طراحی داخلی کافه، ایده ها و نکته ها

طراحی داخلی کافه، ایده ها و نکته ها

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در عصر شبکه های مجازی و فضاهای موجود برای به اشتراک گذاری لحظات زیبا و خاطره انگیز آن چه موفقیت و جذب مشتری را برای یک کافه دار تضمین می کند طراحی داخلی کافه است و این نکته ای است که کمابیش اکثر کافه داران می دانند و مورد توجه قرار می دهند.

اما آنچه شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که طراحی داخلی کافه با طراحی رستوران به طور کلی متفاوت است و متاسفانه برخی افراد این نکته را نادیده می گیرند و همین امر موجب به ثمر نرسیدن تلاش های آن ها در طراحی داخلی کافه شان می شود. آنچه باید بدان توجه کرد این است که دلیل مراجعه افراد به کافه ها کاملا متفاوت از زمانی است که آن ها به رستوران می روند.

خلق و خوی افراد زمانی که برای یک ملاقات دوستانه و یا سپری کردن چند دقیقه لذت بخش به کافه مراجعه می کنند کاملا با زمانی که با هدف خوردن غذا به رستوران مراجعه می کنند متفاوت است و چیزی که می تواند به خوبی پاسخ گوی این خلق و خو باشد طراحی در خور و مناسب کافه است. در ادامه با چند مورد از نکات روانشناسی که باید در طراحی داخلی کافه در نظر بگیرید آشنا می شوید.

القای حس راحتی در طراحی داخلی کافه

به صورت کلی آنچه مشتریان شما را به سپری کردن زمان بیشتر در کافه ترغیب می کند و آن ها را تبدیل به مشتریان دائمی شما می کند، ویژگی های کلی نظیر راحتی میز و صندلی ها است. اگر شما از میز و صندلی های معمول در رستوران ها استفاده کنید در واقع این پیام را به مشتری می دهید که بهتر است هرچه زودتر برود. اما اگر از کلیشه های رستوران داری خارج شوید و به جای میز و صندلی های غذاخوری از مبلمان و ترکیب های مختلف میز و صندلی استفاده کنید این پیام را به مشتری می دهید که می تواند برای سپری کردن لحظاتی آرامش بخش و یا یک گفت و گوی صمیمی با دوستانش روی کافه شما حساب باز کند.

بخش بندی چیدمان محیط داخلی کافه

نکته دیگر برای چیدمان محیط داخلی کافه در نظر گرفتن هدف افراد از مراجعه به کافه ها است. معمولا افراد برای صرف یک میان وعده ساده به کافه ها مراجعه می کنند و هدف اصلی آن ها خوردن غذای اصلی نیست. بیشتر افراد با اهداف دیگری مانند سپری کردن زمان با دوستان، خواندن یک کتاب در محیطی جدید، برگزار کردن جشن های مختلف و یا انجام یک بازی کامپیوتری به کافه می آیند. بنابراین در وهله اول یکی از مهم ترین وظایف شما ایجاد فضای اختصاصی برای هر یک از موارد فوق است، به گونه ای که هیچ یک مزاحم دیگری نباشد و هر شخص با هر هدفی که به کافه شما مراجعه می کند احساس راحتی نسبت به کاری که انجام می دهد داشته باشد.

چیدمان محیط داخلی کافه بر اساس مشتری سنجی

یکی از نکاتی که برای طراحی کافه باید بدان توجه کنید، هدف شما است. اینکه می خواهید چگونه افرادی به شما مراجعه کنند و چه نیازهایی را از افراد برطرف کنید. همه این موارد از جمله مفاهیمی است که باید از طریق طراحی داخلی کافه آن را به نمایش بگذارید. برای مثال اگر هدف شما جذب افراد از گروه های سنی جوان است، این هدف را باید از طریق نوع انتخاب رنگ های مناسب برای جوانان القا کنید و یا اگر می خواهید کافه ای داشته باشید که افرادی از قشر ثروتمند و تجاری به شما مراجعه کنند باید مواردی که موجب جذب چنین افرادی می شود را در طراحی داخلی کافه خود مد نظر قرار دهید.

استفاده از رنگ های مناسب در طراحی داخلی کافه

رنگ ها تاثیر روانشناسی فوق العاده ای روی افراد دارند. به گونه ای که پس از ورود به یک فضای جدید معمولا 80 درصد حسی که افراد از فضا می گیرند بستگی به رنگ هایی دارد که با آن مواجه می شوند. آنچه در استفاده از رنگ ها برای طراحی و چیدمان محیط داخلی کافه مهم است پرهیز از به کارگیری رنگ های قرمز، زرد و نارنجی به تنهایی است. این رنگ ها در واقع القا کننده حس گرسنگی و رفع آن هستند (همان طور که می دانید اکثر برندهای غذایی نیز از آن ها استفاده می کنند) و مسلما برای ترغیب مشتریان برای سفارش تاثیرگذار هستند اما استفاده از آن ها به تنهایی برای طراحی داخلی کافه ها مناسب نیست. همان طور که پیش از این گفتیم افراد برای سپری کردن لحظاتی آرامش بخش در کنار میل یک میان وعده به کافه می آیند و هدف اصلی آن ها برخورداری از حس امنیت و راحتی است. بنابراین توصیه می شود برای رفع این نیاز از رنگ هایی مانند آبی، بنفش و سبز استفاده کنید و آن را با رنگ های گفته شده در بالا ترکیب کنید تا به هر دو نیاز پاسخ گویید.

نورپردازی فضای داخلی کافه

استفاده از نورهای روشن و زننده برای کافه ها مناسب نیست. اگر می خواهید به مشتریان خود برای رسیدن به حس آرامش کمک کنید بهتر است محیط را کم نورتر کنید. چرا که این امر باعث می شود افراد حس کنند در فضایی جدا از فضای روزمره و به دور از شلوغی ها قرار گرفته اند. با این حال توجه کنید میزان نورپردازی به قدری باشد که هیچگونه مشکل دید ایجاد نکند.

نوع موسیقی محیط

موسیقی روی احساس افراد تاثیر فوق العاده ای دارد. ذهن به موسیقی های مختلف واکنش های متفاوتی می دهد. بنابراین انتخاب نوع موسیقی برای تاثیرگذاری روی ذهن مشتریان بسیار مهم است. معمولا افراد برای گپ و گفت و یا سپری کردن یک زمان در حال آرامش به کافه ها مراجعه می کنند بنابراین مهم است نوعی موسیقی استفاده کنید که القا کننده حس آرامش در فضا باشد. معمولا موسیقی های آرام همراه با صدای کم به طوری که سکوت موجود در فضا را بشکند و با این حال مزاحم گفت و گوی افراد نشود انتخاب مناسبی برای طراحی داخلی یک کافه خواهد بود. اما اگر کافه شما بخشی مختص برگزاری جشن ها و دورهمی های شادتر دارد باید برای چنین موقعیت هایی از موسیقی های شادتر و با تن صدای بالاتر بهره بگیرید.

عطر موجود در فضای کافه

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای طراحی داخلی کافه باید در نظر بگیرید تصمیم گیری در مورد عطر موجود در فضا است. رستوران دارها معمولا از عطرهای شبیه غذا برای القای حس گرسنگی در فضای داخلی و خارجی رستوران استفاده می کنند. برای طراحی داخلی کافه ها نیز از عطرهایی شبیه به بوی وانیل و یا قهوه برای القای حس آرامش و شادی و از عطرهایی مانند بوی خیار برای القا حس تازگی هوا می توان استفاده کرد. با این حال به یاد داشته باشید با این ایده ها زیاده روی نکنید چرا که ممکن است باعث آلرژی و یا سردرد مشتریان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط