چگونه کارکنان رستوران را مدیریت کنیم | قسمت دوم

مدیریت کارکنان رستوران-2

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در قسمت قبل درباره تیم و مدیریت آن در رستوران صحبت کردیم. گفتیم که کار تیمی در رستوران خاص است و افراد علاوه بر اینکه نیاز است تا وظیفه خود را به درستی انجام دهند، در مواقع ضروری به کمک دیگر اعضای رستوران نیز بشتابند. همچنین این بحث را انجام دادیم که بازده همیشه معیار خوبی برای سنجش عملکرد افراد نیست. باید به رفتار اعضای تیم نیز توجه نمود. در این راه مهم است که چند علامت مهم را تشخیص دهید.

در این بخش می خواهیم بیشتر در مورد کارکنان رستوران بحث کنیم. ابتدا ویژگی های یک مدیر خوب را برای شما بیان می کنیم و سپس عواملی که باعث تقویت و تضعیف روحیه کارکنان رستوران ممکن است بشود را بیشتر مورد مطالعه قرار می دهیم.

آیا می توانید کارکنان رستوران را مدیریت کنید تا بهترین بازخورد را از آن ها بگیرید؟

مسئولیت مدیریت رستوران بسیار بزرگ است و ما می دانیم که این کار آسان نیست. در اینجا مشخصات یک مدیر خوب در صنعت رستوران داری را می خواهیم بیان کنیم.

مدیران رستوران باید کارکنان رستوران را مدیریت کنند، امور مالی را کنترل کنند و بهترین خدمات را به مشتری ارائه دهند. بسته به سطح مسئولیت و درجه افرادی که مدیریت می کنید ممکن است نیاز به برنامه ریزی در سطح روزانه یا هفتگی داشته باشید.

بهترین مدیران شغل خود را در رستوران به عنوان گارسون، صندوق دار یا آشپز آغاز کرده اند. این نوع افراد دقیقا می دانند که مشکلات احتمالی در تیم رستوران چه چیز هایی می تواند باشد.

ویژگی های مدیر خوب یک تیم در رستوران :

باید فردی با فرهنگ باشد : به این معنی است که اگر مدیر شما سلیقه خوب، رفتار خوب و آموزش داشته باشد، خوب است.

از نظر کاری الگوی همه افراد باشد : از کسی که نظافت را انجام می دهد تا مالک، همه در رستوران مسئول و مهم هستند. کارکنان رستوران باید بدانند که مدیر برای اینکه مهمانان یک تجربه لذت بخش در رستوران داشته باشند هیچ مشکلی با تمیز کردن سرویس بهداشتی ندارد؛ همانطور که کارکنان رستوران نیز باید اینگونه باشند. فلسفه ی مدیر رستوران باید این باشد که او از کسی نمی خواهد کاری را انجام دهد که خودش انجام نمی دهد. یک مدیر خوب رستوران هنگام عبور از کنار میزی که می بیند روی آن کثیف است یک دستمال یا پارچه برمی دارد و آن را تمیز می کند.

باید به همه اعضای تیم احترام بگذارد و با احترام با کارکنان رستوران رفتار کند : هر شخصی در هر سطحی نیاز دارد که مورد تکریم قرار گیرد. هیچ فردی با برخورد و رفتار بد پیشرفت نمی کند بلکه باعث از دست دادن اعتماد به نفس نیز می شود. مدیریت رستوران باید در نظر داشته باشد که علاوه بر اینکه باید سخت گیری لازم را داشته باشد به همه افراد نیز احترام بگذارد و با رفتار خوب الگوی مناسبی برای تمامی کارکنان رستوران باشد.

نباید حرفه دوست باشد و اعتبارش بر پایه ی نتایج تیم باشد : به عبارت دیگر فردی از اعضای رستوران سخت کوش و خوب باشد، اگر رستوران یا مدیر او یک آدم خودخواه باشد که تنها به موفقیت و درآمد خودش فکر می کند دیگر نمی تواند به خوبی و به طور موثر کار کند.

نباید خواسته هایش را تحمیل کند : مدیر خوب رستوران هرگز آنچه را که خودش می خواهد انجام نمی دهد، او کاری را انجام می دهد که بهترین نتیجه را برای کل تیم و همه کارکنان رستوران بهمراه داشته باشد.

هنگام توصیف موفقیت ها از ” ما ” استفاده کند: این موضوع بسیار مهم است. زیرا به کارکنان و اعضای رستوران شما می آموزد که مسئولیت تمام اقدامات خاص خود را برعهده می گیرد اما در همان حال تاکید می کند که نگرش به تیم باید صادقانه و وفادارانه باشد.

باید به تیم خود پاداش بدهد : پاداش دادن در کسب و کار رستوران داری بسیار مهم است. مدیریت رستوران باید تغییرات هرچند کوچک در کسب و کار را مشاهده کند. همه می خواهند کار کنند و در محیطی مثبت باشند. حتی اگر کارکنان رستوران شما فقط آن انرژی مثبت را در کار داشته باشند، به آن ها پاداش بدهید. زیرا نگرش مثبت، روحیه خوب به ارمغان می آورد و در نهایت سود را افزایش می دهد.

این نوع مدیریت بهتر از هر نوع مشوقی به تیم خود انگیزه و اشتیاق می دهد. این تیم احساس می کند که مسئول موفقیت است.

چه عواملی باعث ضعیف شدن تیم رستوران می شود؟

تیم های موفق همیشه راه حل هایی برای حل مشکلات در یک بازه زمانی مشخص پیدا می کنند. با این حال، بسیاری از چیزها می توانند اتفاق بیافتد که روحیه تیم را تضعیف کرده و کارایی تیم را کاهش دهد.

کارکنان رستوران به مدیر خود اعتماد نداشته باشند و بالعکس : برخی بر این باورند که حتی رهبران خوب به طور کامل مورد اعتماد نیستند. زیرا هیچ رهبری بی عیب و نقص نیست. مدیران رستوران قطعا باید این واقعیت را زمان به زمان به یاد داشته باشند و در رفتار خود دقت کنند.

تسلیم شدن در برابر مدیر رستوران، به تیم ضربه می رساند : این درست است که مردم اغلب از رهبران خود اطاعت می کنند. اگر این اتفاق در یک تیم رخ دهد بیش از هر چیز به آن تیم آسیب می رساند. اگر کارکنان به طور کامل تسلیم مدیریت رستوران شوند دیگر در جلسات بحث های چالش رخ نمی دهد و مدیر دیگه نمی تواند از از ایده های کارکنان استفاده کند. البته این تسلیم نشدن به معنای عدم احترام گذاشتن نیست و باید مرز های این دو مشخص باشد.

به طور کلی یک تیم ضعیف است :

زمانی که یک مدیر بیش از اندازه کنترل می کند

زمانی که اقدامات مبتنی بر دفاع از منافع شخصی است

زمانی که تعداد اعضا زیاد باشد

زمانی که تمام اعضا برابر نباشند

زمانی که اعضای تیم فقط به مقام ها و شغل های خاص خود اهمیت می دهند. با توجه به تمام عناصری که روحیه تیم را تضعیف می کنند و مدیر باید بداند، مهم ترین وظیفه مدیر رستوران، مدیریت کارکنان رستوران و ایجاد شرایط مطلوب برای کار خلاقانه و آزادی بیان و عمل است.

عواملی که روحیه تیم را افزایش می دهند

عملکرد و موفقیت رستوران به عوامل بسیاری از جمله تعهد کارکنان رستوران بستگی دارد. ایجاد روحیه تیمی در محیط کار رستورانی بسیار دشوار است. هر کارگری همیشه ثابت نمی ماند. هر فردی شخصیت منحصر بفردی دارد. کارکنان رستوران حتی اگر بسیار مهارت کاملی داشته باشند اگر دانش خود را به کانال های سازنده هدایت نکنند تا بهترین نتایج را در محل کار به همراه داشت باشند، توانایی های او بی ارزش خواهد بود.

بنابراین چگونه روحیه تیم را اقزایش دهید؟

قوانین و اصول سخت گیرانه انتخاب نکنید : در عین حال هم مهربان و هم محتاط باشید. اجازه دهید میان اعضای تیم شما آزادی و استقلال وجود داشته باشد. این باعث می شود که کارکنان شما در محیط کار آزاد باشند و تلاش کنند اقداماتی نوین بدون ترس از شکست انجام دهند. مخصوصا این مورد برای تیم آشپزخانه شما بسیار مهم است. به آن ها فرصت دهید که برخی از غذاها را تغییر دهند یا غذای جدید درست کنند. بگذارید به شما کمک کنند منوی جدید خود را تهیه کنید. از آن ها بخواهید در مورد غذا و قوانین کاری نظر و ایده بدهند.

کارکنان رستوران خود را تشویق کنید و به آن ها انگیزه دهید : موفقیت محصول اشتیاق، انگیزه و تشویق کارکنان رستوران است. زمانی که کارگران به عنوان یک تیم برای یک کار انگیزه می گیرند و تشویق می شوند احساس استقلال می کنند و در کار مفید تر می شوند.

یکی از توانایی های مدیریت رستوران باید این باشد که قدرت تشخیص و قدردانی از تلاش های کارکنان رستوران را داشته باشد تا بتواند برای رسیدن به بهترین نتایج به آن ها انگیزه ببخشد.

برای کارکنان خود مهمانی در نظر بگیرید : افراد معمولا به دلیل چالش و مسئولیت های چالش برانگیز در محل کار بیشتر استرس دارند. این یکی از دلایل اصلی این است که چرا تیم به آن خوبی که باید کار کند، کار نمی کند و بهره وری آن کاهش می یابد. اگر می خواهید رابطه بین اعضای تیم را تقویت کنید بهترین راه برنامه ریزی برای یک دورهمی دوستانه همه کارکنان رستوران است. این کار باعث می شود روابط دوستانه بین اعضای رستوران شکل بگیرد. با این کار در محیط های مختلف خود را معرفی می کنند. این نوع دورهمی ها بسیار تاثیر گذار هستند و به کارکنان کمک می کند تا رابط اجتماعی خوبی بین آن ها شکل بگیرد و لذت هیجان را درک کنند که به نوبه خود باعث افزایش روحیه تیمی در رستوران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط