چگونه یک نرم افزار حسابداری رستوران مناسب انتخاب کنیم؟ | راهنمای انتخاب نرم افزار حسابداری رستوران

راهنمای انتخاب نرم افزار حسابداری رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بیایید واقع بین باشیم؛ صنعت رستوران داری در کشور ما به شدت رقابتی شده است. همه تلاش می کنند تا موفق شوند هر شب میز هایشان را پر کنند. شاید با خیال راحت بگویید که رستوران ما بهترین غذا را دارد و همه چیز خوب است؛ اما رستوران داری و کسب و کارهای مشابه، نیازمند چیزی بیش از یک استعداد پخت و پز  و کباب کردن غذا است. نوع استقبال و پذیرایی از مشتری، انتخاب محل خوب، داشتن یک طرح کسب و کار خوب و داشتن نظم برای ثبت دقیق گردش های مالی عوامل تعیین کننده ای است برای اینکه رستوران شما در آینده موفق خواهد شد یا با مشکل روبرو می شود.

برای بهتر فهمیدن عوامل تعیین کننده در مدیریت رستوران و انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری رستوران که به کار رستوران شما بیاید، نگاهی به لیست هزینه ها و درآمدهای رستوران بیندازید تا بتوانید آگاهانه داده های مالی خود را بررسی کنید و برای آن ها تصمیم گیری کنید.

بیایید با این جمله شروع کنیم که نرم افزار حسابداری شالوده ی اداره یک رستوران است. برای مدیران رستوران دنبال کردن هزینه ها و مخارج و امور مشتریان در کنار مدیریت کارکنان رستوران کار سختی خواهد بود. اما این را بدانید که حتی اگر رشته تحصیلی شما حسابداری نباشد و بخواهید  با نرم افزار حسابداری رستوران، مدیریت خود را ادامه دهید این کار در آینده برای تان بسیار ساده خواهد بود. اگر اطلاعات زیر را نداشته باشید احتمالا کسب و کار موفقی نخواهید داشت:

  • این که پول های تان را برای چه مصارفی خرج می کنید؟
  • چه مقدار و از کجا درآمد دارید؟
  • چه مقدار خرج می کنید؟
  • فهرست هزینه های انبار داری و حمل و نقل  چه مقدار است؟
  • چه مقدار بودجه برای پوشاندن هزینه حقوق و دستمزد کارکنان رستوران و هزینه های جاری  اداری احتیاج دارید تا کسب و کاری سودمند داشته باشید؟

1.      پرسیدن از رستوران داران و جستجو در اینترنت

شما برای پیدا کردن نرم افزار حسابداری رستوران می توانید در فضای اینترنت جست و جو کنید و برای مطمئن شدن از درست کار کردن نرم افزار، نظرات دیگران را بخوانید و از آن ها استفاده کنید.  همچنین می توانید از رستوران داران دیگر در مورد نحوه رسیدگی به حساب های شان سوال بپرسید. اینکه آن ها از یک نرم افزار حسابداری رستوران خاصی استفاده می کنند یا حسابداری را برای رسیدگی به امور مالی رستوران استخدام کرده اند. 

2.      فروش روزانه تان را پیگیری کنید

بهترین و تنهاترین راهی که می توانید متوجه شوید رستوران تان در چه وضعی است این است که جزئیات و میزان دقیق فروشتان را داشته باشید و ثبت کنید چه مقدار پول به حساب شما می آید و از آن خارج می شود. شاید این به نظر شما موضوع خاص و مهمی نباشد، ولی بعد ها بسیار تعجب خواهید کرد که بسیاری از مشکلات مالی رستوران شما به دلیل کوتاهی شما در ثبت مقادیر فروش است. یک نرم افزار حسابداری رستوران خوب که به نرم افزار رستوران شما متصل می شود می تواند کار سرورهایی را که میزان فروش را اندازه گیری و پیگیری کند.

3.      مخارج رستوران را پیگیری کنید

مخارج رستوران شما می تواند شامل میزان حقوق کارمندانتان، مخارج تهیه مواد اولیه، بیمه و هزینه محل رستوران باشد.

الف. هزینه لازم برای تهیه غذا یا نوشیدنی را برآورد کنید: اینکه چه مقدار خرید باید انجام دهید و چه مقدار درآمد از فروش محصولات به دست خواهید آورد.

ب. اینکه چطور می خواهید حقوق کارمندانتان را پرداخت کنید را بررسی و ثبت کنید.

ج. مقدار بودجه تان را برآورد کنید. این کار به شما و حسابدارتان وقتی در حال تهیه ی صورت های مالی سالانه هستید بسیار کمک خواهد کرد و کار شما را آسان تر می نماید.

این ارقام به شما کمک می کنند تا بفهمید درآمد شما باید چقدر باشد تا بتوانید حقوق کارکنان رستوران را پرداخت کنید و علاوه بر آن سود کنید. یک نرم افزار حسابداری رستوران مناسب می تواند به شما کمک کند تا خریدهایتان را کنترل کنید و در عین حال از قواین مالیاتی هم تخطی نکنید. یک نرم افزار حسابداری رستوران مناسب به شما کمک می کند تا یک منوی جدید با فهرستی از غذاهای متنوع و بسیار متفاوت با منوی قبلی در اختیارتان بگذارد که سود حاصل از فروش غذاهای این منو برای شما تضمین شود.

4.      یک حسابدار برای رستوران تان استخدام کنید.

داشتن یک حسابدار خوب در تیم تان می تواند کمک کند تا به امور رستوران و مشتریان و همینطور به حساب مالیاتی سالانه خود به خوبی رسیدگی کنید. بعضی از این حسابدارها حتی در استفاده از نرم افزار حسابداری رستوران شما خبره هستند. بخاطر داشته باشید که ثبت حساب ها به طور دقیق به حسابدار شما کمک می کند تا اقدامات قانونی لازم را برای کسب و کار شما بهتر و موثر تر انجام دهد.

5.      اتصال به نرم افزار رستوران

نرم افزار رستوران سیستم هایی هستند که توسط کسب و کار هایی مانند رستوران ، فست فود و کافی شاپ ها استفاده می شود. این کسب و کارها با استفاده از نرم افزار رستوران می توانند سفارشات خود را دریافت کنند . وقتی به گزارشات خود مراجعه می کنید برخی از نرم افزار های رستوران به شما اجازه می دهد گزارشاتی از میزان فروش، مواد اولیه و قبوض پرداختی برای خود داشته باشید. کمی تحقیق کنید و اطمینان داشته باشید که نرم افزار حسابداری رستورانی که شما انتخاب می کنید به نرم افزار رستوران شما متصل می شود و مجبور نیستید اطلاعات را به صورت دستی انتقال دهید.

یک نرم افزار حسابداری رستوران خوب دارای چه قابلیت هایی است؟

1.      سادگی و کارایی

تقریبا هیچ چیز در دنیا نمی تواند زمان بر تر و یکنواخت تر از وارد کردن دیتا و کار با نرم افزار باشد. یک نرم افزار حسابداری رستوران خوب باید به راحتی قابل استفاده باشد و این پروسه را با سازمان دهی  و ایجاد زمینه مناسب به هنگام ورود داده به خوبی طراحی کند. اگر نرم افزار حسابداری رستوران شما با نرم افزار رستوران تان متصل باشد دیگر لازم نیست اطلاعات را به صورت دستی وارد کنید و اطلاعات به راحتی جا به جا می شود.

2.      از میزان درآمد و سودی که به دست می آورید آگاهی پیدا کنید

دانستن میزان سود و درآمدی که به دست می آورید به اندازه دنبال کردن هزینه هایتان اهمیت دارد. برای اینکه میزان سودی را که به دست آورده اید متوجه شوید، لازم است که به صورت هفتگی میزان درآمد حاصل از فروش غذاها و نوشیدنی ها را ثبت و بررسی کنید. اگر میزان سود هفتگی خود را حساب و بررسی نکنید ممکن است باعث شود زمانی که شرکت شما در حال ضرر دادن است شما متوجه این موضوع نشوید یا با اشتباه حساب کردن میزان سودتان، به عنوان مثال کمتر حساب کردن آن از میزان واقعی آن، به اشتباه تصور کنید که شرکت شما در حال ضرر دادن است. در صورتی که این طور نیست یا با زیادتر حساب کردن آن از میزان واقعی ، این خطر وجود داشته باشد که به دلیل کنترل نداشتن بر روی مقدار پولتان بیشتر از بودجه هفتگی خود خرج کنید.

3.      لیستی از سود و زیان خود تهیه کنید.

با تهیه لیستی از سودها و ضررهای رستوران تان می توانید مقدار هزینه های اجرایی و عملیاتی و حقوق کارکنان و هزینه ی مواد اولیه و میزان سود خود را به دست آورده و همیشه از آن ها اطلاع داشته باشید. این لیست تمام اطلاعات مربوط به حسابداری و حسابرسی شما را به صورت یک سند مرتب و جامع ساماندهی کرده که شما می توانید این سند را با توجه به نیازهای شرکت خود تغییر داده و تنظیم کنید.

در صورتی که از این روش برای تنظیم اسناد و اطلاعات خود استفاده می کنید به شما توصیه می کنیم که از یک نرم افزار حسابداری رستوران استفاده کنید که به خوبی تمام مخارج  و هزینه ها و سود شما را با جزئیات کامل به شما نشان دهد.

خوشبختانه بعد از خواندن این مقاله می توانید شروع به مرتب کردن و سر و سامان دادن به داده های خود شوید و این کار را می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری رستوران انجام دهید.

در زیر لیست نهایی از چیزهایی که برای  انتخاب یک نرم افزار حسابداری رستوران خوب برای مجموعه خود توجه داشته باشید تهیه کرده ایم:

گزارشات خوب و زیاد: نرم افزار حسابداری باید بتواند گزارشات مالی دقیق در اختیار شما قرار دهد.

در اختیار گذاشتن داده ها: شما باید بتوانید هر زمان و هرکجا که می خواهید به داده های خود از طریق نرم افزار حسابداری رستوران خود دسترسی داشته باشید.

استفاده آسان: نصب و استفاده از این نرم افزار باید نسبتا آسان باشد

به روز بودن: نرم افزاری که استفاده می کنید باید قابلیت این را داشته باشد که به طور مرتب به روز شود.

 

سخن پایانی : تحقیق و پیدا کردن یک نرم افزار حسابداری رستوران ممکن است کار خسته کننده ای به نظر برسد اما با یک انتخاب صحیح می توانید در زمان و کار خود صرفه جویی کنید. پس در انتخاب نرم افزار رستوران و حسابداری رستوران وقت بگذارید، از تجربیات همکاران خود استفاده کنید و از شرکتی معتبر که پشتیبانی خوبی از نرم افزار حسابداری خواهد داشت کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط