گارسون کیست؟ وظایف یک گارسون در رستوران چیست؟

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

گارسون یا سرور، وظیفه ارائه خدمات عالی به مشتریان را به عهده دارد. یکی از وظایف اصلی گارسون، اطمینان از این موضوع است که مشتریان هنگام حضور در رستوران و صرف غذا، بهترین تجربه را خواهند داشت. اگر می‌خواهید بدانید که گارسون کیست و دقیقاً چه وظایفی به عهده دارد، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اصلی‌ترین وظایف گارسون چیست؟

اصلی‌ترین وظایف گارسون چیست؟

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، وظیفه اصلی گارسون در رستوران، دریافت غذا از آشپزخانه رستوران و تحویل به مشتریان و برقراری ارتباط با آنهاست. گارسون‌ها با دیگر کارکنان رستوران،  مانند پیشخدمت‌ها و آشپزها بیشترین ارتباط را دارند و کیفیت خدمات ارائه شده را به بهترین شکل مورد بررسی قرار دهند. گارسون‌ها برای دریافت سفارش از مشتریان و انتقال آن به دیگر کارکنان رستوران مانند آشپزخانه، معمولاً از تبلت یا دفترچه یادداشت استفاده می‌کنند. در برخی شرایط، ممکن است مسئولیت تمیز کردن میزها بعد از رفتن مشتریان نیز به عهده گارسون باشد.

به طور کلی گارسون یا سرور در رستوران وظایف و مسئولیت‌های زیر را بر عهده دارند:

  • خوشامدگویی به مشتریان و دریافت سفارش نوشیدنی و غذا از آنها
  • توجه به نیاز مشتریان حین صرف غذا
  • دریافت غذا از آشپزخانه رستوران و تحویل صحیح به مشتریان
  • اطمینان از اینکه غذاها به بهترین شکل تهیه و دیزاین شده‌اند
  • رعایت استانداردهای بهداشتی حین حمل غذا و تحویل به مشتریان

وظایف روزانه گارسون چیست؟

  • به طور معمول گارسون باید قبل از شروع شیفت کاری در محل کار حاضر شود.
  • آنها قبل از شروع سرویس‌دهی، وضعیت غذاهای ویژه یا تغییرات منو را بررسی کرده و با سایر کارکنان رستوران ملاقات می‌کند.
  • در طی روز، گارسون از مشتریان سفارش می‌گیرد و این سفارش‌ها را با دقت و سرعت عمل بالا به آشپزخانه انتقال می‌دهد.
  • وضعیت سالن غذاخوری را به صورت مداوم بررسی می‌کنند و موارد لازم به دیگر خدمتکاران گوشزد می‌کنند.
  • گارسون باید به طور مداوم روند پیشرفت آماده‌سازی سفارش‌ها را بررسی کند و اطمینان حاصل کند تحویل دهنده سفارش غذا، به درستی کار خود را انجام می‌دهد. در واقع مسئولیت بررسی اینکه غذا روی میز درستی قرار گرفته است یا نه، به عهده گارسون در رستوران است.
  • اطمینان از میزان رضایت مشتریان هنگام صرف غذا و حضور در رستوران، یکی از دیگر وظایف گارسون است.
  • ارائه فاکتور به مشتری و دریافت مبلغ از طریق کارتخوان نیز در برخی از رستوران‌ها به عهده گارسون است.

مهم‌ترین مهارت‌های گارسون چیست؟

اگر به دنبال یک گارسون موفق هستید، باید به دنبال مهارت‌های زیر در نیروی کار مد نظر خود باشید:

  • سرعت عمل بالا برای انجام کارهای مورد نیاز
  • توجه به جزئیات در تمام مواقع حتی فشار کاری بالا
  • پذیرفتن و انجام مسئولیت‌های متعدد در یک زمان

یونیفرم یا لباس گارسون در رستوران باید چگونه باشد؟

در ایران، محدودیت یا ساختار مشخصی برای لباس گارسون‌ها در رستوران وجود ندارد. طیف وسیعی از انواع لباس‌ها برای گارسون مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به هریک از آنها اشاره می‌کنیم:

  • شلوار
  • دامن برای خانم‌ها
  • جلیقه
  • کت و شلوار
  • کژوال

گارسون خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

گارسون خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی یکی از اصلی‌ترین وظایف منابع انسانی در رستوران‌ها، آموزش تمام کارکنان در حوزه منحصر به خود است. اما یک گارسون خوب، علاوه بر شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف، ویژگی‌های دیگری نیاز دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

مدیریت استرس

همان‌طور که پیش از این گفته شد، وظیفه خدمت رسانی به مشتریان در رستوران به طور عمده به عهده گارسون است. حرکت مداوم، صدای زیاد در محیط کار و دریافت چندین سفارش پشت سر هم، تحویل غذا و نوشیدنی و ارائه فاکتور، از جمله مواردی هستند که در پایان روز موجب خستگی و استرس گارسون در طی روز می‌شوند. با توجه به این شرایط، گارسون خوب باید بتواند در چنین شرایط مشکل و محیط کاری شلوغی، روحیه خود را بالا نگه دارد و به بهترین شکل ممکن به مشتریان خدمت کند.

برقراری ارتباط با دیگر

گارسون خوب برای موفق شدن در حرفه خود، بدون شک باید به بهترین شکل ممکن با دیگر افراد و به خصوص مشتریان رفتار کند. به عنوان مثال گارسون خوب باید به منوی رستوران به اندازه‌ای تسلط داشته باشد تا در هنگام دریافت سفارش از مشتریان با آنها ارتباط برقرار کرده و متناسب با علاقه مندیشان به آنها نوشیدنی یا غذا پیشنهاد دهد. علاوه بر این، گارسون خوب می‌تواند در شرایط که مشتری از سفارش خود راضی نیست، با او ارتباط برقرار کرده و از طریق پیشنهادی مختلف رضایت او را جلب کند.

حافظه خوب

توجه به مشتریان، راز موفقیت بسیاری از کسب و کارها و ازجمله رستوران‌ها است. گارسون خوب می‌تواند سفارش مشتریان ثبت خود را به ذهن بسپارد تا برای دفعات بعد با در نظر داشتن سلیقه آنها؛ توجه و رضایت مشتریان را جلب کند.

مدیریت شرایط

در مشاغلی نظیر رستوران، احتمال رخداد اتفاقات ناگهانی بسیار زیاد است که در نهایت موجب به هم ریختگی شرایط و افزایش استرس گارسون می‌شود. در چنین شرایطی معمولاً گارسون خوب، درست فکر می‌کند و بهترین تصمیم را می‌گرید و مهم‌تر از همه اجرا می‌کند. به عنوان مثال اگر سفارشی تأخیر یا مشکلی داشته باشد، او می‌داند که چطور باید رضایت مشتری با مجددا کسب کند.

تسلط در خدمت رسانی

گارسون باید به تمام اموری که در رستوران جریان دارند به خصوص بخش آشپزخانه، به خوبی تسلط داشته باشد. به عنوان مثال گارسون خوب به منو و مواد اولیه تشکیل دهنده آنها تسلط دارد و می‌تواند توضیحات کاملی در اختیار مشتری قرار دهد. در برخی از رستوران‌ها، گارسون باید مزه تمام غذاها را بچشد تا بتوانید در حین سفارش گرفتن از مشتریان به درستی آنها را راهنمایی کند.

برای استخدام گارسون به چه مواردی باید دقت کرد؟

  • حداقل سن: برای اطمینان از اینکه گارسون رستوران شما با قواعد و اصول برقراری ارتباط با مشتری و انجام وظایف خود آشنایی کامل را دارد، بهتر است که هنگام استخدام گارسون، به معیار حداقل سن توجه داشته باشید. گرچه لزوماً بالا بودن سن حتما به معنای باتجربه بودن نیست، اما نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.
  • مهارت‌های ارتباط با مشتری: برقراری ارتباط با مشتری، اصلی‌ترین وظیفه گارسون در رستوران است. هنگام استخدام رستوران باید مهارت‌های ارتباطی گارسون را آزمایش کنید و مطمئن شوید تحت شرایط سخت هم می‌تواند بر کنترل رفتار خود مسلط باشد.
  • توانایی فیزیکی و جسمی: با توجه به ماهیت این حرفه، افرادی که قصد فعالیت به عنوان گارسون در رستوران را دارند، باید از نظر قوای جسمانی وضعیت مناسبی داشته باشند. ایستادن طولانی مدت، بلند کردن سینی‌های غذا و رقت و آمد مکرر از جمله مواردی هستند که روی وضعیت جسمانی فرد تاثیرگذار هستند. بنابراین هنگام استخدام گارسون، حتما شرایط فیزیکی و قوای جسمانی وی را در نظر بگیرید.
  • انتقادپذیر بودن و مدیریت زمان: به طور معمول، گارسون‌ها در بیشتر اوقات ساعات کاری خود، تحت فشار زیادی هستند. در این شرایط، به دلیل بالا بودن حجم و فشار کار، گارسون باید از نظر زمانی شرایط را مدیریت کرده و در صورت شنیدن انتقاد، به بهترین شکل ممکن رفتار کند.

تفاوت تحویل دهنده غذا (Food Runner) و گارسون چیست؟

تفاوت اصلی گارسون و تحویل دهنده سفارش غذا، در ارشدیت و دامنه مسئولیت‌های شغلی است. به عنوان مثال، گارسون در مقایسه با Food Runnerها به دلیل وظایف شغلی، ارشدیت بیشتری دارند. گارسون به طور مستقیم با بخش آشپزخانه و مشتریان رستوران در ارتباط است و وظیفه بررسی کیفیت غذاها  را به عهده دارد. همچنین گارسون باید به طور مداوم به میزهای مختلف سر بزند و از رضایت مندی آنها، اطمینان حاصل کند و در صورت نیاز مجددا از آنها سفارش بگیرید. این در حالی است که فود رانر یا تحویل دهنده غذا به طور مستقیم با گارسون در ارتباط است و مسئولیت تحویل سفارش از آشپزخانه به میز مشتریان را به عهده دارد.

خلاصه مطلب

حضور گارسون موفق و باتجربه در رستوران، شبیه به داشتن ستون فقرات سالم برای بدن ضروری است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص سوال “گارسون کیست و چه وظایفی به عهده دارد؟” در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به طور معمول از جمله مهم‌ترین وظایف گارسون در رستوران، اطمینان از کیفیت غذاهای سرو شده، رضایت مشتریان و درست تحویل دادن غذاها به آنها است. با این حال در برخی از رستوران‌ها، شرح وظایف گارسون ممکن است متفاوت و کمتر یا بیشتر باشد. در انتهای مطلب نیز به مهم‌ترین مواردی که هنگام استخدام گارسون باید در نظر داشته باشید، اشاره کردیم. امیدواریم که با اطلاعات ارائه شده در این مطلب، با شرح وظایف گارسون یا سرور در رستوران به طور کامل آشنا شده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط