چگونه برای رستوران خود بازاریابی کنیم؟ | راهنمای جامع بازاریابی رستوران

راهنمای جامع بازاریابی رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 10 دقیقه

هرچه می‌گذرد با پیشرفت رسانه‌های اجتماعی و کسب و کارهای اینترنتی رقابت‌ها شدید و شدیدتر می‌شوند. بازاریابی یکی از اموراتی است که اصول مختص به خود را داشته و هر زمینه‌ای اصول بازاریابی خود را طلب می‌کند. رستوران یکی از اماکن تفریحی و محبوب این روزهای مردم در سراسر جهان است. کافی است تا حساب کاربری خودتان را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون باز کنید، آن وقت سرتان با دیدن تصاویر رنگارنگ غذاها گیج می‌رود. نمی‌توان گفت آپلود این تصاویر تنها یک سرگرمی است. اگر علم بازاریابی داشته باشید، می‌توانید دریابید این موضوع به سیاستی مرتبط با بازاریابی رستوران مبدل شده است. ما در این مقاله قصد داریم به 24 اصول مهم بازاریابی رستوران بپردازیم.

عکس‌های غذا

به طور کلی مشتریان دوست دارند عکس های غذای شما را قبل از سفارش ببینند. برخی رستوران ها با گذاشتن مانیتور دوم بر روی سیستم نرم افزار رستوران خود ، به هر سفارش عکس آن غذا بر روی مانیتور به مشتری نمایش داده می شود. شبکه اجتماعی بهترین مکان برای عکس گذاشتن است. هرگاه وارد اکانت اینستاگرام (Instagram) خود شوید، متوجه خواهید شد طراح های گرافیکی غذا که اصطلاحا به سیر تصویری اعتیاد به چشیدن غذا و به اشتراک گذاشتن آن گفته می‌شود، همچنان مد و زنده است. امروزه دیگر بازاریابی رستوران‌ها به شیوه سنتی پخش تراکت نیست. شاید پخش تراکت و منوی غذای رستوران تنها یک روش از میان صدها روش دیگر باشد که البته مطابق با مد روز هم نیست.بنابراین اگر قصد دارید بازاریابی رستوران‌تان را به شیوه‌ای باب روز انجام دهید، این کار را بر عهده یک معتاد به غذای اینستاگرامی بگذارید. این موضوع شاید در وهله نخست شما را به خنده بیاندازد! اما کافی است اکانت اینستاگرام خود را فعال نمائید تا متوجه تصاویر جذاب و  با کیفیت بسیار بالا شوید که اغلب دیدنشان علاوه بر هوس‌انگیز بودن برای سایر کاربران دلخراش و دردناک نیز هست.

مسلما یکی از بهترین روش‌های بازاریابی رستوران تبلیغ آنلاین می‌باشد. این روش می‌تواند با انتشار گسترده پست‌های بصری در اینستاگرام صورت گیرد. از این رو، خوراندن عکس‌های خوشمزه غذای رستوران‌تان به چشم‌های گرسنه کاربران اینترنت چه در وبسایت و چه در اینستاگرام امری ضروری و حائز اهمیت است. اگر کمی جستجو کنید متوجه می شوید بسیاری از رستوران های موفق دارای حساب کاربری اینستاگرام فعالی هستند. شما باید یک متخصص شبکه اجتماعی را برای کارهای خود انتخاب کنید، برنامه تولید محتوای مشخصی داشته باشید و به صورت منظم به انتشار مطالب بپردازید.

همکاری رستوران با اپلیکیشن های وفاداری مشتری

همکاری با برنامه‌های غذایی آنلاین از دیگر متدهای روز بازاریابی رستوران است. امروزه اکثر افراد به خصوص ایرانیان عزیز مجهز به گوشی‌های موبایل دارای سیستم عامل اندروید و ios می‌باشند. این موضوع نشان‌گر آن است که این افراد در طول روز با بسیاری از برنامه‌های باثبات سروکار دارند. این برنامه‌های غذایی آنلاین در سراسر جهان و همچنین کشور ما قابل دانلود و نصب می‌باشند.

همکاری با برنامه‌های غذایی آنلاین تنها بخشی از پیاده‌سازی طرح بازاریابی رستوران شماست. این امر افراد بازدیدکننده از برنامه‌های غذایی آنلاین را به تماشا و بررسی وقت و خرید غذاهای گنجانده شده در منوی شما سوق داده و همچنین مطلع شدن از تخفیف‌های ویژه‌ای که برای رستوران‌تان در نظر گرفته‌اید طرفداران بسیاری را به خود جلب می‌نماید.‌

استفاده از برنامه معرفی رستوران

برنامه Yelp یک غول عظیم‌الجثه در صنعت بازاریابی رستوران و رستوران‌داری است. اگر تنها نگاهی گذرا  به برنامه Yelp بیاندازید، متوجه خواهید شد که این برنامه معجزات شگفت‌آوری در کسب و کار شما رقم می‌زند. از مزایای مهم برنامه Yelp این است که حتی افرادی که در برنامه مذکور حساب کاربری ندارند، می‌توانند شما را مشاهده و بررسی نمایند. بنابراین، کاری که لازم است شما انجام بدهید این است که حساب کاربری برنامه Yelp خود را به روز کنید و کاملا خلاقانه در آن فعالیت کنید. کاری که لازم است در برنامه Yelp انجام بدهید، افزودن مشخصاتی مانند ساعت باز و تعطیلی رستوران، آدرس، منو، رنج قیمت، امکاناتی همانند دسترسی به Wi-Fi، صندلی در فضای باز، پارکینگ و… می‌باشد. البته قابل ذکر است شما با قرار دادن تصاویر زیاد می‌توانید به جذابیت بصری کارتان بیافزائید. Yelp علاوه بر پرداختن به جزئیات توصیه‌های منفی و مثبت برای بازخورد مدیریت‌تان نیز خواهد داشت.

علاوه بر این برنامه، سایت و اپلیکیشن های دیگری نیز هستند که اطلاعات رستوران شما را در دسترس مخاطبان خود قرار می دهند. نوع بومی و ایرانی این ابزار نیز کار بازاریابی در ایران را نیز آسان نموده است. اگر کمی در فضای آنلاین جستجو کنید با تعداد زیادی از این برنامه ها آشنا خواهید شد.

تنظیم حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مختلف

تنظیم حساب کاربری +Google و توییتر و… همانقدر مهم است که راه‌اندازی برنامه Yelp! هنگامی که شما کسب و کار رستوران‌تان را در Google جستجو می‌کنید، نمودار جزئیات رستوران شما را نشان می‌دهد. در واقع می‌توان گفت قرار دادن جزئیات رستوران شما در Google یک جایزه بزرگ و البته رایگان برای شماست. این مسئله یکی از مهمترین مسائل بازاریابی رستوران شماست که نباید نادیده بگیرید. درست است که گوگل اعلام کرده به زودی گوگل پلاس را از کار خارج خواهد کرد اما شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر و لینکدین نیز قدرت فوق العاده ای دارند. مخصوصا توییتر که این روزها استقبال بسیار قابل توجهی را به سمت خود جذب کرده است.

تبلیغات محلی

یکی از مهمترین مسائل مرتبط با رستوران محل آن است. بسیاری از تبلیغات باید بر اساس جغرافیای مکانی رستوران انجام شود، تا افراد نزدیک به محل سراغ شما بیایند. این موضوع به یکی از مسائل حائزاهمیت بازاریابی رستوران تبدیل شده است. اگر از برنامه‌های مختص تبلیغات جغرافیایی استفاده می‌کنید حتما مطمئن شوید افراد در چه شهری و در چه شعاعی رستوران شما را مشاهده می‌کنند. از خدمات آنلاین سایت‌های Google، Twitter و همچنین Facebook در این زمینه تبلیغاتی می‌توانید استفاده نمائید.

یکی از راه هایی که افراد به دنبال رستوران می گردند جستجو در گوگل است. شما می توانید به سادگی کاری کنید تا اگر شخصی در محل شما رستورانی را جستجو کند  آدرس و مشخصات رستوران شما به عنوان اولین گزینه ها برای مخاطب نمایش داده شود. می پرسید چگونه؟ شما می توانید آدرس و اطلاعات رستوران خود را در نقشه گوگل ثبت نمایید و منتظر بمانید تا گوگل آن را تایید کند. بعد از آن آدرس و اطلاعات شما برای مخاطبانی که در نزدیکی شما هستند و رستورانی را میخواهند جستجو کنند نمایش داده خواهد شد. بازاریابی محلی برای رستوران ها  این روزها اینگونه توانسته است باعث رونق این کسب و کار گردد.

فعالیت جدی در اینستاگرام

درست است که در چند مورد بالا در خصوص شبکه های اجتماعی صحبت کردیم اما هرچقدر از اهمیت اینستاگرم برای بازاریابی رستوران ها بگوییم کم است. اگر باور نمی کنید حتما سری به صفحات رستوران های موفق شهر خود بزنید. احتمالا یک صفحه ای پر از عکس های با کیفیت و جذاب می بینید.  یک حضور قوی در اینستاگرام می‌تواند یک روش نیمه آشکار بازاریابی رستوران باشد که اغلب مواقع نادیده گرفته شده است. اما محتواهای مرتبط و تبلیغات بصری در اینستاگرام نشان‌دهنده یک نوع بازاریابی موفق در عرصه رستوران‌داری است. یک تصویر جذاب و با کیفیت از رستوران شما می‌تواند مشتریان زیادی را به سوی خود جلب نماید. علاوه بر این موضوع، نمایش محیط بهداشتی رستوران مشتریان وسواسی را پایبند به رستوران شما می‌کند. هشتگ‌گذاری از جمله مسائل بازاریابی رستوران در اینستاگرام می‌باشد. اگر شما صاحب رستوران هستید، چرا با هشتگ‌گذاری یک بازی سرگرم‌کننده را با مشتریان هم‌پای رستوران‌تان راه نمی‌اندازید؟

اگر تاکنون صفحه ای در اینستاگرام نداشته اید پس همین حالا دست به کار شوید. اگر هنوز برنامه ای برای حضور موفق ندارید نگران نباشید. در اینجا چند قدم اول را برای شما می گوییم. ابتدا یک حساب کاربری در اینستاگرام بسازید. توجه کنید که اطلاعاتی که از شما می خواهد را به صورت درست و دقیق و کامل بنویسید. توضیحاتی که در بیو اینستاگرام شما می آید می توان ضامن موفقیت پیج شما باشد. دقت کنید که حتما پیج خود را در حالت کسب و کار تنظیم کنید. حالا باید یک برنامه از محتواهایی که میخواهید در این صفحه قرار دهید بنویسید. عکس غذاها، عکس محیط رستوران، تصاویر کارکنان رستوران، عکس هایی از مهمانی ها یا جشن هایی که در رستوران شما برگزار می گردد، اتفاقات بامزه و جالبی که در رستوران رخ می دهد و کلی موضوع دیگر می تواند در برنامه های شما برای اشتراک گذاری با مخاطبان تان قرار گیرد. کم کم باید به فکر کار کردن با متخصصان حوزه بازاریابی آنلاین و بخصوص شبکه های اجتماعی باشید تا به شما در زمینه نوشتن کپشن های جذاب، گرفتن تصاویر زیبا و گرفتن گزارش های متنوع یاری رسانند.

بازاریابی ایمیل مارکتینگ

 ممکن است لازم باشد کمی از هزینه رستوران‌تان را خرج ارسال یک ایمیل خبرنامه جهت بازاریابی رستوران کنید. این امر به سرعت موجب می‌گردد موفقیتتان در عرصه رستوران‌داری را جشن بگیرید! فرستادن ماهیانه یک ایمیل خبرنامه برای مشتریان پروپاقرص درباره آیتم جدید منوی غذا و یا تخفیفات ویژه سیل عظیمی از معتادان غذا را به رستوران شما سوق می‌دهد. هنوز هم ایمیل مارکتینگ یکی از بخش های پرطرفدار و جذاب بازاریابی است. همچنین به گواه متخصصان این حوزه اثر بخشی ایمیل مارکتینگ نسبت به فعالیت های دیگر بسیار خوب است.

اگر می خواهید اثر بخشی ارسال ایمیل را بسنجید می توان با ارسال کد تخفیف به مشتریان تان این کار را انجام دهید. البته که امروزه سرویس های ایمیلی فراوانی برای وجود دارند تا به شما کمک کنند فرایندهای پیچیده و حرفه ای را در محیطی ساده انجام دهید.

ارتقای محتوای تولید شده توسط کاربر

این روش که اخیرا در میان بازاریابان رستوران در اینستاگرام ترویج یافته است، علاوه بر سرگرمی، دوستداران با حوصله غذا را مجذوب خود می‌کند. ارتقای محتوای تولیدی توسط کاربر بدین صورت است که مدیریت رستوران تصمیم می‌گیرد از مشتریان خود دعوت به عمل آورد تا در یک مسابقه هیجان‌انگیز و اشتهاآور شرکت کنند. در واقع، این عمل یک همکاری مساعدتی متقابل است. مشتریان با انتشار عکس غذای رستوران شما آن را تبلیغ کرده و شما یک بازی بازاریابی راه انداخته‌اید. و در آخر می‌توانید با یک جایزه رستورانی از مشتریان‌تان تقدیر کرده و قدردانی نمائید. می توان این فعالیت ها را در قالب یک کمپین نیز اجرا کرد. اگر کمپین جذاب و منحصر به فردی طراحی کنید ، شک نداشته باشید که می توانید در پیشرفت رستوران تان قدم بزرگی را بردارید.

تصویری از کارمندان بااخلاق

در عصر رباتی که انسان‌ها به ماشین‌های کارکن تبدیل شده‌اند، تصویر کارمند خوشحال و خوش‌اخلاق بسیار کمیاب است. مشتریان یک رستوران ترجیح می‌دهند علاوه بر نوشیدن و خوردن یک غذای بی‌نقص از خدمات انسانی کامل بهره‌مند شوند. بنابراین، نشان دادن تصویری از کارمندان بااخلاق و بشاش که ساعات خوشی را در رستوران شما برای مشتریان رقم می‌زنند، از نمونه مهم بازاریابی رستوران است.

اشتراک‌گذاری اخباری که از رستوران شما منتشر می شود

از دیگر نکته‌های مهم بازاریابی رستوران این است مطمئن شوید اگر افراد حاضر در رسانه‌های اجتماعی نام شما و رستوران‌تان را عنوان می‌کنند، این تبلیغات مثبت باشند. بدین ترتیب، موج عظیمی از طرفداران با شنیدن و خواندن تبلیغات مثبت به سوی رستوران شما گام برمی‌دارند. شما حتی می توانید از افراد سرشناس جامعه به خصوص اینفلوئنسر مارکترها دعوت کنید تا شبی را در رستوران شما سپری کنند. به احتمال فراوان آن ها در پایان حضورشان محتوایی در شبکه های اجتماعی پرطرفدار خود به همراه عکسشان در رستوران شما قرار می دهند و با این کار افراد زیادی با رستوران شما آشنا می شوند.

فعال کردن Google Alert

برنامه Google Alert برنامه‌ای است که بر اساس محتوای موتور جست‌وجو تمام اخبار به روز را مطابق به اطلاعاتی که پیش‌تر به برنامه داده‌اید، در اختیار شما می‌گذارد. از این رو، یکی از مهم‌ترین امورات مرتبط به بازاریابی رستوران نیز می‌تواند باشد. بنابراین اگر قصد دارید رستوران خودتان را باز و مدیریت کنید، حتما برنامه Google Alert را فعال کنید تا هشدارهای مربوط به شما برایتان فرستاده شود. این هشدارها می‌تواند بازخورد مدیریت شما باشند. در حساب کاربری تان حتما نام رستوران تان را نیز قرار دهید تا اگر مطلبی در فضای مجازی درباره رستوران شما منتشر شد  برای شما اخطاری ارسال شود تا حتما مطالعه کنید.

 ساختن وبلاگ شخصی

ساختن وبلاگ شخصی راهی برای توسعه کسب و کار رستوران‌داری و همچنین گامی موثر در جهت بازاریابی رستوران نیز می‌باشد. ساختن وبلاگ شخصی و شروع محتواگذاری درباره مسائل روز رستوران، اتفاقات بامزه، دستورالعمل‌ غذاها، ایده‌ها، اشتراک‌گذاری موفقیت‌های اکتسابی و هرچیزی را که فکرش را می‌کنید شما را به سوی جامعه‌ای که از مشتریان خود ساخته‌اید سوق داده و با ایجاد صمیمیت از نظرات آن‌ها آگاه می‌شوید. البته قابل ذکر است طراحی وبلاگ می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی رستوران‌داری شما خواهد گذاشت.

به طور کلی امروز داشتن سایت برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است. رستوران ها نیز می توانند با داشتن سایتی اطلاعات کامل منو، دستور پخت غذا، عکس های غذا و سفارش آنلاین غذا را در سایت خود قرار دهند تا به این طریق نیز با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

اطلاعات دقیق رستوران در فضای آنلاین

امروزه با پیشرفت گسترده رسانه‌های اجتماعی بسیاری از دوستداران غذا تمایل دارند تمام اطلاعات مربوط به یک رستوران را آنلاین مطالعه نمایند. این مسئله نمونه مهمی از بازاریابی رستوران در حال حاضر است. حواستان باشد که همیشه جزئیات مربوط به رستوران‌تان اعم از آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری، منوی غذا و… درست و حقیقی به روز شده باشد. هرچه اطلاعات شما در اینترنت دقیق‌تر باشد یک گام به جلو برداشته‌اید.

توسعه هویت نام تجاری رستوران

ایجاد هویت نام تجاری رستوران شما تاثیر مستقیمی بر روی عملکردتان در رسانه‌های اجتماعی خواهد گذاشت. اگر به دنبال یافتن اصول بازاریابی رستوران هستید، هویت نام تجاری رستوران خود را حول هدف مشتریان ایجاد نمائید. به طور مثال، مشاهده و بررسی کنید که مشتریان رستوران شما به دنبال چطور غذایی هستند؟ آیا غذای سالم را ترجیح می‌دهند؟ آیا آنان طرفدار فست فود هستند یا غذای سنتی؟ وقتی دنبال جواب‌ها گشتید، متوجه هدف مشتریان خود خواهید شد. پس از ایجاد هویت نام تجاری رستوران بازتاب آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در مطالب قبلی وبلاگ بارها در ربطه با مفهوم کانسپت صحبت کرده ایم. وقتی کانسپت رستوران خود را پیدا کنید آن وقت راحت تر می توانید در جهت توسعه هویت برند خود گام بردارید.

تمرکز بر زمان اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی تنها گذاشتن محتوا نیست و باید به صورت حرفه ای تری کار کنید. یکی از مهم ترین فاکتورهای فعالیت در این عرصه، تمرکز بر زمان به اشتراک گذاری محتوا است. این زمان بندی می تواند برای هر شبکه اجتماعی ای متفاوت باشد.  توئیتر می‌تواند گنج پنهانی برای رستوران شما محسوب شود. و تمرکز بر زمان توئیت گذاشتن یکی از امور مهم بازاریابی رستوران می‌باشد. زمان توئیت شما در توئیتر تاثیر مهمی بر روی معده گرسنه مشتریان می‌گذارد. سعی کنید پیش از توئیت گذاشتن کمی خلاقیت به خرج دهید و مطابق با وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام زمان‌بندی توئیت‌هایتان را تنظیم کنید. در مورد دیگر شبکه های اجتماعی نیز باید در فضای مجازی جستجو کنید تا متوجه شوید بهترین زمان به اشتراک گذاری محتوا چه وقت است تا با هدف گیری بهتری مشتریان بالقوه خود را نشانه گیری کنید.

آپلود منوی آنلاین

توجه داشته باشید بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تمایل دارند پیش از هرگونه مراجعه و سفارش غذا درباره اطلاعات رستوران شما به خصوص منوی آن تحقیق کنند. بنابراین، بیایید کاربران را نگران نکنید! تنظیم و آپلود یک منوی آنلاین باکیفیت و خوانا می‌تواند به جذب مشتریان کمک کند. این موضوع یکی از مسائل مهم بازاریابی رستوران برای کاربران خدمات اینترنتی است.

همکاری با خدمات تحویل غذا

امروزه سهولت دسترسی به غذا از مهم‌ترین اصول بازاریابی رستوران می‌باشد. همکاری با خدمات تحویل غذا از جمله بازی‌های مدیریت رستوران برای مشتریان است. این بازی معمولا به نفع مشتریان رستوران ختم می‌شود. اکثر کاربران آنلاین و همچنین مشتریان دائمی ترجیح می‌دهند، آسان خرید کرده و آسان دریافت نمایند.

ارائه کوپن و بن تخفیف

راه‌های زیادی برای جذب مشتریان در بازاریابی ستوران ذکر کردیم. یکی از جذاب‌ترین راه‌حل‌های جذب مشتری ارائه کوپن و بن تخفیف می‌باشد. بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا پس از مدتی خرید و سفارش غذا از یک رستوران خاص از مزایای آن محل برخوردار شوند. بهتر است مشتریان خود را منتظر نگذارید و با یک ایمیل یا پیامک آن‌ها را از کوپن و بن‌های تخفیف آگاه سازید.

ابزار رزرو آنلاین

ابزار رزرو آنلاین از ایده‌های خلاقانه بازاریابی رستوران است که می‌تواند مشتریان دوستدار خدمات آنلاین که تمایل دارند برای آخر هفته‌شان میز رزرو کنند، جذب نماید. این ایده کار را برای مشتریان رستوران آسان‌تر می‌کند.

افتتاح کترینگ های سیار (food trunk)

اگر دقت کرده باشید تعداد واگن‌های غذا رفته رفته رو به افزیش است. این واگن‌های کوچک دورگردان که قابلیت انتقال یافتن دارند، قادرند برای مشتریانی که در اماکن دورتری هستند و به رستوران شما دسترسی ندارند خدمات غذایی ارائه بدهند.

شناسایی رقبا در محل رستوران

برخی افراد اعتقاد دارند شناخت رقیب یکی از اولین قدم های بازاریابی است. مهم ترین رقیبان شما، مجموعه هایی است که در اطراف رستوران شما قرار دارند. تلاش کنید تا رقبای محلی‌تان را شناسایی کنید. اگر رستوران‌های محل را شناسایی کردید، بهتر است کارهای متمایزکننده‌ای نسبت به آن رستوران‌ها انجام دهید. با این کار که جزء اصول مهم بازاریابی رستوران می‌باشد، مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد. ذهن خلاق لازمه یک بازاریابی نوین است. شما می‌توانید با به کارگیری ایده‌های خلاق و هوشمندانه نظیر دادن جایزه به مشتریان آن‌ها را مجذوب نمائید. به طور مثال، اگر مشتری‌ای بیش از 10 بار از رستوران خرید نماید برای دفعات بعدی تخفیف 20درصدی و یا یک سیب زمینی بزرگ هدیه می‌گیرد!

پاسخگویی منظم به مشتری

برخورد مناسب از جمله عوامل حائز اهمیت بازاریابی رستوران است که پاسخگویی صحیح، منظم و مودبانه عنصر آن محسوب می‌شود. اگر یک فرد بتواند به سوالات، درخواست‌ها و نیازهای مشتری پاسخ بدهد و یا سایت رستوران شما پشتیبان داشته باشد، یک قدم جلوتر از رستوران‌های دیگر به سر می‌برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط