مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی کدامند؟

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تجهیزات آشپزخانهراه اندازی رستوران یکی از شغل های جذاب است که بسیاری از افراد را وسوسه می کند. ورود به دنیای بزرگ کترینگ، آشپزخانه، رستوران اصلا کار ساده ای نیست. هزینه های اولیه برای راه اندازی و تجهیزات رستوران بسیار بیش از چیزی است که تصورش را می کنید. هزینه خرید یا اجاره محل، هزینه لوازم پذیرایی و مبلمان محل، هزینه دکوراسیون و بسیاری از هزینه های جانبی به هزینه خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی افزوده می شود که در ابتدا مبلغ سنگینی است و می تواند بسیاری از افراد را منصرف کند.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی در دید مستقیم مشتری قرار ندارد و تنها کارکنان رستوران آن را می بینند. این موضوع نباید دستاویزی برای فرار از خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب باشد. جهت راه اندازی و فعالیت در رستوران باید ابزار و وسایل مناسب را تهیه کرد تا ایمنی، کارایی و بهداشت محیط حفظ شود. نادیده گرفتن این امر منجر به نابودی کسب و کارتان می شود.

نکات خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تهیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی را با دقت در جزئیات انجام دهید. شکل هندسی فضای مورد نظر و اندازه فضا، دو عنصر مهم در تهیه لوازم مناسب هستند. نظم و ترتیب اولین اصل در یک آشپزخانه است. قبل از هر اقدامی با دقت فضای مورد نظر را بررسی کرده و به صورت فرضی، جای لوازم ضروری را مشخص کنید. سپس با دید باز می توانید اقدام به خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی کنید در حالی که محل قرار گیری هر کدام را از قبل مشخص کرده اید. اگر فضای آشپزخانه دارای قناسی و شکل نامتعارف است می توانید برخی از لوازم را به صورت سفارشی تهیه کنید تا مناسب با محل طراحی شود.

توجه داشته باشید که تجهیزات آشپزخانه صنعتی با لوازم آشپزخانه های خانگی بسیار متفاوت است. خرید تجهیزات کوچک تر نمی تواند کارایی دستگاه های صنعتی را داشته باشد. دستگاه های خانگی توان استفاده روزانه و ساعات کار زیاد را ندارند و مناسب آشپزخانه های صنعتی نیستند. چرخ گوشت های بزرگ خانگی، سرخ کن های خانگی و دیگر لوازم خانگی نمی توانند کارایی مناسب چرخ گوشت های صنعتی و سرخ کن تمام استیل صنعتی را داشته باشند. با خرید لوازم نامناسب سرمایه خود را در معرض خطر قرار ندهید.

روی تجهیزات پخت و پز و یخچال های صنعتی سرمایه گذاری کنید. صرف هزینه روی این موارد به نفع کسب و کارتان است. قبل از خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی  با وسواس زیادی دستگاه را بررسی کنید و از عملکرد آن و شیوه تمیز کردن قطعات آن اطلاع حاصل کنید. لوازمی که به سادگی تمیز نمی شوند و یا عملکرد ضعیفی دارند موجب اتلاف نیروی کار در آشپزخانه می شوند.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید :
راهنمای خرید تجهیزات رستوران

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

خرید تجهزات مناسب موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شده و هزینه های آتی را کاهش می دهد. برای کاهش انرژی مصرفی در آشپزخانه صنعتی این تجهیزات بسیار مناسب هستند و کارایی بهینه ای دارند:

ماشين هاي ظرفشويي صنعتي

یکی از کاربردی ترین تجهیزات رستوران ، ماشین ظرفشویی است. ماشین های ظرفشویی صنعتی دارای محفظه عایق گرما و حرارت هستند و می توانند میزان حرارت آب تنظیم شده را در وضعیت ثابت نگه دارند. هزینه زیاد خرید ماشین های ظرفشویی صنعتی اصلا نگران کننده نیست. چنانچه ماشین ظرفشویی صنعتی از نوع مجهز به سیستم تصفیه آب و صرفه جویی مصرف انرژی باشد، بیشترین تاثیر را در میزان اتلاف انرژِی خواهد داشت و بهره وری بسیار مطلوبی را با نیروی کار کمتری امکان پذیر می کند. استفاده از نیروی انسانی نمی تواند جایگزین ماشین های ظرفشویی صنعتی در کترینگ ها شود.

گاز القایی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی

یکی از راه های صرفه جویی در مصرف انرژی آشپزخانه های صنعتی استفاده از گازهای بزرگ چند شعله القایی است. این تجهیزات می توانند با محدود کردن میزان گرما، انرژی بیشتری را برای ظرف طبخ غذا متمرکز کنند. در نتیجه با کمترین میزان انرژی، پخت به طور کامل و در زمان کوتاه تری انجام خواهد شد. سیستم کار گاز القایی بدین صورت است که با برداشتن ظرف طبخ غذا، با قطع میدان مغناطیسی، حرارت زیر قابلمه به طور اتوماتیک قطع شده و جریان سوخت خاموش می شود. این امر در اتلاف سوخت مصرفی روزانه بسیار تاثیرگذار است و می تواند یک امتیاز مثبت تلقی شود. در آشپزخانه های صنعتی نباید از گازهای خانگی معمولی استفاده کنید این امر بسیار هزینه بر و غیر اقتصادی است.

کاهش مصرف انرژی درقفسه غذاي داغ

تجهیزات آشپزخانه صنعتی و کترینگ ها به صورت تخصصی برای بهره وری بیشتر تولید شده اند. برای مثال تمامی کابین های نگهداری مواد غذایی ، عایق بندی شده و از اتلاف گرما جلوگیری می کنند. استفاده از گرمای موجود برای مواد غذایی بدون نیاز به انرژیِ اضافی از طریق قفسه های غذای داغ میسر است. تمامی کابین ها در آشپزخانه صنعتی باید دارای سنسورهای حرارت سنج باشند و بهترین شرایط را برای نگهداری مواد غذایی فراهم کنند. این کابین ها می توانند با تشخیص قفسه های خالی، به طور اتوماتیک لامپ های حرارتی را در محل مورد نظر خاموش کرده و انرژی مازاد را ذخیره کنند.

گريل هاي سازگار با محيط زيست

گریل از تجهیزات رستوران پر مصرف و همیشه روشن است که انرژی بسیاری را مصرف می کند. گریل های جدید و به اصطلاح سازگار با محیط زیست، نسل جدید گریل های صنعتی هستند که جایگزین گریل های پر مصرف قدیمی شده اند. نسل جدید گریل های پیشرفته دارای صفحه های شیار داری هستند که دارای سنسور و تایمر است. ویژگی انحصای گریل های سازگار با طبیعت در زمان بندی برای خاموشی توسط سنسور است. در واقع زمانی که گریل کار نمی کند سنسور فعال شده و دستگاه خاموش می شود. استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا در تولید لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی منجر به استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف انرژی شده و کاهش هزینه های مصرفی را به دنبال خواهد داشت. جهت خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و با افراد متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط