راهنمای خرید تجهیزات رستوران | نکاتی که باید قبل از خرید تجهیزات رستوران بدانید

راهنمای خرید تجهیزات رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تجهیزات رستورانرستوران داری شغلی پر مسئولیت است که با سلامت مردم ارتباط دارد. عده زیادی وارد این حرفه می شوند ولی تعداد انگشت شماری می توانند مسئولیت خطیر راه اندازی و اداره رستوران را به درستی انجام دهند. برای موفقیت و تداوم فعالیت در هر کسب و کاری باید اصول اولیه آن را فراهم کرد. راه اندازی رستوران بدون تهیه و خرید تجهیزات رستوران امکان پذیر نیست. بهترین آشپزها و یا گارسون های حرفه ای نمی توانند با تجهیزات رستوران نامناسب ، کارایی خوبی داشته باشند. تجهیزات رستوران بدنه اصلی رستوران داری را تشکیل می دهد و پایه های کسب و کارتان را محکم می کند.

تجهیزات رستوران در بالا بردن کیفیت کاری رستوران نقش دارند و برای شروع فعالیت ضروری هستند. بدیهی است کیفیت تجهیزات رستوران نیز تعیین کننده موفقیت رستوران و انجام صحیح امور است. صرف بودجه برای خرید تجهیزات رستوران به منزله سرمایه گذاری زودبازده در امر رستوران داری است. هرگز بدون داشتن تجهیزات کافی حرفه خطیر رستوران داری را شروع نکنید و سرمایه خود  را در معرض خطر قرار ندهید.

 اصلی ترین تجهیزات رستوران کدامند؟

راه اندازی رستوران با تجهیزات مدرن و پیشرفته به منزله برداشتن یک گام بزرگ به سوی موفقیت است. همیشه قدم های اولیه باید حساب شده و منطقی برداشته شود تا از ضررهای مالی بعدی پیشگیری شود. همه رستوران های معروف و موفق تجهیزات کاملی را تهیه کرده اند که جوابگوی نیازهای کاری آنان است. اصلی ترین تجهیزات رستوران شامل این موارد می باشند:

  • تجهیزات پخت غذا رستوران
  • تجهیزات سرو غذا رستوران
  • تجهیزات سرمایش رستوران
  • تجهیزات آماده سازی رستوران
  • تجهیزات انبار رستوران
  • خط سلف سرویس رستوران
  • خط کانتر رستوران
  • تجهیزات نظافتی و شستشوی رستوران
  • تجهیزات جانبی آشپزخانه صنعتی

اداره رستوران یک مسئولیت چندگانه است. با خرید تجهیزات مناسب می توان فرایند پخت و پز و سرویس دهی را در مسیر صحیح قرار داد. به طور کلی نمی توان یک الگوی کامل و فراگیر را برای همه رستوران ها در نظر گرفت. آشنایی با تجهیزات اولیه رستوران موجب انتخاب صحیح و خرید هوشمندانه تری خواهد شد. موارد گفته شده خود شامل طیف گسترده ای از لوازم و ابزارهای ضروری هستند که در پیشبرد اهداف رستوران و کارایی مطلوب آن نقش مثبت دارند. برای مثال به چند نمونه از تجهیزات ضروری رستوران اشاره می شود.

تجهیزات پخت غذا رستوران

اجاق گاز رومیزی صنعتی، اجاق گاز صنعتی گرمکن دار، اجاق گاز پلوپز زمینی، دم کن برنج، پاتیل خیساندن برنج، دستگاه سرخ کن سیب زمینی، کباب پز، تابه گردان، کباب پز تابشی صنعتی، گریل و گریدل و …. بسیاری از تجهیزات کوچک و بزرگ دیگر که با توجه به فعالیت هر رستوران انتخاب می شوند.

تجهیزات آماده سازی رستوران

میز کار برای خمیر و وردنه، میز مخصوص برای کباب کشی، میز دورچین، دستگاه خمیرگیر و میکسر، اسلایسر صنعتی، میز سالاد بار، میز کار استیل، اره استخوان بر، چرخ گوشت صنعتی بزرگ و … برخی از لوازم ضروری در رستوران هستند که توسط مشتری دیده نمی شوند ولی کیفیت کاری رستوران را تحت تاثیر قرار می دهند.

تجهیزات برودتی رستوران

وجود گرمخانه و سردخانه های مخصوص در رستوران بسیار ضروری است تجهیزات حرارتی و برودتی مهم ترین نقش را در نگهداری مواد غذایی و حفظ سلامت مواد اولیه دارند. فریزر، یخچال صنعتی، گرمخانه غذا و گرمخانه ویترین دار شیشه ای برخی از تجهیزات رستوران هستند که حتما باید در هر رستورانی وجود داشته باشند. بدون این تجهیزات نمی توان خدمت رسانی مطلوبی انجام داد.

تجهیزات نظافتی و شستشوی رستوران

وان شستشوی استیل، کابینت دیواری، کابینت آب‌چکان، سینک ظرفشویی صنعتی، ترولی آب چکان، ماشین ظرفشویی صنعتی و دیگر تجهیزات مشابه، در هر رستوران فعالی وجود دارند. علاوه بر آن تجهیزات تمیز کننده و نظافتی برای شستشوی کف و آشپزخانه نیز می بایست از بهترین لوازم انتخاب شوند. نادیده گرفتن نظافت در رستوران به منزله نابودی کسب و کار رستوران داری است. اداره رستوران مسئولیت بزرگی است که با سلامت مشتری در ارتباط است. پخت غذای با کیفیت، استفاده از مواد اولیه سالم، نگهداری اصولی مواد غذایی خام و پخته شده همگی در گرو شستشوی ابزار کار و لوازم مصرفی است. نظافت رستوران و تجهیزات رستوران بخش مهمی  از یک کار پر مسئولیت است.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز بخوانید: لیست سخت افزارهای لازم برای مجموعه های رستورانی

خرید تجهیزات رستوران

برای خرید تجهیزات اصلی و اولیه رستوران، ابتدا خط مشی کاری خود را مشخص کنید. منوی رستوران شامل چه نوع غذاهایی است؟ حجم خروجی در هر روز چقدر است؟ تصویر کلی از خط تولید و راه اندازی رستوران را مشخص کنید تا با تدبیر بهتری بتوانید تجهیزات ضروری و مناسب را خریداری کنید. خرید تجهیزات رستوران بسیار پر هزینه است و بخش بزرگی از سرمایه اولیه را به خود اختصاص می دهد لذا ضروری است که گام های حساب شده بر داشته و تجهیزات ضروری را انتخاب کنید. در خرید تجهیزات رستوران این موارد را در نظر داشته باشید:

ماندگاری و کیفیت تجهیزات رستوران: خرید تجهیزات غیر استاندارد و یا بی کیفیت به نفع کسب و کارتان نیست و به زودی باید تجهیزات را نوسازی کنید. بهتر است از یک برند معتبر و شناخته شده همه تجهیزات را خریداری کنید. اغلب برندهای معتبر دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و می توانند تعمیرات احتمالی را بر عهده بگیرند.

تجهیزات مکانیزه : تجهیزات مدرن در آشپزخانه بازدهی کارکنان را افزایش می دهد. دستگاه های پیشرفته و مکانیزه می توانند خروجی کار را بیشتر کنند. کارکنان در زمان کوتاه تری قادر به انجام کارهای بیشتری شده و سرویس مناسب تری ارائه می دهند. به این ترتیب به نیروی کاری کمتری برای حجم کاری مشخص نیاز دارید و صرفه جویی زیادی در هزینه های بعدی خواهد شد.

خرید از تولید کننده امین : تجهیزات رستوران را همیشه از یک تولید کننده خریداری کنید. تولید کننده ها تخفیف های خوبی برای مشتری های وفادار و همیشگی اعمال می کنند. برای برخورداری از حمایت های ویژه تولید کنندگان ، از ابتدا برنامه ریزی کنید. خط مشی مالی مشخصی داشته باشید و همواره تجهیزات رستوران را از منابع دست اول تهیه کنید. چنانچه بتوانید با یک برند معتبر برای سال های طولانی همکاری کنید، نتایج خوبی به دست خواهید آورد. اغلب شرکت های تولیدی برای خریداران عمده و همیشگی خود خدمات رایگان ارسال را در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط