چگونه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رستوران خود را تنظیم کنید

تنظیم اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به عنوان صاحب رستوران یا مدیر رستوران در روز چند ساعت از زمان خود را صرف بررسی گزارشات نرم افزار رستورانی خود برای اندازه گیری میزان موفقیت رستوران می کنید؟  اصلا آیا شما برای ماه ها و سال های خود اهدافی را مشخص کرده اید؟ یا فقط به صفحه گزارشات نگاهی می اندازید و می گویید خب رستوران درآمد دارد و هزینه هایی هست و باید کارها به درستی انجام شود! و این می شود یک روز کاری شما!؟

حقیقت این است که هر کدام از آیتم های موجود در گزارش نرم افزار رستوران برای شما داستانی از موفقیت یا عدم موفقیت مجموعه را برای شما شرح می دهد. با تنظیم اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای رستوران خود می توانید به خوب، بد و زشت فروش رستوران و تجزیه و تحلیل منوی مجموعه خود پی ببرید.

با استفاده از یک نرم افزار مدیریتی مناسب می توانید گزارشات دقیق و با اهمیتی از موفقیت یا عدم موفقیت رستوران خود به دست بیاورید و حتی مشخص کنید کدام یک از بخش های مجموعه ی شما به درستی در حال کار است و کدام بخش نیاز به بهبود وضعیت دارد.

6 نمونه از اهداف رستوران ها

در این مطلب ما قصد داریم شش نمونه از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای رستوران ها وجود دارد که می توانید برای بهبود شاخص های رستوران تان مانند فروش خالص را مورد استفاده قرار دهید.

1) رشد ماهانه فروش خالص رستوران

فروش خالص رستوران ممکن است مهمترین معیار برای کسب و کار شما باشد. این شاخص، پایه و اساس همه تجزیه و تحلیل های رستوران شماست. موفقیت شما و موفقیت تمام سرمایه گذاران شما، کاملا به این اعداد بستگی دارد. سعی کنید میزان فروش رستوران را از چند جهت بررسی کنید. یک مورد میزان فروش رستوران در طول روز بر اساس زمان های کاری. اینکه در کدام یک از ساعات روز میزان فروش مجموعه شما خوب بوده است. مورد بعدی میزان فروش رستوران در طول هفته و ماه بر اساس روزهای کاری. دریابید که در کدامیک از روزهای هفته فروش شما خوب بوده و کدام روز نیاز به بررسی ویژه دارد. اگر روزی هست که فروش شما بسیار پایین است می توانید از تخفیف های روزانه برای پر کردن میزهای خود استفاده کنید. مهم بدست اوردن این گزارش ها است. گزارش را داشته باشید دیگر با توجه به سابقه ای که در این صنعت دارید ایده های افزایش فروش به ذهن شما خواهد رسید.

2) رشد روزانه فروش ناخالص

گاهی اوقات دیدن یک عکس از خواندن ده ها صفحه گزارش برای شما مفید تر باشد. به عنوان مثال، در عکس فوق نمودار فروش رستورانی را می بینید. نکته جالب این نمودار در روزهای 14 و 15 ماه است که به اندازه کل ماه رستوران فروش داشته است. احتمالا در این روز پیشنهاد خاصی برای مشتریان داشته اند و یا اتفاق خاصی افتاده باشد. مدیر رستوران می تواند با بررسی این موارد دید بهتری به رستوران، مشتریان و اتفاقات گذشته در رستوران داشته باشد.

این پیشنهاد که ظاهرا فروش رستوران را در آن دو روز خاص بهبود بخشیده است. بنابراین شاید تمایل داشته باشند برای مدتی دیگر نیز اثر آن را در رستوران خود بسنجند.

3)  بهره وری کارکنان

یکی از مهم ترین موضوعات در رستوران خدمت رسانی درست به مشتریان است. نمودارهای فروش یک رستوران در یک روز کاری را در عکس بالا می بینید. نکته جالب افزایش ناگهانی میزان فروش در ساعات 2 و 3 بعد از ظهر است. خب چه نتیجه ای از این گزارش می گیرید؟

آیا رستوران شما در ساعات شلوغی خدمات خوبی به رستوران می دهد؟ آیا کارکنان رستوران در این ساعات بهترین عملکرد خود را به نمایش می گذارند؟ آیا نیاز دارید که در این ساعات تعداد گارسون ها یا صندوقدارهای خود را افزایش دهید؟

مطمئنا در ساعات شلوغی رستوران، مهم ترین نکته خدمت رسانی درست و مناسب و به موقع است. یک روز در این ساعات با دقت بیشتری به کار رستوران خود توجه کنید. شاید ایده های جدیدتری برای بهبود عملکرد رستوران وجود داشته باشد.

4) بهبود جریان های درآمدی جدید

با توجه به گزارش تکنولوژی رستورانها در سال 2018، 54 درصد مشتریان رستوران حاصل از برناه های وفاداری مشتری و 36 درصد حاصل از برنامه های کارت هدیه برای رستوران است. راستی شما  از برنامه های وفاداری مشتریان و نرم افزار باشگاه مشتریان در نرم افزار خود استفاده می کنید؟  آیا شما از این جریان درآمدی برای افزایش فروش مجموعه خود بهره می برید؟

نرم افزار رستوران سپیدز ماژولی تحت عنوان باشگاه مشتریان دارد که شما می توانید گزارش های دقیقی  از میزان فروش خود بر اساس تاثیر باشگاه مشتریان بگیرید.

حتی می توانید بین کارمندان تان رقابتی برگزار کنید که چه کسی می تواند ارزشمند ترین کارت هدیه را با هدف افزایش درصد تراکنش های ارت هدیه به فروش برساند.

5) آیتم ها پر فروش را بهبود بخشید

در وبلاگ سپیدز بارها و بارها از اهمیت منوی رستوران گفته ایم. اینکه باید به صورت مرتب میزان اثر بخشی منو مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. اگر با مهندسی منوی رستوران آشنایی داشته باشید می دانید که ستارگان منوی شما، محبوب ترین و سودآور ترین آیتم ها هستند.

یکی از اقداماتی که باید انجام شود تجزیه و تحلیل میزان فروش هر غذا و مقایسه آن با جایگاه غذا در منوی رستوران است. همچنین می توانید از طراحی های مختلف در منوی خود استفاده کنید تا ببینید کدام یک از طرح ها برای فروش رستوران شما مناسب تر است. منو یکی از مهم ترین اجزای رستوران شماست. در اهداف خود بگنجانید که باید هر فصل بهترین طرح و بهترین چیدمان را برای منوی رستوران تان انتخاب کنید.

برای تست یک آیتم جدید در منو، فروش خالص روزانه در هر سفارش در یک ماه را محاسبه کنید. سپس یک آیتم جدید، را برای یک ماه به منوی خود اضافه کنید. بعد از اینکه ماه تمام شد ببینید که آیا فروش خالص ماهانه برای مورد جدید منو به طور متوسط عملکرد خوبی داشته است یا خیر. اگر جواب مثبت بود، ممکن است بخواهید آن را در لیست خود نگه دارید.

6) هزینه خدمات را بررسی کنید.

با افزایش مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه ها خانوار در کشور، کنترل هزینه رستوران دیگر به یک بحث مهم و چالشی تبدیل شده است. امروزه رستوران ها در حال آزمایش چندین روش جدید برای کاهش هزینه های رستوران، به خصوص هزینه های نیروی کار در بخش های مختلف رستوران هستند.
هزینه های رستوران می تواند شامل هزینه تامین مواد اولیه، هزینه کارکنان، هزینه قبض های خدماتی و بسیاری دیگر از باشد. یکی از گزارش هایی که یک نرم افزار رستورانی خوب به شما می دهد گزارش ریز هزینه ها می باشد. این گزارش ها را به صورت ماهانه بررسی دقیقی انجام دهید و مشخص کنید که آیا ممکن است هزینه ها را از مقدار فعلی کمتر کرد؟

نکته ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که کاهش هزینه باعث کاهش سطح خدمت رسانی شما به مشتریان نشود.  در بررسی کاهش هزینه ها حتما توجه کنید که هزینه ای که در حال کاستن هستید آیا تاثیری بر روی کیفیت محصولات شما و یا کیفیت خدمت رسانی به مشتریان رستوران می گذارد یا خیر؟ در مقایسه هزینه و کیفیت خدمات به طور حتم کیفیت خدمت خوب رای خواهد آورد.

اهداف بلند مدت و کوتاه مدت رستوران شما چیست؟

روزهای پایانی سال 1397 است و کمتر از دو ماه دیگر سال جدید آغاز می شود؟ آیا شما برای سال 97 هدف گذاری داشته اید؟ آیا به اهداف خود دست پیدا کرده اید؟ اگر جواب این سوالات مثبت است به شما تبریک می گوییم و برای تان در سال جدید آرزوی موفقیت داریم. اما اگر امسال هدف خاصی نداشتید بهتر است ابتدا وضعیت فعلی مجموعه با گزارشات دقیق نرم افزار رستورانی خود بررسی داشته باشد و سپس اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای سال جدید تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط