با وظایف مدیریت رستوران بیشتر آشنا شویم | راهنمای افرادی که می خواهند مدیر رستوران شوند

وظایف مدیریت رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مدیریت رستوران شغلی دشوار و چالش برانگیز است که در عین حال درآمد بسیار بالایی دارد، وظایف مدیر رستوران بسیار متعدد است و با توجه به ظرفیت و خدمات مجموعه این وظایف بیشتر یا کمتر می‌شود. مدیر رستوران با داشتن مهارت های کافی می تواند بر تمام بخش های رستوران نظارت داشته باشد. به صورت کلی مدیر باید فعالیت روزانه رستوران، مدیریت کارکنان، کیفیت مواد اولیه، برخورد با مشتریان و نظارت روزانه بر عملکرد رستوران را زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز با گرفتن تصمیم‌های به موقع نسبت به مدیریت هر چه بهتر مشکلات و چالش‌های آن اقدام کند.

برخلاف باور عموم، داشتن یک رستوران پر درآمد و خوب کار ساده و آسانی نخواهد بود زیرا مدیریت آن بسیار دشوار است. با توجه به این که تعداد رستوران ها روز به روز در حال افزایش است، مدیر رستوران باید از خلاقیت کافی برخوردار باشد تا بتواند جذب مشتری نماید. مدیر رستوران باید در تمام مواقع کاملا هوشیار باشد تا بتواند از مشکلاتی که ممکن است، بروز دهد جلوگیری به عمل آورد. از مهم ترین وظایفی که مدیریت رستوران بر عهده دارد، اطمینان یافتن از رضایت مشتریان است که با انجام صحیح این وظیفه رستوران می تواند، بسیار موفق گردد.

 محل کار مدیر رستوران می‌تواند در یک رستوران معمولی یا در یک رستوران زنجیره‌ای یا حتی در یک رستوران هتل باشد، زمان کاری مدیر رستوران معمولا طولانی تر از سایر پرسنل است، زیرا وی وظایف متعددی بر عهده دارد که باید برای همه آنها برنامه ریزی کند.

وظایف مدیریت رستوران

اصلی ترین وظایف مدیر رستوران چیست

مدیریت رستوران باید به تمامی بخش‌های فعال مجموعه خود از جمله آشپزخانه، انبار، سالن، حسابداری و کارکنان نظارت داشته باشد و برای بهبود تجربه مشتری از حضور در رستوران تلاش کند. مدیر رستوران معمولا بر روند مالی و درآمد هم نظارت ویژه دارد تا میزان سود و زیان این کسب و کار را به دقت ارزیابی کند و اهداف رستوران را بر اساس این موضوع تنظیم کند. تنوع وظایف مدیر رستوران نشان دهنده این است که یک مدیر موفق باید مهارت‌های مدیریتی و عملیاتی گسترده‌ای داشته باشد تا تمامی مسئولیت‌های خود در رستوران به خوبی انجام دهد. مدیریت رستوران امری پیچیده است که نیاز به مهارت‌های متنوعی داشته و یک مدیر رستوران وظایفی متعددی همچون موارد زیر را برعهده دارد:

  • مدیریت عملیات روزانه از جمله نظارت بر سرویس مشتریان، تهیه و تحویل غذا.
  • مدیریت کارکنان شامل استخدام کارکنان اعم از آشپز، نظافتچی، گارسون، پیک و …
  • برگذاری دوره های آموزشی مستمر برای تمام کارکنان در زمینه های مختلف
  • ارزیابی پرسنل و ایجاد انگیزه در تیم.
  • مشخص کردن شیفت کاری کارکنان
  • اطمینان از توانمندی کارکنان
  • افزایش انگیز در کارکنان به منظور ارائه بهترین خدمت رسانی به مشتریان
  • کنترل هزینه‌ها، مدیریت بودجه، حسابداری روزانه و بررسی موجودی مواد و کالاها.
  • تدوین منو و قیمت‌ گذاری منطبق با نیازها و ترجیحات مشتریان و شرایط رقبا.
  • بهبود تجربه مشتری با ایجاد محیط دلپذیر و رسیدگی به شکایات.
  • حفظ استانداردهای بهداشتی و کیفیت غذا.
  • بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتریان جدید.
  • مدیریت بحران و حل مسائل غیرمنتظره.
  • تهیه امکانات رفاهی برای مشتریان
  • برنامه ریزی فعالیت ها
  • برخورداری از رفتاری مدیرانه
  • توانایی کار کردن به صورت تیمی
  • برخورداری از مهارت ارتباطی
  • برخورداری از دانش و مهارت مورد نیاز
  • داشتن سلیقه و دانش برای چیدمان صحیح رستوران

وظایف مدیر سالن رستوران

  • نظارت بر عملکرد کارکنان سالن: مدیر سالن رستوران مسئول نظارت بر عملکرد کارکنان سالن، از جمله گارسون ها، پیشخدمت ها و صندوقداران است. او باید مطمئن شود که کارکنان به درستی آموزش دیده اند و خدماتی باکیفیت به مشتریان ارائه می دهند.
  • نظارت بر کیفیت غذا و نوشیدنی: مدیر سالن رستوران مسئول نظارت بر کیفیت غذا و نوشیدنی ارائه شده در رستوران است. او باید مطمئن شود که غذا و نوشیدنی ها مطابق با استانداردهای کیفیت تهیه و سرو می شوند.
  • حل مشکلات مشتریان: مدیر سالن رستوران مسئول حل مشکلات مشتریان است. او باید به شکایات مشتریان رسیدگی کرده و راه حلی مناسب برای آنها ارائه دهد.
  • ایجاد محیطی دلپذیر برای مشتریان: مدیر سالن رستوران مسئول ایجاد محیطی دلپذیر برای مشتریان است. او باید مطمئن شود که سالن رستوران تمیز و مرتب است و کارکنان رفتاری مودبانه و محترمانه با مشتریان دارند.

مهارت های ضروری مدیریت رستوران

مهارت‌های ضروری برای مدیریت رستوران شامل موارد متعددی است که یک مدیر برای اینکه بتواند وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهد به این مهارت‌ها نیاز دارد. کنترل هزینه‌ها و مدیریت مالی، مدیریت کارکنان و ایجاد تیم موثر، توانایی برنامه‌ ریزی و نظارت بر عملیات روزانه، ارتقاء کیفیت غذا و خدمات، توانایی در بازاریابی و جذب مشتریان و همچنین ایجاد محیط بهداشتی و بهترین تجربه برای مشتری جز مهارت‌های یک مدیر موفق رستوران است. همچنین مدیر رستوران باید توانایی مدیریت بحران‌ها و حل مسائل ناگهانی را هم داشته باشد تا مشتریان در هر شرایطی با رضایت کامل از رستوران خارج شوند. برخی از اصلی ترین مهارت‌های ضروری برای مدیریت رستوران عبارتند از:

  1. دانش ریاضی: در مدیریت رستوران دانش ریاضی به عنوان یک مهارت مهم نقش اساسی ایفا می‌کند. این مهارت از طریق کنترل هزینه‌ها، مدیریت بودجه، محاسبات مالی، بهینه ‌سازی موجودی مواد و محاسبه نرخ سودآوری و عملکرد مالی رستوران بسیار مهم است. علاوه بر این مدیر رستوران با داشتن مهارت و دانش ریاضی در سطح بالا می‌تواند میانگین‌ هزینه‌ها، قیمت‌گذاری منو و تحلیل داده‌های مالی برای بهبود بهره ‌وری و افزایش سودآوری را با دقت بیشتری انجام دهد و برای مخارج آتی رستوران پیش لازم را داشته باشد.
  2. استراتژی بازاریابی: داشتن مهارت بازاریابی به مدیر رستوران این فرصت را می‌دهد تا با درک نیازها و ترجیحات مشتریان، تعیین هویت رستوران و ایجاد یک تجربه منحصر به فرد برای مشتریان به سرعت رقبا را از میدان خارج کند و بازار را به بهترین شکل ممکن در دست خود بگیرد. از اهمیت استراتژی بازاریابی می‌توان به تعیین هدف‌های بازاریابی، انتخاب روش‌های تبلیغاتی موثر، تحلیل رقبا، مدیریت روابط با مشتریان و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی جذاب اشاره کرد.
  3. توانایی مدیریت قوی: یکی از اصلی ترین وظایف مدیر رستوران مدیریت تیم و منابع مجموعه است، وی باید توانایی مدیریت پرسنل را داشته باشد. همچنین داشتن مهارت و تجربه کافی در زمینه‌های مختلفی همچون برنامه‌ ریزی، تسهیل ارتباطات، تصمیم‌ گیری قاطع و نظارت بر عملکرد کارکنان جز موارد ضروری برای مدیریت یک رستوران است. از جمله وظایف مدیریت قوی می‌توان به برنامه‌ریزی و تنظیم کارکنان، کنترل هزینه‌ها و مدیریت مالی، نظارت بر عملیات روزانه، حفظ استانداردهای بهداشتی، و ارتقاء کیفیت خدمات اشاره کرد. همچنین توانایی مدیریت قوی به مدیر کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های استراتژیک برای رشد و موفقیت رستوران اتخاذ کند و مشکلات احتمالی را به بهترین شکل حل نماید.
  4. مهارت دقت نظر: مدیر رستورانی موفق است که جزئیات ریز را در نظر بگیرد و تا حد ممکن از همه جوانب عملکرد رستوران آگاهی داشته باشد. از اهمیت این مهارت می‌توان به مانیتور کردن کیفیت غذا و خدمات، بررسی دقیق ترتیب و نظم عملیات رستوران، تطابق با استانداردهای بهداشتی و پیگیری مالیات‌ها و مدیریت موجودی مواد اولیه اشاره کرد. مدیر با داشتن این مهارت توانایی لازم برای دستیابی به بهره‌ وری مورد نظر و افزایش سودآوری، جذب و نگه ‌داشتن مشتریان و ارتقا کیفیت خدمات را دارد.
وظایف مدیر رستوران

وظایف مدیر داخلی رستوران در برابر کارکنان

مدیریت رستوران با انجام وظایفی که در برابر کارکنان دارا می باشد، می توان از حجم فعالیت های خود به میزان قابل توجهی بکاهد. از مهم ترین وظایف مدیر در مقابل کارکنان اعتماد کردن است زیرا یک اعتماد دو طرفه و صادقانه موجب می گردد تا کارکنان با خیال آسوده تری بتوانند فعالیت های خود را انجام دهند. در صورتی که مدیر کمی اعتماد خود را به کارکان انتقال دهد، مطمعنا چندین برابر آن را باز خواهد گرفت. دومین وظیفه مدیریت ایجاد انگیزه در کارکنان خواهد بود. دادن انگیزه به کارکنان سبب می گردد تا انرژی آن ها بسیار افزایش یابد و بتوانند از توانایی های خود نهایت استفاده را ببرند. به منظور افزایش انگیزه در کارکنان می توان از آن ها در رابطه با موضوعات مهم نظرخواهی کرد. نظر خواهی افزایش اعتماد به نفس کارکنان را نیز به همراه خواهد داشت.

سومین وظیفه مدیریت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، حمایت از کارکنان خواهد بود. مدیر باید از شرایط شخصی کارکنان خود و نیازهایی که دارند، آگاه باشد. با آگاهی از این مسائل می تواند موجب استحکام رابطه خود با کارکنان گردد. در صورت همدردی با کارکنان حس مسئولیت پذیری در آن ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیریت رستوران موفق بدون شکست

صنعت رستوران داری یکی از پر ریسک ترین صنایع موجود محسوب می شود و طی مطالعات انجام شده، پژوهشگران دریافته اند که از هر چهار رستوران تازه افتتاح شده حداقل یکی از آن ها در همان سال اول ورشکست می شود. این نسبت در سال دو و سوم پس از افتتاح رستوران دو برابر خواهد شد که به همین جهت راه اندازی و موفق شدن یک رستوران نیاز به کسب تجربه و مهارت لازم می باشد. برای موفق شدن در رستوران داری و مدیریت صحیح آن به یک تعهد کاری بسیار قوی نیاز خواهد بود. یک مدیر موفق باید 90 ساعت از وقت خود در هفته را به مدیریت رستوران اختصاص دهد و این حاکی از آن است که مدیر رستوران باید دو برابر بیشتر از ساعات تعیین شده مجاز برای کار کردن، فعالیت نماید. کار رستوران داری یک شغل با ساعات کاری طولانی است زیرا این کار تعطیلی بردار نیست.

مدیر رستوران بایستی توانایی حساب کردن دخل و خرج خود را داشته باشد تا بتوان از سود و زیان خود اطلاع یابد. همچنین می توان اشاره نمود که مدیریت رستوران باید برای هر گونه پیشامدی از آمادگی کافی برخوردار باشد تا بتوان واکنش مناسبی نشان دهد. از دیگر شاخص ها برای موفقیت رستوران ها انعطاف پذیری خواهد بود. این مسئله بدان معنی است که ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی ذائقه مشتریان به دلایلی تغییر کند که در این حین رستوران بایستی توانایی طبخ غذاهای جدید و به روز را که متناسب با ذائقه مشتریان است، داشته باشد.

شاخص های یک رستوران موفق

  1. برخورداری از سابقه درخشان
  2. سرویس دهی مطلوب و مناسب
  3. غذاهای باکیفیت
  4. استفاده از ظروف زیبا و خوب
  5. نورپردازی مناسب
  6. طبخ غذاهای مخصوص کودکان
  7. برخورداری از میز و صندلی راحت
  8. دکوراسیون مدرن و زیبا
  9. برخورداری از چشم انداز دل انگیز
  10. نظافت مطلوب تمامی قسمت ها
  11. برخورداری از کارکنان آراسته و مودب
  12. تنوع در طبخ غذاها
  13. برخورداری از پارکینگ مخصوص به منظور قرار گرفتن خودرو مشتریان
  14. دارا بودن صندلی مخصوص کودک
  15. توجه به نیاز و خواسته مشتری
  16. برخورداری از محیطی آرام
  17. پخش موسیقی های آرامش بخش
  18. استفاده از مواد اولیه باکیفیت و تازه برای طبخ غذاها

تفکیک وظایف پرسنل توسط مدیریت رستوران

یکی از مهم ترین اقداماتی که مدیریت رستوران باید به بهترین حالت ممکن انجام دهد، تفکیف وظایف پرسنل رستوران می باشد. با تفکیک وظایف تمام فعالیت ها بهتر انجام می شود و می توان نتایج بهتری را مشاهده نمود. از جمله وظایف موجود در رستوران ها می توان به باز کردن رستوران، نظافت، آماده سازی میزها، نظافت آشپزخانه، نظافت سرویس بهداشتی، آماده سازی غذا، راهنمایی مشتری، گرفتن سفارش، آوردن غذا از آشپزخانه، تحویل غذا، خرید برای رستوران، ارائه گزارش از عملکرد کارکنان، شستن ظروف، نظافت پایانی رستوران و غیره را اشاره نمود. برای انجام هریک از این وظایف نیاز به پرسنل جدا می باشد زیرا در غیر این صورت هیچ یک از این وظایف به دسترسی انجام نخواهد شد. به منظور تفکیک وظایف مدیریت رستوران بایستی بر اساس توانایی های فرد اقدام نماید. پس از تفکیک وظایف مدیریت باید تمامی مسئولیت ها را به صورت کاملا واضح برای کارکنان شرح دهد.

سوالات متداول:

اصلی ترین وظایف یک مدیر رستوران چیست؟

وظایف اساسی مدیر رستوران شامل مدیریت عملیات روزانه، استخدام و آموزش کارکنان، مدیریت مالی، آماده سازی منو، ارائه غذای با کیفیت به مشتریان، بازاریابی، و مدیریت بحران‌های احتمالی می‌شود.

چرا مدیریت منابع انسانی در رستوران اهمیت دارد؟

مدیریت منابع انسانی در رستوران اهمیت زیادی دارد زیرا کارکنان اصلی ترین مورد در موفقیت رستوران هستند. ایجاد تیم قوی، آموزش و توسعه کارکنان و مدیریت عملکرد مناسب از جمله وظایف اصلی مدیر رستوران در این بخش است.

مدیر رستوران چه نقشی در افزایش کیفیت غذا دارد؟

مدیر رستوران باید برای ارتقا کیفیت غذا و خدمات بهترین آشپزها را استخدام کرده و با تامین مواد اولیه با کیفیت نسبت به افزایش کیفیت غذای رستوران خود و تامین نیازهای مشتریان تلاش کند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت که به شرح وظایف یک مدیر رستوران پرداختیم و مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل را بیان کردیم. کسانی که علاقه مند به این شغل مدیریتی هستند، با کسب مهارت‌های علمی و تجربه در صنعت رستوران داری به سرعت می‌توانند برای این شغل جذب بازار کار شوند و به درآمد بسیار مطلوبی دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط