راه اندازی فودکورت از صفر تا صد | مراحل + هزینه‌های لازم

راه اندازی فودکورت

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در مقاله قبلی توضیح دادیم فودکورت چیست؟ در این مقاله قصد داریم مراحل راه اندازی فودکورت از ابتدا تا انتها را به طور کامل توضیح دهیم.

تاکنون پیش آمده که بعد از خرید در یک مرکز تجاری بزرگ بخواهید چیزی میل کنید؟ دراین‌صورت با یک محیط بزرگ با انواع رستوران، فست فود، کافی‌شاپ و بستنی‌فروشی در یک طبقه از مرکز خرید مواجه می‌شوید. اینجا یک فودکورت است. که در آن میز و صندلی در یک محیط مشترک برای نشستن مردم فراهم شده است. هدف از ساخت فودکورت‌ در مجموعه‌های تجاری بزرگ و چند طبقه، دسترسی سریع‌تر مردم به غذا و نوشیدنی است. یعنی مجبور نشوند برای خرید غذا یا نوشیدنی از مرکز تجاری خارج شوند. حال سؤال اینجاست، برای ساخت و راه‌اندازی فودکورت چه اقدامات، مجوزات و تجهیزاتی لازم هستند؟ در این مطلب سعی می‌کنیم در خصوص راه‌اندازی فودکورت توضیحات اساسی را ارائه بدهیم.

مراحل راه اندازی فودکورت

مراحل راه‌اندازی یک مجموعه در فودکورت

شاید به این فکر کرده باشید در یک مرکز خرید، فودکورت راه‌اندازی کنید. این یک فکر بسیار بزرگ است ولی قابل انجام هم است. درواقع قبل از هرگونه اقدامی باید مراحل راه‌اندازی فودکورت در یک مجموعه را بدانید و درباره پیش‌نیازها تحقیق کنید. فقط با طی مراحل به‌شکل صحیح موفق به تأسیس می‌شوید. لذا مراحل آن را برای شما مطرح می‌کنیم.

مرحله اول: نوشتن طرح کار و برنامه‌ریزی

برای موفقیت در هر کسب‌وکاری نوشتن برنامه و طرح دقیق پیش از شروع و سنجیدن جوانب کار کاملا ضروری است.

مرحله دوم: جزئیات مکان را مشخص کنید

برای راه‌اندازی فودکورت ابتدا به چند سوال پاسخ دهید تا جزئیات کار بیشتر مشخص شود. مثلاً محل و مکان آن کجا خواهد بود؟ مخاطب بازار هدف شما چه افرادی هستند؟ آیا مکان مورد نظر شما از نظر رفت‌وآمد و فاصله در جای مناسبی قرار دارد؟ آیا محل انتخاب‌شده شرایط بهداشتی و فنی لازم برای راه‌اندازی یک ‌فودکورت را دارد؟

مرحله سوم: برآورد هزینه‌ها

در این مرحله هم با چند سؤال اساسی از خودتان شروع کنید و تا زمانی که جواب کامل را نمی‎دانید به تحقیق و پرس‌وجو ادامه دهید. چون مسائل مالی اصلا با کسی شوخی ندارد.

بودجه شما چقدر است و آیا از پس هزینه‌ها برمی‌آیید؟ درآمدها، هزینه‌ها و سودآوری کسب‌وکار شما چگونه خواهد بود؟ در این مرحله حضور یک مشاوره مالی در تأسیس و راه‌اندازی یک فودکورت سودآور بسیار مفید است. تا جواب دقیق این سؤالات اساسی را نگرفته‌اید نباید بی‌گدار به آب بزنید.

مرحله چهارم: کسب مجوزهای لازم و انتخاب نام

مجوزهای تأسیس فودکورت کدام هستند؟ البته دریافت مجوزهای راه‌اندازی فودکورت مانند گذشته کار دشوار و پیچیده‌ای نیست و با وجود اتحادیه‌ها این فرایند آسان شده است. انتخاب نام مناسب از نظر برندسازی برای شما اهمیت دارد پس در انتخاب اسم هم دقت کنید.

مرحله پنجم: دکوراسیون فودکورت

دکوراسیون و مکان فودکورت باید ویژگی‌های ظاهری جذاب داشته باشد. ازجمله، طراحی سقف فودکورت، تهویه مناسب، طراحی داخلی فودکورت، چیدمان میز و صندلی‌ها و مدل آن، نورپردازی و… . در این خصوص یک طراح معماری و دکوراسیون داخلی بهترین نقشه را به شما ارائه می‌دهد.

پس به‌طور کلی، شما باید طرح، برنامه، محل، هزینه و ملزومات راه‌اندازی فود‌کورت را، با جزئیات مشخص کنید.

مجوزهای راه اندازی فودکورت

راه‌اندازی فودکورت یا هر کسب‌وکار دیگری قطعاً نیازمند مجوزهای قانونی است. لذا در این بخش به شرایط و مدارک اخذ مجوز راه‌اندازی فودکورت می‌پردازیم.

انواع جواز کسب عبارتند از، جواز کسب موقت و جواز کسب دائم. مدت اعتبار پروانه جواز موقت یک سال و پروانه دائم 5 سال است.

در یک فودکورت غرفه‌های متنوع و بسیاری هستند که هر کدام جدا از دیگری غذا سرو می‌کنند. پس هر شخصی که مالک آن کسب‌وکار و غرفه است باید شخصاً نسبت به اخذ جواز کسب رستوران، فست‌فود یا کافی‌شاپ و … اقدام کند. با طی مراحل مختلف می‌توان مجوز و جواز کسب را دریافت کرد. اخذ این مجوز مدارکی را لازم دارد که عبارتند از:

  • 12 قطعه عکس 3*4
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • سوابق کاربری تجاری و اداری محل اتحادیه
  • کپی پشت و روی کارت پایان خدمت به همراه اصل آن
  • کدپستی واحد صنفی
  • کپی کارت ملی همراه با اصل
  • کپی تمام صفحات شناسنامه

راه‌اندازی بدون داشتن مجوز تخلف محسوب می‌شود و جریمه دارد. همچنین عدم اخذ مجوز باعث پلمب تعطیلی موقت یا دائم محل کسب و جریمه نقدی خواهد شد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی فودکورت

تجهیزات لازم برای راه اندازی فودکورت

یکی از بدیهیات، تهیه تجهیزات لازم برای راه‌اندازی فودکورت است. این تجهیزات شامل آشپزخانه صنعتی، تمامی تجهیزات پخت غذا، تجهیزات سرو غذا، تجهیزات برودتی یا سرمایشی، تجهیزات شست‌وشو، تجهیزات آماده‌سازی، تجهیزات فست‌فود، تجهیزات تهویه، تجهیزات خط سلف سرویس، ماشین ظرفشویی صنعتی و نرم‌افزار حسابدرای و… با بهترین کیفیت، قیمت مناسب، گارانتی و نصب تجهیزات با پشتیبانی است. در ادامه بخشی از تجهیزات لازم و ضروری برای راه اندازی فود کورت اشاره می‌کنیم:

 تجهیزات انبار خشک

تجهیزات انبار خشک از ملزومات راه اندازی فودکورت است. این انبار باید سرد و خشک، یعنی بدون نم و رطوبت باشد. مکان این انبار در کنار آشپزخانه است و مواد داخل آن باید طبق تاریخ انقضا قرار داده شوند.

تجهیزات انبار سرد

تجهیزات انبار سرد شامل یخچال و فریزر صنعتی، دستگاه یخ‌ساز صنعتی و دستگاه نوشابه ساز، آبسرد کن و… هستند که به تجهیزات سرمایشی یا برودتی معروف هستند. به صورت دو نوع انبار سرد بالای صفر و زیر صفر در بازار موجود هستند. انبار سرد بالای صفر برای غذاهایی که نیاز به منجمد شدن ندارند مانند لبنیات و سبزیجات مناسب است و انبار سرد زیر صفر برای غذاهایی که باید منجمد شوند مثل گوشت‌ و غذاهای نیمه منجمد استفاده می‌شود.

 تجهیزات آماده سازی

فودکورت برای سرو غذا و آماده‌سازی سفارشات، نیازمند تجهیزات آماده‌سازی مواد اولیه غذا است. تجهیزات آماده‌سازی مناسب و مرغوب، باعث تسریع در تحویل سفارش غذا و جذب مشتریان می‌شود. تجهیزات آماده‌سازی شامل میزهای آماده‌سازی غذا، تخته کار، غذاساز، سبزی خوردکن، چرخ گوشت، اسلایسر، میکسر یا مخلوط‌کن و… هستند. این تجهیزات از ابتدای نگهداری مواد اولیه و ترکیب یا برش و ارائه به مشتریان لازم و ضروری هستند.

 تجهیزات پخت

استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای پخت غذا غیرقابل اجتناب هستند. طعم و کیفیت غذاها به کیفیت دستگاه‌ها بستگی دارد. از آنجاکه در فودکورت‌ها غذاهای فست‌فودی بیشتر سرو می‌شوند در نتیجه تمام فودکورت‌ها باید به تجهیزات فست‌فودی مثل فرها، سرخ‌کن، گرمخانه غذا و… تجهیز شوند.

 تجهیزات سرو غذا

در فودکورت‌ها سرو غذا به‌صورت سلف سرویس است. پس خط کامل سلف سرویس هم یکی از تجهیزات این کسب‌وکار است. تجهیزات سلف سرویس شامل انواع کانتر قاشق و چنگال، نوشیدنی سرد و گرم، صندوق، سالاد و… هستند.

 تجهیزات شستشو

تجهیزات شست‌وشوی معمولی جوابگوی این کسب‌وکار نیستند و باید تجهیزات صنعتی خریداری شوند. تجهیزات شست‌وشوی صنعتی شامل ماشین ظرف‌شویی، سیخ شور صنعتی، سینک صنعتی، وان استیل شست‌وشو و… هستند که حرفه‌ای، سریع و مقاوم هستند. این تجهیزات در مدت کوتاهی ظروف را تمیز می‌کنند و نیاز روزانه را در حجم کاری سنگین به‌راحتی برطرف می‌کنند.

تهیه نرم افزار حسابداری

امروزه نرم‌افزارهای حسابداری از مشکلات حساب‌وکتاب کسب‌وکارها در صنعت رستوران‌داری کاسته اند. زیرا نرم‌افزار حسابداری می‌تواند موجودی و سود را پیگیری کند.

نرم افزار فودکورت، رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ برنامه‌ای است که برای ردیابی فروش، جریان نقدی و موجودی مواد غذایی استفاده می‌شود و با ساده‌کردن فرآیند حسابداری به صاحبان رستوران در مدیریت کسب‌وکارشان کمک قابل توجهی می‌کند. مدیریت موجودی بهترین ویژگی این نرم‌افزارها و مورد نیاز مالکان رستوران‌ها است.

چالش های راه اندازی فودکورت

فودکورت‌ها تبدیل به یک بخش مهم در مراکز خرید معروف و بزرگ شده‌اند. براساس نوع عملیات سرو غذا که فودکورت‌ها دارند، در ساعات نهار و شام بیش از حد شلوغ می‌شوند و نمی‌توان در این مکان‌ها با آرامش غذا خورد. از طرفی هم در برخی از ساعات روز، مشتریان مجبورند در صف‌های طولانی منتظر بمانند. شماره‌دهی مناسب‌ترین راه‌حل این مشکل است و باعث کاهش ازدحام جلوی پیشخوان می‌شود.

گاهی مشتریان هنگام سفارش غذا به دنبال منو می‌گردند. پس بهتر است منو در دسترس باشد. اما منوی کاغذی خیلی زود گم می‌شود. استفاده از یک منو دیجیتال که با موبایل قابل اسکن است برای مشتری راحت‌تر خواهد بود. اگر هم مشتری بتواند به‌صورت آنلاین با اپلیکیشن سفارش خود را ثبت کند دیگر نیازی به ایستادن در صف ندارد.

فودکورت یک مکان مشترک است و افراد منتظر می‌شوند تا یک میز خالی شود. در این مواقع بهتر است نیروی خدماتی فوراً میز را تمیز کند و میز برای نفرات بعدی آماده باشد. چون مردم دوست ندارند سرمیز کثیف بشینند. بنابراین، نظافت سریع سالن بسیار اهمیت دارد.

هر کدام از این موارد می‌تواند خود چالش برانگیز باشد. لذا در راه‌اندازی فودکورت سعی کنید موارد و مشکلات مشتری را در اسرع وقت رفع کنید.

هزینه راه اندازی فودکورت چقدر است؟

فودکورت، از پرسودترین مشاغل برای سرمایه‌گذاری است و کسب‌وکارهای مرتبط به این صنعت، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده‌اند. اما در این راه، یکی از اصلی‌ترین موانع، تأمین سرمایه اولیه و اطلاع از هزینه تقریبی راه‌اندازی فودکورت است. سرمایه‌گذارانی که قصد راه‌اندازی فودکورت دارند، بهتر است پیش از ورود، از مبلغ لازم برای راه‌اندازی فودکورت مطلع شوند و بیزینس پلن جامع و کاملی تدوین کنند.

با برنامه‌ریزی ناقص، عدم برآورد هزینه‌ راه‌اندازی، عدم تهیه بیزینس پلن و مشورت نکردن با مشاور مالی احتمال ورشکستگی و از دست‌دادن سرمایه را بالا می‌رود. بنابراین لیستی از هزینه‌ها بدین صورت برای خود ترسیم کنید.

  • هزینه اجاره یا خرید ملک
  • هزینه خرید تجهیزات
  • هزینه دکوراسیون
  • هزینه استخدام پرسنل متخصص
  • هزینه تهیه مواد اولیه
  • هزینه تبلیغات و برندینگ
  • هزینه‌های جاری
  • هزینۀ آب، برق، گاز، تلفن
  • هزینه اقلام مصرفی و…

هزینه‌ها را برای تک‌تک موارد گفته شده به‌طور دقیق برآورد کنید. زیرا برای راه‌اندازی یک فودکورت موفق، این برآورد لازم است. درصورت لزوم از افراد متخصص مشورت بگیرید.

نتیجه‌گیری

فودکورت‌ها معمولاً رستوران و فست‌فودهایی هستند که با سرعت بالا به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. در طراحی فودکورت همه مشتریان در وسط سالن محوطه می‌نشینند. درحقیقت محل پذیرایی در همه غرفه‌ها مشترک است. این مشاغل در حال رشد هستند، به همین دلیل اگر قصد راه‌اندازی فودکورت دارید، لازم است اطلاعات دقیقی از مراحل راه اندازی فودکورت از ابتدا تا افتتاح و نحوه مدیریت آن به‌عنوان یک کسب‌وکار موفق بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط