مدیریت کارکنان در رستوران های کوچک

مدیریت کارکنان در رستوران های کوچک

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر در زمان ناهار یا شام از خیابان های شهر عبور کنید امکان ندارد با شلوغی جلوی برخی رستوران ها مواجه نشوید. البته در میان آن ها نیز رستوران های دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد که بسیار خلوت هستند و مردم در آن ها رفت و آمد ندارند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی خیلی شلوغ هستند و برخی بدون مشتری؟ شاید به این فکر کنید که خب معلوم است آن هایی که شلوغ هستند موقعیت مکانی خوبی دارند. ما برای شما مثال هایی می آوریم که موقعیت مکانی گرچه نکته ای مثبت است اما نمی تواند مهم ترین دلیل شلوغی رستوران ها باشد. پس رمز موفقیت چیست؟

داشتن یک رستوران پر درآمد به سادگی امکان پذیر نیست. یکی از مهم ترین مواردی که رستوران های موفق را از شکست خورده ها متمایز می کند مدیریت خوب رستوران است. اگر رستوران شما با مدیری با سابقه و دارای مهارت جذب مشتری مدیریت شود مطمئنن قدم بسیار بلند در جهت موفقیت برداشته شده اید. امروز که با رشد صنعت گردشگری و صنایع وابسته هر روز بر تعداد رستوران و فست فود و کافه ها و دیگر کسب و کارهای مشابه افزوده می شود. البته که آمارها نشان می دهد قریب 90 درصد رستوران های تازه تاسیس شکست می خورد و در کمتر از یکسال باید کسب و کار خود را جمع کنند.

مدیریت رستوران و کارکنانمدیریت رستوران های کوچک

شاید اولین نکته ای که به ذهن یک مدیر رستوران تازه کار برای تغییر در خدمات رستوران برسد استخدام آشپز حرفه ای باشد. بله این مورد بسیار درست و صحیح می باشد. در میان این بازار رقابتی فشرده رستوران ها مطمئنا مردم رستورانی را انتخاب می کنند که بهترین و خوشمزه ترین غذا را برای آن ها تدارک دیده باشد. اما فقط همین مورد است؟ بگذارید ابتدا به این بحث بپردازیم که مردم برای چه به رستوران می آیند. به راحتی می توان متوجه شد که مردم دیگر فقط برای صرف غذا به رستوران نمی روند؛ بلکه بیشتر برای گذران اوقات فراغت و یا برگزاری جلسات و دید و بازدید های دوستانه به رستوران مراجعه می کنند. در این میان باید به نحوه برخورد و ارتباط با مشتری اندیشیده شود. مدیر رستوران باید در انتخاب گارسون ها نهایت دقت را داشته باشند. زیرا اولین شخصی که مشتری با او برخورد دارد نیروهای خدماتی رستوران مانند گارسون و صندوق دار و… می باشد. اگر لازم است نیروهای خود را به کلاس های آموزشی بفرستید و با آموزش های مداوم به آن ها در رشد و ترقی کمک کنید و این باعث می شود تا رستوران شما نیز از رشد آن ها بهره مند گردد.

رستوران ها هر چقدر هم که کوچک باشند حداقل تعداد نیروی خدماتی را دارند. یکی از اولین مراحل در مدیریت کارکنان رستوران تهیه برنامه  درست و محول کردن هر یک از این برنامه ها به افراد با توجه به میزان مهارت های آن ها است. نکته ای که در اینجا باید تکیه شود این است که حتما هر کار را متناسب با شخصیت و ویژگی های فردی تقسیم کنید. پس به عنوان مدیریت رستوران نیاز دارید که در ابتدا به خوبی کارکنان رستوران خود را بشناسید.

آشپز رستوران

کلیدی ترین فرد و اساسی ترین نقش در هر کسب و کار خدمات غذایی آشپز ها می باشند. آن ها هستند که به رستوران شما اعتبار می دهند و  یا برعکس، برند تجاری شما را زیر سوال می برند. ابتدای این مطلب از اهمیت نیروهای خدماتی رستوران گفتیم و نوشتیم که این ها اولین نفراتی هستند که مشتری با آن ها برخورد دارد. اما این نکته را نیز فراموش نکنید که هر چقذر هم کیفیت خدمات و سرویس دهی رستوران مناسب باشد اما کیفیت غذا برای مشتری راضی کننده نباشد هیچ مشتری ای مجددا به رستوران شما بازنخواهد گشت. مهم ترین بحث در انتخاب آشپز، تجربه و مدیریت درست او در آشپزخانه و دانش بالای او است. آشپز رستوران شما باید علاوه بر مهارتی که در بحث پخت غذا دارد، در کارگروهی نیز مهارت بالایی داشته باشد.

ارتباط بین پرسنل آشپزخانه و گارسون های سالن اصلی را تسهیل کنید. امروز نرم افزار سفارش گیر گارسون نیز به بازار عرضه شده است تا سفارش هایی که گارسون از مشتریان می گیرد به سرعت برای آشپزخانه ارسال شود و در این فرآیند کمترین اشتباهی رخ ندهد.

شناسایی و تفکیک وظایف توسط مدیر رستوران

یک رستوران کارهای بسیار زیادی دارد. از جمله آن ها می تواند به این موارد اشاره کرد: باز کردن رستوران، آماده سازی میز و نظافت پیش از بازگشایی ، نظافت آشپزخانه، نظافت سرویس بهداشتی، آماده کردن غذا، استقبال مناسب از مشتری، گرفتن سفارش از و آماده سازی سریع سفارش، تحویل غذا به مشتری، بررسی موجودی انبار رستوران و تکمیل لیست خرید برای روزهای آینده، ارائه صورتحساب، ارائه گزارش روزانه از روند کار رستوران و ساعات ورود و خروج کارکنان رستوران، نظافت و پایان ساعت کاری و…. . این موارد تنها بخشی از کارهای یک روز رستوران است و مطمئنا مدیریت رستوران به تنهایی نمی تواند همه این بار را به دوش بکشد. پس نیاز است که کارکنان رستوران را به گروه های کوچک تقسیم کند و هر گروه را مسئول رسیدگی به بخشی از کارها نماید. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه شوید این است به عنوان مدیریت رستوران شخصا وظایف را برای آن ها کامل توضیح دهید و مطمئن شوید که آن ها کاملا به نوع وظایف شان مسلط شده اند. به کارکنان رستوران تان این اطمینان را بدهید که هر زمانی مشکلی در کار خود احساس کردند می توانند از شما بپرسند و هیچ وقت از طرح سوال که برایشان مبهم است نگرانی نداشته باشند.

سخن پایانی

مدیریت رستوران یکی از مشاغل سخت و پیچیده است. یک مدیر رستوران باید مهارت های بالایی در همه ابعاد رستوران داشته باشد. چه این رستوران کوچک باشد یا بزرگ. در برخی رستوران ها مالک رستوران خود مدیریت را بر عهده می گیرد و در موارد دیگر صاحب رستوران فردی را برای مدیریت رستوران استخدام می کند. مدیر رستوران شخصی است که هم با مشتریان برخورد دارد و هم با کارکنان رستوران. و در نهایت باید بتواند هر دو دسته را راضی نگه دارد. اگر به تازگی مدیریت رستوران کوچکی را به عهده گرفته اید دیگر مطالب ما را درباره مدیریت رستوران بخوانید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط