خروج از صنعت رستوران داری | مهمترین دلایل شکست برخی افراد در رستوران داری

شکست در صنعت رستوران داری

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

براساس آخرین تحقیقات ۵۹ درصد ورشکستگی مشاغل خدماتی در یک دوره ۳ ساله اتفاق می‌افتد. سال اول بیشترین احتمال شکست یعنی ۲۶ درصد را دارد ، در سال دوم ۱۹ درصد و سال سوم ۱۴ درصد احتمال ورشکستگی وجود دارد. اغلب افرادی که در صنعت رستوران داری فعالیت دارند احتمالا در طول سال های اول این سوال به ذهنشان خطور کرده است که ” آیا با شرایط موجود بهتر نیست رستوران را تعطیل کنم؟”

برخی کارشناسان چنین حالتی را فرسایشی شدن شرایط کار می نامند و بعضی دیگر آن را اولین و مهم ترین نشانه خروج از این صنعت می دانند. بهرحال هر طور که معنی شود باید گفت که فرد مذکور عامل اشتیاق خود برای رستوران داری را از دست داده است. البته واقعیت این است که عامل اصلی ای که فرد تا امروز در مجموعه مشغول به کار است هنوز وجود دارد و ممکن است از دید او پنهان باشد.

در این مطلب به طور ویژه فضای داخل رستوران را بررسی می کنیم؛ اینکه چرا بعضی افراد تصمیم میگیرند از رستوران داری و مدیریت رستوران کناره گیری کنند و برخی دیگر با علاقه به فعالیت خود در رستوران ادامه می دهند.

ترک کردن رستوران معمولا کار آسانی است. اگر قرار باشد مدیر رستوران این کار را انجام دهد در یک جمله می گوید من برای این شغل مناسب نیستم و بهتر است به فعالیت خود در صنعت رستوران داری ادامه ندهم. این اتفاق معمول ترین راه برای تعطیل کردن رستوران محسوب می شود. اگر در کسب و کار رستوران مشغول هستید، احتمالا تاکنون چندین بار این جمله به گوش شما خورده است و با آن مواجه شده اید.

به هر حال بین همه دلایلی که برای تعطیل کردن رستوران ارائه می شود، کارشناسان صنعت رستوران داری با بررسی های خود مهم ترین دلایل را شناسایی و آن ها را در سه دسته زیر طبقه بندی می کنند :

دلیل اول : شما با مردم پیرامون خود اقناع نمی شویدخروج از صنعت رستوران درای

به جز غذایی که سرو می شود، افرادی که در رستوران رفت و آمد دارند هم می توانند شان مجموعه را مشخص کنند. اگر شما به عنوان مدیر رستوران از مشتریان و افرادی که در رستوران شما حضور دارند قانع نمی شوید و بر این باورید که آن ها در سطح رستوران زیبا و غذاهای لذیذ شما نیستند، باید توجه داشته باشید که این مکان برای ادامه فعالیت شما چندان مناسب نیست.

شما به عنوان مدیر، جذب رستورانی می شوید که با آن ارتباط خوبی برقرار می کنید، زیرا انرژی پیرامون افرادی که در آن مجموعه حضور دارند می تواند شما را جذب کند و دلیل کافی برای ادامه حضور شما به وجود آورد. نمی توان به طور خیلی دقیق تعیین کرد یک مشتری رستوران شما را چگونه شناسایی می کند و آن را به افراد مشابه خود توصیه می کند. به هر حال این اتفاق هر دلیلی که داشته باشد، معمولا افرادی که به یکدیگر مشابهت دارند مشتریان یک رستوران را تشکیل می دهند.

البته باید به این مساله توجه داشته باشیم که اهمیت چندانی ندارد چه افرادی با چه شخصیت هایی مشتریان ما را تشکیل می دهند و برای صرف غذا دور میز می نشینند. مهم ترین اتفاق انسانیت است که همه افراد در این زمینه با یکدیگر مشترک هستند. جامعه شناسان می گویند همه ما به رستوران می رویم تا زندگی خودمان را به اشتراک بگذاریم و از نحوه غذا خوردن تا آداب صحبت کردن خود را نشان دهیم تا مشخص شود که چه شخصیتی داریم.

نیاز نیست شما به عنوان مدیر رستوران، یک فرد اجتماعی با روابط عمومی خیلی بالا باشید تا انرژی پیرامون مشتریان خود را دریافت کنید. بگذارید مثالی بیاوریم. یک مسابقه فوتبال را در نظر بگیرید. قطعا آسان ترین و ارزان ترین روش این است که در خانه خود بنشینید و از طریق تلویزیون مسابقه فوتبال را تماشا کنید. در این میان ممکن است از رستوران نزدیک محل زندگی خود نیز غذای مورد علاقه تان را سفارش دهید تا لذت بیشتری از تماشای فوتبال داشته باشید. ولی نکته اینجاست که به خاطر انرژی ای که از دیگران می گیرید، پرداخت هزینه بیشتر و رفتن به ورزشگاه را ترجیح بدهید و تماشای مسابقه فوتبال به این شکل برای شما لذت بخش تر می شود.

به همین شکل می توان تصور کرد که چرا یک رستوران یا کافی شاپ می تواند شلوغ باشد یا تمایل کمتری برای حضور مشتریان در آن ایجاد شود. بی تردید انرژی مشتریان و کارکنان رستوران اهمیت بسیار زیادی دارد. حضور مردم در کنار یکدیگر احساسات آن ها را تقویت می کند و در اینجا به هنر شما به عنوان مدیر رستوران نیاز است تا بتوانید برای مهمانان خود بهترین تجربه را خلق کنید. اگر فکر می کنید از انرژی جاری در رستوران لذت نمی برید و با آن احساس نزدیکی نمی کنید، شاید خارج شدن از صنعت رستوران داری بهترین تصمیمی باشد که باید اتخاذ کنید.

دلیل دوم : احساس خستگی روحی می کنید

به نظر شما یک رستوران علاوه بر اینکه مکانی برای صرف غذا محسوب می شود، چه کاربرد دیگری می تواند داشته باشد؟ جامعه شناسان در پاسخ به این سوال می گویند : مکانی برای جلا دادن به روح مردم.

شما اینطور فکر نمی کنید؟ برای پاسخ دادن به این سوال شاید بهتر باشد سفری به شهر پاریس در سال 1765 میلادی داشته باشیم. آن روزها شخصی به نام ” موسیو بولانگر ” در مرکز شهر پاریس یک رستوران کوچک داشت که در آن سوپ و غذای گرم سرو می کرد و بر این باور بود که فروش غذا به مردم بهترین روش برای کسب درآمد محسوب می شود. او یک خوراکی ویژه داشت که با نام “غذای مقوی” به مردم می فروخت. این غذا در اصل یک کاسه پای گوسفند پخته شده بود که با سس سفید مخصوص سرو می شد. این سرآشپز، بالای رستوران خود نوشته بود : ” بولانگر غذای مورد علاقه خدایان را سرو می کند” .

آیا شما جز آن دسته از مدیران  رستوران هستید که در ماه های اخیر از شغل خود احساس خستگی می کنید؟ به خاطر داشته باشید که از داخل یک بطری خالی چیزی بیرون نمی ریزد. به عبارت دیگر اگر به مراقبت از خود نپردازید و سعی نکنید به روح و احساس خود توجه کنید، در واقع نمی توانید برای رستوران تان هم کاربرد زیادی داشته باشید. اگر در پایان یک روز کاری در رستوران خود، احساس خستگی مفرط می کنید، بهتر است به دنبال راه حل هایی بگردید تا فضای رستوران برای شما دوست داشتنی تر شود و از کار کردن در آن احساس خستگی نکنید و در عوض احساس خوب به دست آورید.

با این همه توضیحات به یاد داشته باشید که این دلایل باعث نمی شود تصمیم به ترک کار و خروج از صنعت رستوران داری بگیرید. در چنین شرایطی زمان آن فرا رسیده است تا یک مرخصی کوچک به خودتان بدهید و به روح و جسم خود رسیدگی بیشتری کنید. در این شرایط بیشتر بخوابید، تمرین های ورزشی انجام دهید و به خودتان توجه بیشتری داشته باشید.

دلیل سوم : از هرج و مرج متنفریدهرج و مرج دلیل خروج از صنعت رستوران داری

شما به عنوان مدیر رستوران می توانید صادقانه اعلام کنید که از هرج و مرج بیزارید و اگر بخواهید در یک رستوران بی نظم به فعالیت خود ادامه دهید، چنین کاری از شما ساخته نخواهد بود.

اگر به این مساله دقت بیشتری کنیم متوجه خواهیم شد شما به عنوان مدیر رستوران به این شغل علاقه زیادی دارید و برای سال های طولانی با لذت در این حرفه مشغول به کار بوده اید. با این وجود ممکن است در رستورانی متوجه شوید برای سرو کردن شام هرج و مرج زیادی وجود دارد و هیچ اتفاقی با نظم جلو نمی رود. در این صورت تصمیم می گیرد دیگر رستوران داری را کنار بگذارید. ممکن است اعلام کنید این وضعیت را دوست ندارید و حتی این احتمال وجود دارد که مشکل یاد شده را با دیگران در میان بگذارید. باید این مساله را بدانید که اگر شما یک گوشه بنشینید و این تفکرات و ناخرسندی ها را فقط در ذهن خود نگه دارید هیچ اتفاقی نمی افتد و در چنین شرایطی بهتر است بقیه را از این ذهنیات مطلع کنید.

اگر رستوران شما به خوبی کار نمی کند و شرایط به درستی پیش نمی رود، احتمال زیادی دارد که نوعی نارضایتی از نحوه سرویس دادن به مشتریان برای شما ایجاد شود. اگر سابقه کار در رستوران هایی را داشته باشید که کارها همه به درستی و با نظم مانند یک رژه گروهی انجام صورت می گرفت، اکنون کوچکترین بی نظمی ای به چشم شما خواهد آمد.

شما مدیریت رستوران را به عهده گرفته اید تا به این مشکلات سر و سامان دهید. رستوران در اصل عرصه ای است که باید رژه افراد را در آن ساماندهی کنید. آن ها را طوری آموزش دهید تا بدون کوچکترین خطا بتوانند به زیباترین شکل رژه بروند. توجه داشته باشید که این رژه منظم باید هر شب اجرا شود و شما هم باید در آن حضور داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

این همان وظیفه اصلی است که مدیر رستوران به عهده دارد. اگر این مساله را به خوبی درک نکرده باشید، مطمئن باشید که رستوران شما در یک یا چند بخش به مشکل جدی خواهد خورد.

 

آیا کار کردن در صنعت رستوران داری برای شما مناسب است؟کار در صنعت رستوران داری

با بررسی سه دلیلی که در بالا به آن ها اشاره شد، این سوال مطرح می شود که آیا کار کردن در صنعت رستوران داری با روحیات، استعدادها و توانایی های شما مطابقت دارد یا بهتر است در شغل دیگری مشغول به کار شوید تا موفق تر باشید؟ اگر برای مدت طولانی در صنعت رستوران حضور داشته اید و اگر تمام این سال ها با عشق و علاقه کار کرده اید متوجه می شوید که هر دلیلی هم که وجود داشته باشد باز هم تمایل دارید به فعالیت های خود در این عرصه ادامه دهید.

بهتر است یک بار دیگر این مطلب را بخوانید و با خودتان صادق باشید تا متوجه شوید دلیل نارضایتی شما از ادامه حضور در صنعت رستوران داری چیست و چرا ترجیح می دهید مرکزی که درآن مشغول به کار هستید را ترک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط