جناب آقای علاءالدین عسجدی | مالک برند گیلانه

علاءالدین عسجدی مالک برند گیلانه

تاریخچه برند گیلانه

علاءالدین عسجدی یکی از مدیران و موسسین مجموعه گیلانه واقع در بلوار صبا در محله جردن می باشد که تحصیلات خود را در رشته MBA در دانشگاه آلتو کشور فنلاند به انجام رسانیده است.  خانواده عسجدی از سال 79 در کار رستوران داری بوده و اولین مجموعه آن ها، کافی شاپ موگه بود که در سال 1381 این کافی شاپ را گسترش دادند و تبدیل به یک رستوران لبنانی شد. در نهایت این رستوران در سال 85 تبدیل به رستوران گیلانی شد که گلانه فعلی می باشد. آقای عسجدی رستوران گیلانه را به همراه پدر، برادر و خواهرشان مدیریت می کنند.

نگاه علاءالدین عسجدی به صنعت رستوران ایران

روزی که ما در سال 1379 شروع به کار کردیم منابع در دسترس کمتری در مقایسه با امروز وجود داشت. اگر به دنبال دستور پخت غذایی بودید فقط یک کتاب وجود داشت؛ اما اکنون با یک جستجو در اینترنت به راحتی می توانید دستور پخت هر غذایی را پیدا کنید. همچنین در آن زمان نیروی کار متخصص خیلی کم بود. قبلا اگر کسی تحصیلات داشت وارد این کار نمی شد اما الان نیروی کار تحصیل کرده حتی با تحصیلات مرتبط مثل هتلداری و… در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. خیلی از آشپزهایی که داریم در دوره های خارج از کشور شرکت کرده و آموزش دیده اند. شرایط الان زمین تا آسمان فرق کرده است. امروزه مشاورین خوب  و حرفه ای زیادی وجود دارند که کار راه اندازی رستوران را انجام می دهند. شرایط امروز اصلا قابل مقایسه با قبل نیست. تعداد رستوران ها بیشتر شده و این صنف تبدیل به یک صنعت شده است. البته بیشتر شدن تعداد رستوران هم مزیت دارد و هم به سختی های این شغل افزوده است. مزیت آن این است که رقابت بیشتر می شود و در نتیجه این کسب و کار به سمت حرفه ای تر شدن می رود. مشتری با غذای خوب و سرویس خوب بیشتر آشنا می شود و می تواند رستوران خوب و بد را از هم تمیز دهد. از طرف دیگر هم با بالا رفتن رقابت کار سخت تر می شود و دیگر مثل قبل نمی توان بدون حساب و کتاب رستوران داری کرد. به طور کلی صنعت رستوران داری نسبت به قبل خیلی شکوفا شده است و به قول یکی از دوستان سونامی رستوران در تهران راه افتاده است.

چالش های گذشته و نقش سپیدز در مسیر پیشرفت رستوران گیلانه

ما در سال 79 که این کار را شروع کردیم از یک نرم افزار تحت سیستم عامل DOS استفاده می کردیم که فقط فاکتور صادر می کرد. این نرم افزار نه حسابداری خاصی داشت و نه گزارشی به ما ارائه می داد. تا سال 1386 از دو الی سه نرم افزار دیگر هم استفاده کردیم تا اینکه در این سال برادرم به مجموعه ما اضافه شد. ایشان با توجه به دیدگاه مهندسی که داشت 6 ماه تحقیق کرد تا در نهایت با گروه نرم افزاری سپیدز آشنا شدیم. نرم افزار رستوران سپیدز بسیار جامع است و ما بدون سپیدز نمی توانیم هیچ تصمیمی بگیریم. تمام امور مربوط به خرید، انبار و حسابداری را با نرم افزارهای گروه سپیدز انجام می دهیم. سپیدز پشتیبانی خیلی خوبی هم دارد. یکی از دلایلی که با نرم افزار های قبلی به مشکل برخورد کردیم پشتیبانی ضعیف آن ها بود. در گروه سپیدز پشتیبانی واقعا جدی است.

در رستوران داری با انواع و اقسام داده و اطلاعات سر و کار دارید و آنالیز این موارد، آنالیز انواع سفارشات، انواع درخواست کالا از انبار، درخواست خرید،  ما را بر آن داشت تا به سمت اتوماسیون سازی رستوران برویم. یکی از مزیت های نرم افزار سپیدز این است که دیگر نیازی نیست برای هر مورد، نرم افزار خاص آن را داشته باشید و تنها با نرم افزار سپیدز  می توانید تمامی موارد و رویداد های رستوران را مدیریت کنید. همچنین انواع گزارشاتی که نرم افزار می دهد در مدیریت بهتر رستوران به شما کمک می کند. به عنوان مثال متوسط انعامی که هر گارسون از میز می گیرد نشان می دهد که کدام یک از گارسون های شما بهتر کار کرده است و یا گزارش میزان فروش یک آیتم در روز دوشنبه با سه شنبه چه فرقی می کند. وقتی نرم افزار باشد شفافیت به وجود می آید. حتی شما می توانید بحث کنترل کیفیت را با نرم افزار رستوران سپیدز انجام دهید. شما می توانید دستور طبخ به نرم افزار بدهید و با این کار شما می دانید که در هر آیتم غذایی چه میزان از هر یک از مواد اولیه به کار رفته است. وقتی استفاده از مواد اولیه از مقدار تعریف شده بیشتر شود در نرم افزار مشخص می شود آشپز چقدر انحراف از مصرف داشته است. با این کار کنترل نامحسوسی نیز بر کیفیت کار آشپزخانه خواهید داشت.

توصیه هایی از علاءالدین عسجدی برای فعالان صنعت رستوران ایران

من به افرادی که می خواهند وارد این صنعت شوند توصیه می کنم بهتر است قبل از وارد شدن تا می توانند اطلاعات و تجربه کسب کنند. اگر می توانند برای مدتی در رستوران کار کنند. اگر می خواهند آشپزی را بیشتر درک کنند وارد کار آشپزخانه بشوند یا اگر علاقه ای به آشپزخانه ندارند برای مدتی در رستوران گارسونی کنند تا با الفبای رستوران داری آشنا شوند و زمانی که وارد این صنعت می شوند با دیدی باز کار خود را شروع کنند.

دیگر داستان های موفقیت