلی هستند. با این حال همیشه هم چنین غذاهایی با چنین ویژگی‌هایی در دسترس نیست و شما برای عکاسی از غذا سریع و حرفه‌ای عمل کنید.
  • یک دنباله کوچک یا قطره‌ای سس، چند تکه نان، یک زیتون یا شاخه‌ای از گیاهان تزئینی جزئیات کوچکی هستند که می‌توانند عکس‌های غذا را واقعاً جالب کنند.
  • اگر می‌خواهید در عکاسی از غذا حرفه‌ای عمل کنید، باید به جزئیات توجه داشته باشید و نگذارید هیچ المانی در قاب شما نامنظم یا کثیف به نظر برسد. همه چیز باید کاملا تمیز و در عین نامرتبی، هنرمندانه به نظر برسند.
  • اسپری کردن آب روی غذا، استفاده از نور طبیعی و تابش نور به زوایای مختلف برای پرکردن سایه ها، نکات کلیدی عکاسی از غذا هستند. این تکنیک‌ها ظاهر اشتهاآورتری به غذا می‌دهند و در نهایت توجه افراد بیشتری را جلب می‌کنند.
  • قاب بندی در عکاسی از غذا، درست مانند دیگر ژانرهای عکاسی اهمیت زیادی دارد. تعادل را در قاب بندی رعایت کرده و از تکنیک‌هایی مانند قانون یک سوم برای پر کردن کادر خود استفاده کنید.
  • از پس زمینه‌های خنثی و در عین حال مناسب، مانند میز چوبی در فضایی مانند کافه استفاده کنید.
  • کارد و چنگال و ظروف جالب نیز به صحنه سازی شما کمک می‌کنند، اگرچه هرگز نباید جالب‌تر از خود غذا باشند.

بهترین زاویه دوربین برای عکاسی از غذا

واضح‌ترین عکسی که می‌توان از غذا گرفت، عکسی مستقیم از بالا و با زاویه عمود به پایین است. با این حال استفاده از این روش برای غذاهایی که ارتفاع یا چندین لایه دارند، ایده چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد. در چنین شرایطی بهتر است که دوربین را هم سطح با ارتفاع غذا قرار دهید و از جلو عکس بگیرید. علاوه بر این دو حالت، عکاسی در دو زاویه 25 و 75 درجه از بالای غذا را نیز امتحان کنید. در نهایت هر 4 عکس را باهم مقایسه کرده و بسته به مدل غذا، بهترین را انتخاب کنید.

تعیین مهم‌ترین المان در عکاسی از غذا

تعیین مهم‌ترین المان در عکاسی از غذا

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید از به غذا نسبت به دیگر المان‌های موجود در صحنه، اهمیت ببخشید؛ زوم روی غذا از فاصله نزدیک است. درواقع با عکاسی از نزدیک می‌توانید پس زمینه را محو و تا حدی تار کرده و در نهایت روی غذا تمرکز کنید.

قبل از عکاسی از غذا، بهترین نقطه قوت غذایی که از آن عکس می‌گیرید را تعیین کنید؛ رنگ، شکل و یا مواد اولیه؟ سوژه عکاسی یک غذای ساده و سالم است یا یک وعده غذای لوکس و لاکچری؟

با پاسخ به این سوالات تا حدی متوجه خواهید شد که چه کسی می‌خواهید این غذا را امتحان کند و می‌توانید به نوعی عکاسی کنید که بر تصمیم فرد، تاثیر بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال شاید نیاز باشد که نور را طوری تنظیم کنید که بافت غذا را بهتر نشان دهد و در نتیجه اطمینان افراد بیشتری را نسبت به کیفیت غذا جلب کند.

همچنین باید به نحوه استفاده از رنگ در تصاویر خود فکر کنید. پس‌زمینه و وسایل شما معمولاً باید خنثی یا تیره باشند تا در پس‌زمینه باقی بمانند تا رنگ غذا قوی‌تر به نظر برسد.

نورپردازی در عکاسی از غذا

نور عکاسی از غذا باید پراکنده باشد و نه متمرکز! استفاده از نور طبیعی راه حل خوبی است؛ اما اگر در میانه ظهر این نور خیلی زیاد باشد چه باید گرد؟ در چنین شرایطی با استفاده از یک ملحفه سفید، نور را معتدل کنید و به جای یک نور متمرکز، سایه‌هایی در سراسر کادر ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از یک لایت باکس بزرگ، کل نورپردازی که نیاز دارید را به سادگی تنظیم کنید. اگر از یک شی براق عکاسی می‌کنید، قطعا با مشکل بازتاب نور مواجه می‌شوید. برای رفع این مشکل می‌توانید از تخته فوم سفید یا مقوا کمک بگیرید.

خلاصه مطلب

عکاسی از غذا برای دو گروه از افراد شامل صاحبان رستوران و کافه و فودبلاگرها اهمیت زیادی دارد. عکاسی حرفه‌ای از غذا و انتشار آنها در شبکه‌های اجتماعی و یا استفاده از آنها طراحی منو و بسته‌بندی‌های غذا، موجب جلب نظر افراد و در نتیجه افزایش درامد می‌شود. در این مطلب 0 تا 100 ترفندهای عکاسی از غذا از تجهیزات مورد نیاز تا زاویه دوربین و دیزاین غذا را به شما عزیزان آموزش دادیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب، هنگام عکاسی از غذا، حس و تجربه بهتری داشته باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط