جناب آقای دکتر حمید شاهین پور | مالک برند کافه لقانطه

دکتر حمید شاهین پور مالک برند کافه لقانطه

تاریخچه برند لقانطه

کافه لقانطه در سال 1285 خورشیدی در دوره مظفرالدین شاه تاسیس شد. در واقع مظفرالدین شاه افرادی را برای تحصیل به پاریس فرستاد که این گروه در آن زمان شاهد انقلاب فرانسه بوده و در جستجوی مشروطه خواهی اقداماتی در راستای موفقیت این نهضت انجام می دادند. یکی از اعضای این جنبش آقای غلامحسین خان مولایی، در پاریس در رشته حقوق مشغول به تحصیل بود.  ایشان به یاد یکی از پاتوق های مشروطه خواهان در پاریس که کافه لقانطه پاریس بوده است پس از پیروزی جنبش مشروطه، کافه ای در تهران در باب همایون به نام کافه لقانطه افتتاح می کند. شعبه دوم این کافه در عمارت نظامیه یا عمارت میرزا آقا خان نوری در سال 1300 افتتاح می گردد و شعبه سوم هم پشت به پشت این عمارت رو بروی میدان بهارستان افتتاح می شود. سال ها بعد شعبه چهارم این کافه در خیابان لاله زار در کنار سینما مترو پل افتتاح می شود. به نوعی می توان گفت که کافه لقانطه اولین کافه ایران و اولین کافه زنجیره ای در ایران است.

نگاه دکتر حمید شاهین پور به صنعت کافه ایران

 کافه و صنعت کافه داری در ایران دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است. دوره ای که خارج رفته ها به ایران باز می گردند و اقدام به افتتاح کافه می کنند.  در این دوره،  تب فرنگ رفتگی غالب می شود و فعالان این صنف از قهوه خانه آرام آرام به کافه و  کافه نشینی روی می آورند. دوره جنگ جهانی دوم باز یک دوره تحول است که ایران پایگاه متفقین می شود و مهاجرین جنگ جهانی در ایران اقدام به  راه اندازی کافه می کنند. سپس بعد از افول تب جنگ جهانی ، کافه ها به پاتوق روشن فکری تبدیل می شوند، از سال 1345 به بعد متاسفانه همانند امروز که یکسری از افراد، مکان هایی چون قلیان سرا ها را کافه عربی نام گذاری می کنند، در آن زمان هم به یکسری مکان هایی که مشروبات الکلی سرو می کردند، کافه می گفتند که این امر در سال 1350 به اوج خود رسید. این موضوع باعث می شود که بعد از انقلاب به این دلیل که کافه تداعی کننده مکان های مشروب فروشی بوده و موضوع مشروبات الکلی یک امر قبیح محسوب می شود لذا این موارد باعث افزایش حساسیت انقلابیون به اسم کافه شد. و از اوایل انقلاب تا دهه هفتاد به دلیل قباحتی که اسم کافه داشت، انقلابیون کافه را تعطیل میکنند و با کافه و کافه نشینی مقابله می کنند. در دهه هفتاد به بعد آرام آرام بعضی از هتل ها کافه هایشان را افتتاح میکنند و بعد از هتل ها، کافی شاپ ها کم کم شروع به فعالیت می کنند. هم اکنون در سال 1397 که 112 سال از باز شدن اولین کافه تهران که کافه لقانطه می باشد می گذرد،  ما شاهد بیش از یازده هزار کافه در کشور هستیم.

چالش های گذشته و نقش سپیدز در مسیر پیشرفت کافه لقانطه

در دنیای تکنولوژی که همه چیز به سرعت اتفاق می افتد، دیگر امکان استفاده از صندوق های مکانیکی وجود ندارد. ورود تکنولوژی باعث شده است که سرعت پاسخگویی و سرعت سرویس دادن به مشتری افزایش یابد و از سوی دیگر درصد خطایی که کاربر دارد را بتوان تا حد زیادی کاهش داد. می توان گفت سپیدز سرآمد صنعت مالی کافه ها و روستوران ها است. این اتفاق بی نظیری که شرکت سپیدز از سال ها قبل رقم زده است، باعث شده که امروزه شاهد این باشیم که هر کافه یا رستوران موفقی، قطعاً از مجموعه نرم افزارهای سپیدز استفاده می کند. واقعیت این است که بعد از ورود سپیدز به مجموعه لقانطه، خیلی سرعت سرویس دهی به مشتری و سرعت پاسخگویی ما بهبود پیدا کرده و میزان خطای ما خیلی کاهش پیدا کرده است که ما این موضوع را مدیون مجموعه سپیدز هستیم.

توصیه هایی از دکتر حمید شاهین پور برای فعالان صنعت کافه

متاسفانه شاهد این هستیم که افراد زیادی وارد صنعت کافه می شوند و خیلی زود به دلیل عدم توان ادامه کار، از آن خارج می شوند. اولین خواهش من این است که دوستان قبل از ورود به این صنعت مطالعه بیشتری در امر کافه داری داشته باشند و حتما تجربه کافی کسب کنند بعد به این صنعت وارد شوند و همچنین از تکنولوژی های موجود که شرکت هایی چون سپیدز ارائه می کنند استفاده کنند تا بتوانند سرعت خدمات خود را بهبود بخشند

دیگر داستان های موفقیت