هفت توصیه ساده برای ایمنی رستوران شما

افزایش ایمنی رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عدم توجه به ایمنی رستوران و آسیب های جسمانی پیش آمده در محل کار و هزینه های درمانی هر سال میلیون ها تومان به صاحبان رستوران خسارت وارد می کند و البته بهره وری آن ها را کاهش می دهد. ایمنی آشپزخانه رستوران از جمله مهمترین مسائلی محسوب می شود که باید در اولویت اصلی همه مجموعه های رستورانی قرار گیرد تا ضمن کاهش هزینه های مربوطه، تمامی کارکنان رستوران بتوانند با صحت و سلامت کامل به وظایف خود عمل کنند.

علت اصلی آسیب های احتمالی و بروز بیماری در صنعت رستوران داری، عدم ایمنی در فضای رستوران است. چه یک آشپزخانه بزرگ داشته باشید و یا مدیریت رستوران کوچکی را در اختیار داشته باشید، خطر های احتمالی همواره می تواند در کمین کسب و کار شما باشد. با وجود همه این مشکلات، خوشبختانه ایمن کردن فضای رستوران و رفع مشکلات احتمالی اقدام بسیار آسانی است و توجه به چند نکته کوچک می تواند عواقب بزرگ در این زمینه را از بین ببرد.

در اینجا هفت توصیه ساده برای ایمنی رستوران آورده شده است که با توجه کردن به آن ها می توانید جلوی بروز مشکلات فراوانی را بگیرد.

1.     پوشش مناسب

لباس کارکنان آشپزخانه باید به گونه ای طراحی شده باشد که حین انجام فعالیت های مختلف سرآشپز و دیگر کارکنان آشپزخانه رستوران همواره تمیز بمانند و البته برای انجام کارهای مختلف کاملا راحت باشد. پوشیدن این لباس ها اغلب در آشپزخانه های حرفه ای اجباری است.

گاهی اوقات مدیر رستوران فقط به لباس کارکنان توجه می کنند و پوشیدن کفش مناسب را نادیده می گیرند. اغلب همین بخش می تواند احتمال بروز آسیب های جدی در آشپزخانه رستوران را ایجاد کند.

برای حفظ ایمنی کارکنان رستوران باید آن ها را تشویق کنید تا همواره لباس های مناسب به همراه کفش به تن داشته باشند. استفاه از لباس ها و کفش هایی که به راحتی پوشیده می شوند ضروری است و همین پوشش می تواند جلوی بریدگی هنگام افتادن چاقو، سوختن های احتمالی در اثر پرش قطرات آب یا روغن داغ و سوختگی های شیمیایی از مواد شوینده را بگیرد. جنس کفش های مخصوص آشپزخانه ضد آب است  و البته وزن سنگینی دارند تا جلوی هرگونه لغزش، سرخوردگی و سقوط احتمالی گرفته شود.

2.     زیر بشقابی ضد لغزش

یکی دیگر از محصولاتی که برای حفظ ایمنی رستوران استفاده از آن لازم و ضروری است، به کارگیری لوازم جانبی ویژه ای است که زیر بشقاب ها یا دیگر ظروف استفاده می شود تا جلوی لیز خوردن و سقوط احتمالی آن ها گرفته شود. کارکنان رستوران برای سرو کردن غذا معمولا میزهای متحرک را با سرعت زیاد به حرکت در می آورند و روی آن ها ده ها بشقاب پر و خالی را چیده اند که این اتفاق می تواند احتمال لغزش و سر خوردن بشقاب ها را بیشتر کند.

استفاده از لایه های پلاستیکی ضد لغزش که  روی میز اصطکاک بیشتری را ایجاد می کند، برای کارکنان ضروری به نظر می رسد تا سرعت خدمات رسانی به مهمانان بیشتر شود و افراد بتوانند بدون هر گونه نگرانی با سرعت بالا وظایف خود را در محیط رستوران انجام دهند و هیچ گونه آسیبی ایجاد نشود.

3.     تهویه

یک آشپزخانه بدون تهویه مناسب به سرعت گرم می شود و با افزایش دمای آن پس از فاصله زمانی کوتاه، کار کردن در آن غیر ممکن می شود. این اتفاق نوعی شرایط نا ایمن کاری را برای کارکنان آشپزخانه رستوران

ایجاد می کند. آن ها مجبورند ساعت های طولانی را در آشپزخانه بمانند و در کنار اجاق گاز که دمای زیادی دارد کار کنند. این اتفاق می تواند آن ها را دچار گرمازدگی کند و کارکنان آشپزخانه را در معرض ابتلا به انواع مختلف بیماری های مرتبط با گرما قرار دهد.

یک سیستم تهویه مناسب نه تنها برای ایمنی رستوران و راحتی کارکنان شما ضروری است، بلکه بسیاری از کارشناسان حوزه رستوران داری در کشورهای، استفاده از آن را یک الزام قانونی می دانند. عدم رعایت این استاندارد حتی می تواند به بسته شدن کسب و کار شما هم بیانجامد.

4.     سیستم اطفای حریق

آتش سوزی در آشپزخانه های رستوران از جمله خطرات همیشگی محسوب می شود و احتمال وقوع آن همیشه وجود دارد. این اتفاق می تواند به دلایل مختلف شروع شود و خطرات فراوانی را به دنبال داشته باشد.

بهترین روش برای متوقف کردن آتش سوزی های پیش آمده در آشپزخانه رستوران، استفاده از یک سیستم اطفای حریق است. این سیستم به صورت همزمان به هود و خطوط گاز متصل می شود و هنگامی که فعال شود به صورت خودکار منبع سوخت آشپزخانه قطع می شود تا آتش سوزی بیشتر نشود.

5.     آموزش های ایمنی رستوران

استفاده از یک سیستم اطفای حریق برای رستوران لازم و ضروری است، ولی آنچه که به همان اندازه مهم است آموزش کارکنان رستوران است که بتوانند در مواقع بحرانی از این سیستم به درستی استفاده کنند و با تاکتیک های ایمنی رستوران آشنا باشند. هماهنگ کردم با مرکز آتش نشانی و انجام دوره های آموزشی یک روزه می تواند یکی از موثرترین راه ها برای اطمینان از ایمنی کارکنان در رستوران محسوب می شود.

کارکنان رستوران باید از موقعیت دقیق کپسول های خاموش کننده آتش و پتوهای اطفای حریق آشنا باشند و همچنین، باید به خوبی بدانند که چگونه از این ابزارها استفاده کنند. علاوه بر این ها باید بدانند که چگونه به صورت دستی سیستم اطفای حریق را فعال کنند، کمک های اولیه برای سوختگی پیش آمده روی همکاران را به کار گیرند و در اسرع وقت با اورژانس تماس حاصل کنند.

6.     تمرین های آتش و تخلیه

ایمنی کامل رستوران در هنگام بروز آتش سوزی می بایست مهم ترین فاکتور برای همه کارکنان رستوران باشد و همه آن ها به خوبی بدانند که مساله را کاملا جدی بگیرند. به منظور آموزش برای استفاده از ابزارهای امنیتی آتش نشانی، تمرین های ایمنی رستوران باید به صورت منظم به عنوان بخشی از برنامه سلامت و ایمنی شغلی برای کارکنان رستوران اجرا شود.

تمرین های منظم این امکان را برای کارکنان رستوران فراهم می کند تا با روش های صحیح برای جلوگیری از گسترش آتش آشنا شوند و بهترین مسیر برای تخلیه سریع محل را شناسایی کنند. آموزش صحیح و کامل کارمندان این امکان را فراهم می کند تا میزان آسیب های احتمالی به سرمایه شما در آشپزخانه رستوران به حداقل برساند و هیچ گونه خطر جدی کارکنان و مشتریان را تهدید نکند.

7.     روش های صحیح تمیز کردن

بهداشت کم در آشپزخانه نه تنها خطرات فراوانی را برای مشتریان به همراه می آورد، بلکه برای کارکنان آشپزخانه که مواد غذایی را مدیریت می کنند نیز می تواند خطرناک باشد. بیماری های ناشی از مسمومیت مواد غذایی یکی از مهمترین دلایلی محسوب می شود که باعث می شود کارکنان رستوران چند روی نتوانند به محل کار بروند.

برای حفظ سلامت و بهداشت کارکنان و ایمنی رستوران، باید تمامی آن ها با روش های صحیح تمیزکاری آشنا شوند و نحوه استفاده از محصولات شوینده به آن ها آموزش داده شود. به این ترتیب شما به عنوان مدیر رستوران می توانید اطمینان حاصل کنید که محیط کارکنان کاملا بهداشتی است و هیچ گونه خطری در مورد شیوع بیماری های غذایی مشتریان را تهدید نمی کند.

نتیجه نهایی – ایمنی رستوران را جدی بگیرید!

آشپزخانه رستوران یکی از محیط های خطرناک برای کارکردن محسوب می شوند. شعله های آتش و سوختگی در نزدیک اجاق گاز، مواد شیمیایی تمیز کننده خطرناک و تجهیزات آشپزخانه تیز و برنده تنها نمونه ای از خطرات احتمالی در یک آشپزخانه هستند.

ایمنی رستوران و مخصوصا  آشپزخانه رستوران شما باید به اولویت اصلی تان تبدیل شود. شروع به دنبال کردن این هفت نکته می تواند ساده ترین روش برای افزایش سطح ایمنی رستوران و آشپزخانه شما باشد و محیط های کار را برای کارکنان آشپزخانه مناسب کند. با این کار نه تنها از بروز هرگونه آسیب احتمالی به کارکنان رستوران خود جلوگیری می کنید، بلکه می توانید آشپزخانه خود را به عنوان قلب تپنده رستوران، به یک مکان ایمن برای جلب اعتماد مشتریان تبدیل کنید و کسب و کار خود را از این طریق رونق دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط