چگونه می توان بدون سرمایه، رستوران راه اندازی کرد؟

راه اندازی رستوران بدون سرمایه اولیه

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بدیهی است که در درجه اول مردم به دلیل علاقه خود اقدام به افتتاح رستوران می کنند. در مطالب قبلی وبلاگ سپیدز ما صحبت های معتددی راجع به رستوران منتشر کرده ایم. موضوع اصلی که به آن پرداخته شد علایق رستوران داران به غذا و نیز جمع های دورهمی است. بنابراین ما می دانیم که چرا رستوران داران میخواهند رستورانی افتتاح کنند. در اینجا می خواهیم به این مطلب که چگونه آن ها رستوران باز می کنند اشاره می کنیم :

بسیاری از رستوران داران یا در کار خود موفق نمی شوند یا اصلا نمی توانند رستوران خود را افتتاح کنند. بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل خطرات و مشکلاتی که وجود دارد دیگر علاقه ای به سرمایه گذاری در صنعت رستوران ندارند به خصوص اگر رستوران داران برنامه ریزی قوی هم نداشته باشند. متاسفانه هزینه راه اندازی رستوران بسیار بالاست و رستوران داران شاید به تنهایی نتوانند از پس هزینه های راه اندازی رستوران برآیند. اگر شما نیز به دنبال یک سرمایه گذار علاقمند برای راه اندازی رستوران هستید بدانید که اولین نفر نیستید. نگاهی به جملات پر تکرار زیر که در گوگل جستجو شده اند بیاندازید:

چگونه می توان بدون پول و سرمایه رستوران باز کرد؟

چگونه می توان بدون هیچ تجربه ای رستوران راه اندازی کرد؟

چگونه می توان یک رستوران باز کرد و موفق بود؟

.

.

بنابراین باید به دنبال راه های خلاقانه برای جذب سرمایه باشید. در اینجا ما به شش روش برای راه اندازی رستوران بدون سرمایه اشاره می کنیم :

1) می توانید از آشپزخانه رستوران های دیگر کار خود را شروع کنید

اگر شما تجربه و پول کافی ندارید یک راه حل این است که به دنبال رستوران هایی بگردید که می توانند قسمتی از آشپزخانه خود را در اختیار شما قرار دهند. برای مثال در ایالات متحده نهادی به نام pilot work وجود دارد که پیشگام در اراده خدمات در این حوزه کاری است. این نهاد برای کارآفرینانی که قصد دارند رستوران راه اندازی کنند این امکان را فراهم کرده تا در شش آشپزخانه شهر که کاربری تجاری دارند را اجاره کنند. کسانی که زیر نظر این نهاد باشند می توانند از فضای کاری و فروش سود ببرند و در محیط کار از تجربه حرفه ای آشپزهای دیگر بهره ببرند. آن ها قادرند تا دیدگاه شما را نسبت به غذا و پخت آن تغییر دهند.

بسیاری از دیگر شهرها نیز برنامه های مشابهی در این زمینه دارند. برای مثال در شهر دور چستر ماساچوست انجمن common wealth kitchen مانند یک انجمن مشارکتی است که برای کارآفرینان مشتاق آشپزخانه و خدمات کاری فراهم می کند. یا در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا سازمان غذایی la cacina برای زنان و نیز مهاجران کارآفرین که درآمد کمی دارند و می خواهند در صنعت غذایی فعالیت کنند و آن را رشد و ارتقا دهند آشپزخانه با کاربری تجاری فراهم می کند.

2) برای راه اندازی رستوران وام بگیرید

اگر از موفق شدن خود در راه اندازی رستوران مطمئن هستید و می دانید که می توانید در ابتدا حداقل هزینه های خود را بپوشانید پیشنهاد بعدی کارشناسان وام است. البته که در هیچ کاری نمی توان با قطعیت از موفق شدن صحبت کرد. مخصوصا در صنعت رستوران داری که به گفته بسیاری از رستوران داران موفق شروع کار بسیار سخت است و نباید انتظار سود داشت. برخی از بانک ها به کارآفرینان تسهیلات خوبی اعطا می کنند. برخی از افراد به دلیل زمان بر بودن وام تمایلی به استفاده از آن ندارند . اما برای افرادی که پول کافی برای راه اندازی رستوران ندارند وام می تواند گزینه مناسبی باشد. در برخی کشورهای دنیا موسساتی وجود دارد که به رستوران داران وام می دهند؛ بخصوص اگر قصد دارید شعبه دوم یا سوم رستوران خود را افتتاح کنید. موسسه ای نیز با نام mecchant capital advance وجود دارد که به رستوران داران تسهیلات پرداخت می کند و از محل فروش درصدی را به عنوان قسط وام کم می کند و بدین شکل وام کم کم تصویه می شود.

3) یک سرمایه گذار پیدا کنید – یا بهتر از آن سرمایه گذاری پیدا کنید که مشتاق به سرمایه گذاری است.

همانطور که گفته شد بسیاری از سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذای در صنعت رستوران ندارند چون این صنعت با ریسک همراه است و در اغلب موارد بازدهی مالی چندانی ندارد. شما می توانید برای پیدا کردن سرمایه گذار جلساتی را با آن ها ترتیب دهید و از علایق و برنامه های کاری قوی  قابل اطمینان خود در جهت راه اندازی رستوران با آن ها صحبت کنید. شما می توانید کسانی را که مشتاق به سرمایه گذاری هستند پیدا کنید. بعضی از این افراد که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند می توانند در پیشبرد منافع اقتصادی و برنامه های کاری به شما کمک کنند. حتی این سرمایه گذاران ممکن است از افرادی باشند که در رستوران به شما کنند و مشاوره دهند. آن ها ممکن است به راحتی تحت تاثیر برنامه شما شوند و برای راه اندازی رستوران سرمایه گذاری کنند. شما می توانید از هر گزینه ای برای جذب سرمایه استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که اطرافیان و دوستان خود را نیز در نظر داشته باشید.

4) ایده خلاقانه دریافت سرمایه از چند نفر

بسیاری از رستوران داران دنیا برای راه اندازی شعبه دوم و سوم رستوران خود از سایت هایی که این خدمات را ارائه می دهند استفاده می کنند. سایت های مثل gofundme ، kickstarter ، food starter . درست است که این سایت های برای کشورهای دیگر است اما ممکن است به زودی در ایران نیز اینچنین سایت هایی راه اندازی شود. همچنین اگر شما مشتری ای داشته باشید که به رستوران تان علاقه زیادی دارد چرا از آن ها نمی خواهید تا برای راه اندازی شعبه دوم و سوم رستوران پول کمی را سرمایه گذاری کنند. چند رستوران موفق در دنیا که به این شیوه عمل می کنند را برای شما معرفی می کنیم :

رستوران field در شهر سامرویل واقع در ایالات ماساچوست کارش را به عنوا یک رستوران تازه تاسیس آغاز کرد. زمانی که مسئولان رستوران مکان مناسبی را برای محل جدید رستوران پیدا کردند در سایت kickstarter  شروع به جذب سرمایه گذار نمودند. ان ها سرمایه مورد نیاز خود را اعلام کردند و همچنین  اینکه چگونه میخواهند این پول را هزینه کنند و در کنار آن چه دوره هایی برگزار کنند نیز در سایت ذکر کردند. رستوران swah-ray  در شهر سنت پترزبورگ در ایالت کالیفرنیا برای افتتاح شعبه دوم خود از سایت بالا استفاده کردند. آن ها از طریق قرار دادن یک فیلم تبلیغاتی که در سایت قرار داده شد بود سرمایه جذب کردند. مالکان رستوران اهداف و برنامه های خود را اعلام کردند و پس از جمع آوری هزینه و راه اندازی رستوران جدید همه افراد را به جشن افتتاحیه دعوت کردند.

5) با صاحب ملک خود مشورت کنید

اگر می خواهید برای راه اندازی رستوران خود ملکی را اجاره کنید با مالک آنجا در مورد توسعه رستوران مشورت کنید. مالک رستوران ممکن است اجاره شما را کاهش دهد در صورتی که او را در درآمد رستوران شریک کنید. و یا ممکن است کمی به اجاره اضافه کند و در عوض بتواند فضای شما را افزایش دهد. اگر در مالک با شما توافق کرد تا همکاری کند حتما از یک وکیل یا مشاور برای بستن یک قرارداد سفت و محکم کمک بگیرید و مطمئن باشید تمام بند های قرارداد به دقت بررسی کرده اید.

6) از اتحادیه رستوران ها کمک بگیرید

در بسیاری از این اتحادیه ها قسمت هایی وجود دارند که به رستوران داران در خصوص وام گرفتن، جذب سرمایه و مسائل حقوقی مشاوره می دهند و می توانند شما را به یک مشاور متخصص در حوزه رستوران داری معرفی کنند تا به شما در مورد این مسائل کمک کند. در برخی کشورها اتحادیه رستوران داران میزبان بسیاری از رویدادها و همایش های مربوط به رشد و توسعه رستوران ها و نیز مشاوره در خصوص تسهیلات به کسب و کارهای کوچک بوده است.

ممکن است در شهر شما نیز اتحادیه های رستوران داری چنین خدماتی را داشته باشند. برخی از اتحادیه ها دوره های رایگان آموزشی برگزار می کنند و در این دوره ها می توان با افراد دیگری که به دنبال راه اندازی رستوران هستند مشارکت نمود.

سخن پایانی :

راه اندازی کسب و کاری جدید همیشه ریسک و دشواری های خاص خود را دارد. در صنعت رستوران داری نیز به دلیل هزینه های بعضا بسیار زیاد، راه اندازی رستوران بسیار سخت می باشد. اگر علاقه کافی دارید و برنامه ریزی کامل کرده اید اقدام به راه اندازی رستوران نمایید. حتما قبل از راه اندازی رستوران با مشاوران متخصص در این حوزه صحبت کنید و از راهنمایی های آن ها استفاده کافی را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط