راه اندازی رستوران، مدیریت هزینه های ناخواسته و اضافی

راه اندازی رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هزینه های دریافت و اخذ مجوزها، هزینه های ساخت و ساز، طراحی و چیدمان فضا، هزینه های اضافی مواد غذایی و بودجه بندی مالی از جمله مواردی هستند که می توانند در صورت عدم مدیریت صحیح، راه اندازی رستوران را برای شما تا جایی سخت و دشوار کنند که با ورشکستگی در مراحل ابتدایی روبرو شوید. در ادامه این مطلب با 9 هزینه ای که برای آغاز به کار و راه اندازی رستوران باید به دقت آن ها را مدیریت کنید اشاره خواهیم کرد.

دلایل زیادی برای شکست کار یک رستوران وجود دارد اما از بین همه موارد، تقریبا 80 درصد رستوران ها به این دلیل با ورشکستگی مواجه می شوند که هزینه های شروع و آغاز به کار را نادیده می گیرند و نسنجیده وارد عمل شده و دست به راه اندازی رستوران می زنند. یکی از رستوران دارهای بزرگ شهر نیویورک در مصاحبه ای که برای افتتاح پنجمین رستوران خود داشت چنین بیان کرد که: “درست است که این پنجمین رستورانی است که من در حال افتتاح آن هستم اما همواره این نکته را در نظر می گیرم که به رغم تجربه کسب شده ام همیشه هزینه های ناخواسته و غیرمنتظره ای ایجاد می شوند. بنابراین همیشه انتظار دارم هزینه های تمام شده هر ماه از چیزی که برای آن برنامه ریزی کرده ام بیشتر باشد و همواره برای چنین موضوعی خود را آماده نگه می دارم. توصیه ام به همه افرادی که تمایل دارند وارد عرصه رستوران داری شوند این است که پس از بررسی همه موارد و پیش بینی های مالی معمولا به میزان 10 درصد برای بودجه بندی بیشتر در نظر بگیرید تا در نیمه های انجام پروژه با مشکل مواجه نشوید.”

در ادامه مطلب ما به 9 مورد از هزینه هایی که معمولا شما نادیده می گیرید و بودجه بندی تان را تحت تاثیر قرار می دهند اشاره می کنیم تا بتوانید راه اندازی رستوران خود را با موفقیت و آسودگی بیشتری شروع کنید.

1- وام ها و اقساط بانکی جهت راه اندازی رستوران

برخی از افراد تصور می کنند یکی از بهترین راهکارها برای راه اندازی یک رستوران و یا هر کسب و کار دیگری گرفتن وام های مرتبط و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری است. با این حال پیش از اقدام برای گرفتن وام این نکته را فراموش می کنند  که آیا امکان بازپرداخت اقساط و در برخی موارد سودهای کلان بانکی در صورت تعویق اقساط را می توانند با توجه به راه اندازی یک کسب و کار جبران کنند یا خیر. بنابراین همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که اقساط بانکی خیلی سریع می توانند در عرض چند ماه تاخیر دردسرساز شوند.

2-  متریال طراحی و چیدمان در راه اندازی رستوران

بسیاری از افراد پس از شروع به کار و تهیه فضای رستوران درصدد طراحی های منحصر به فردی هستند که از سایر رستوران ها و سبک های اجرا شده قبلی متفاوت و متمایز باشد تا بتواند جلوه ای خاص و مشتری پسند به رستوران شان بدهد. برای همین موضوع برخی افراد هزینه های بسیار سنگینی متحمل می شوند و حتی در بسیاری از موارد مجبور به بازسازی مجدد و ایجاد تغییرات می شوند، چرا که در بسیاری موارد در نیمه های طراحی و یا پس از آن متوجه این امر می شوند که طرح آن ها به هر دلیلی یا قابلیت اجرایی نداشته و یا جالب و شیک از آب در نمی آید. پیشنهاد می شود برای آغاز کار دانش خود را در رابطه به روانشناسی محیط یک رستوران و هم چنین نکات بهداشتی مدیریت فضای غذاخوری ها بالا برده و با چیدمان هایی ساده و مورد پسند عامه شروع کنید و هم چنین پیش از انتخاب جنس و نوع متریال نسبت به کارایی آن برای یک فضای رستوران و محیط طبخ غذا اطمینان حاصل کنید.

3- هزینه های تعمیراتی غیر منتظره آغاز به کار

زمانی که شما فضایی را برای راه اندازی رستوران خود می خرید و یا اجاره می کنید، هر آنقدر هم که نگاه دقیق و تیزبینی داشته باشید در مراحل اولیه نمی توانید به همه معایب آن پی ببرید. معمولا پس از خرید و اجاره و در روند بازسازی و تمیز و مرتب سازی است که با معایب بیشتری مانند؛ زنگ زدگی لوله های آب، گرفتگی لوله های فاضلاب، خرابی و از کار افتادگی درب های ورودی و غیره روبرو می شوید. بنابراین همواره در بودجه خود درصدی را برای تعمیرات غیرمنتظره ساختمان کنار بگذارید.

4- تصمیمات سرآشپز یک رستوران تازه افتتاح شده

در بسیاری از موارد زمانی که شما یک سرآشپز برای رستوران خود استخدام می کنید، ممکن است با انتظارات بیش از حد بالا و متفاوتی با آنچه شما تدارک دیده اید مواجه شوید. در چنین مواردی معمولا افراد تازه کار به تصمیمات اخذ شده توسط سرآشپز احترام گذاشته و زیر بار هزینه های گزافی می روند. معمولا اکثر سرآشپزها به محض ورود به آشپزخانه درخواست نیاز برای وسایل بیشتر و به روزتری می کنند، اینجاست که شما باید با بالا بردن دانش خود در مورد این درخواست ها در رابطه به ضروری بودن و نبودن این گونه درخواست ها تصمیم گیری کنید تا بتوانید هزینه ها را به نحو شایسته تری مدیریت کنید.

5- هزینه های تمام شده غذا برای یک رستوران تازه تاسیس

افراد مبتدی که به تازگی اقدام به راه اندازی رستوران کرده اند معمولا هزینه های مواد غذایی را به کلی نادیده می گیرند. به عنوان یک رستوران دار با درایت شما باید هزینه همه موادغذایی مورد استفاده در یک نوع غذا را محاسبه کنید. هم چنین باید برای تغییرات احتمالی در منوی غذایی تان نیز بودجه در نظر گرفته شده داشته باشید. چرا که در بسیاری از موارد پس از افتتاح رستوران چیزی که شما در منوی غذایی ارائه می دهید با چیزی که باب میل مشتریان است متفاوت خواهد بود و اینجاست که تغییر منوی غذایی جهت جلب نظر مشتری می تواند به هزینه های بیشتری مانند خرید وسایل آشپزخانه جدید، ظروف جدید و غیره بیانجامد.

6- پخش موسیقی یا نماهنگ در رستوران

همان طور که می دانید از نظر بسیاری از مردم گوش دادن به موسیقی در رستوران می تواند بر لذت ساعاتی که برای غذاخوردن در بیرون از خانه اختصاص داده اند بیافزاید. بنابراین شما نیز باید هزینه های مربوط به پخش موسیقی مانند: خرید دستگاه های صوتی لازم را در برنامه و بودجه بندی خود لحاظ کنید تا از این حیث دچار مشکلات مالی نشوید.

7- مجوزها و گواهینامه های راه اندازی رستوران

معمولا شروع روند اخذ مجوزها و گواهینامه های مربوطه برای راه اندازی رستوران از گواهینامه های بهداشتی گرفته تا موارد مالیاتی همه و همه هزینه های گزافی را در ابتدای کار به شما وارد می کنند. برخی افراد این گونه هزینه ها را نادیده می گیرند و در مراحل اخذ مجوزها تقریبا بخش زیادی از بودجه ای که برای به سرانجام رسیدن رستوران در نظر گرفته بودند را قبل از اینکه حتی مجوز فعالیتشان صادر شود از دست می دهند.

8- استخدام و آموزش کارکنان در مراحل اولیه راه اندازی

نکته مهم و جالب توجه دیگر در راه اندازی رستوران روند استخدام و آموزش نیروی کار شماست. خیلی از افراد این امر را به روزهای شروع کار موکول می کنند و این امر باعث می شود تا مدت ها پس از افتتاح رستوران شاهد سردرگمی و عدم رعایت نظم و انضباط بین نیروی کار خود باشند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر قصد استخدام نیروی با تجربه ای دارید، همه به تقریبا 3 هفته زمان برای آموزش و خو گرفتن با محیط کار دارند. بنابراین روند استخدام و آموزش نیروی کارتان را به روزهای نهایی مانده به افتتاح موکول نکنید.

9- هزینه های کوچک و جزیی در راه اندازی رستوران

بسیاری از افراد در مراحل اولیه راه اندازی رستوران و افتتاح رستوران جدید هزینه های جزیی را نادیده می گیرند. در صورتی که همین هزینه های جزیی می تواند با جمع شدن رقم های بزرگی را پدید آورد. بنابراین توصیه می شود همواره نیازهای خود را دو برابر در نظر بگیرید و بخشی از آن را به هزینه موارد جزیی و پیش بینی نشده اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط