چگونه یک رستوران راه اندازی کنیم

راه اندازی رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کارآفرینان حرفه ی غذا و رستوران اغلب در رویای راه اندازی یک رستوران و تبدیل علاقه ی خود به حرفه ای جهت افزایش سود مالی هستند. البته ، شما می دانید که برای شروع کار حتما باید یک مکان مناسب در نظر گرفته باشد، یک منوی جذاب برای مشتریان همیشگی خود داشته باشید، کارمندان خوبی را انتخاب کنید و قبل از بازگشایی رستوران جدید خود آن را از هر نظر آماده کنید. اگرچه، قدم های زیادی وجود دارد که باید قبل از بازگشایی رستوران در نظر داشته باشید.

راه اندازی رستوران مسئولیت های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت، بنابراین وقتی میخواهید یک رستوران تاسیس کنید مطمئن شوید که برای تمامی این قدم ها آماده هستید.

1) وظایف خود را به خوبی انجام دهید

در یک شغل به خصوص، انجام دادن وظایف مقرر شده قبل از شروع آن کار یک قدم ضروری برای موفقیت است. این امر به خصوص برای رستوران ها از جهت دانستن این نکته که تنها شناخت غذای خوب کافی نیست، صدق می کند. جو اریکسون، معاون رستوران owner، می گوید که سالانه هزارها رستوران تازه تاسیس در کار خود شکست می خورند، چرا که آگاهی و یا آمادگی برای کارهایی که باید انجام دهند ندارند.

حتی اگر شما در یک رستوران کار کرده اید، هنوز درس های قانونی، مدیریتی و بازاریابی فراوانی برای یادگیری وجود دارد. یکی از مسائلی که رستوران ها باید به آن واقف باشند مجوز مخصوص هر کشور  و مقررات سلامتی است. مایکل استامپ، یک وکیل متخصص در جورجیا درحیطه ی مجوز نوشیدنی ها و دادرسی مهمان نوازی، بر اهمیت آگاهی از سیاست های قانونی کشوری که رستوران در آن راه اندازی می شود تاکید می کند، بخصوص از آن جهت که قوانین در کشورهای مختلف گوناگون است. استامپ همچنین اضافه می کند که رستوران های در حال بازگشایی باید به روند بازرسی های بهداشتی توجه داشته باشند.

2) تا جایی که می توانید تجربه ی شغلی کسب کنید

شناخت نقاط اتکای خود در صنعت رستوران داری به عنوان شخصی که برای اولین بار تصمیم به راه اندازی رستوران دارد، می تواند دشوار باشد. اگر خود شما به شخصه تجربه ای در زمینه  رستوران داری ندارید، بهتر است با کسی شریک شده و یا شخصی را برای انجام کارها استخدام کنید.

زمانی که یکی از رستوران دارها در آتلانتا در سال2000 شروع به کار کرد، او و همکارش هر دو با هم به آماده کردن غذاها می پرداختند و هم مدیریت رستوران را انجام می دادند، اما او چیزی درباره ی مسائل مرتبط با بازرگانی نمیدانست. او می گوید:” آرزو میکردم زمان شروع کار خود میدانستم که چگونه با آنها مذاکره کنم. من فکر می کنم تمامی رستوران دارانی که با مسائل بازرگانی نا آشنا هستند باید وکیلی را انتخاب کنند که در این زمینه تخصص داشته باشد”.

تونی دویل، مالک گروه HK Hospitality، از 12 سالگی در رستوران های مختلف مشغول به کار بوده است و رستوران های موفق زیادی را راه اندازی کرده است، اما هنگامی که اولین رستوران خود را بازگشایی کرد هنوز چیزهایی زیادی برای یادگیری داشت.

او می گوید:” مسائل زیادی وجود داشت که من قبلا با آنها دست و پنجه نرم نکرده بودم- کارکنان، لیست حقوق، مالیات، مدیریت حساب های مالی، و غیره. شما نیاز دارید قبل از شروع کار آگاهی زیادی در مورد تجارت خود داشته باشید. مسائل زیادی وجود دارند که مردم قادر به دیدن آنها نیستند”.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز بخوانید: راه اندازی رستوران از صفر تا صد

3) مکان مناسب انتخاب کنید

بدون یک مکان مناسب شما حتما با شکست مواجه خواهید شد، حتی اگر رستوران بسیار خوبی باشد. پائولا بوترو که 30 سال در کسب و کاررستوران داری بوده است، قبل از آمدن به رستوران فعلی خود، سه بار در منهتن مکان رستوران خود را تغییر داد. مارکو پیپولو، مالک رستوران مارکونی، از پنج رستوران خود درس های ارزشمندی گرفت، ولی یکی از ارزشمندترین آنها این بوده است که مکان رستوران می تواند باعث موفقیت و یا شکست رستوران شما شود.

حتی با وجود داشتن یک رستوران بیرون بر باز هم مکان رستوران می تواند یک مسئله ی مهم باشد. دانیل شمپتوب، موسس و آشپز TLT Food، اولین روز پر چالش کاری خود را در The Lime Truck(رستورانی در یک کامیون) به یاد می آورد. او که جوش آوردن کامیون و منتظر ماندن برای کمک را به یاد می آورد می گوید:” من و شریکم در جایی دور افتاده گیر کرده بودیم- ما سوخت کافی برای روشن کردن اتومبیل خود نداشتیم و کامیون روشن نمی شد”. او همچنین اضافه می کند:” مسائل دیگری مانند ترافیک نیز وجود داشتند”.

4) انطباق پذیر باشید

باید بدانید در حالیکه تداوم در سرویس دهی و ارائه ی غذاهای خوب برای موفقیت از اهمیت زیادی برخوردار است، رستوران داری یک تجارت ایستا نیست و همیشه پویا است. پیپولو می گوید:” سال ها طول کشید تا من متوجه شوم که نیاز است شغل خود را به روز رسانی کنید، و همراه با ذائقه ی همیشه در تغییر جمعی نوآوری داشته باشید”.

شمتوب تصدیق می کند که منوی او برای افراد جدید، و غذاهای تازه خلق شده همیشه در حال تغییر است. وقتی شما در مورد مفهوم کلی منو به ایده می رسید، باید به اندازه ی کافی انعطاف پذیری داشته باشد که هنگام درخواست مشتریان برای یک غذای جدید منوی شما بتواند تغییر کند.

5) مشتریان خود را در اولویت قرار دهید

همه می دانند که یک رستوران برای موفقیت نیاز به سرو غذاهای خوشمزه دارد، اما عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که به موفقیت نسبت داده می شوند- و قسمت اعظم آن منجر به خوشحالی و به دست آوردن مشتریان وفادار می شود. اگر تنها یک مسئله وجود داشته باشد که بوترو آرزو می کرد  به هنگام شروع کار آن را می دانست، این نکته است که به دست آوردن مشتریان جدید دشوار است و نیاز به زمان دارد، حتی اگر منوی شما بهترین باشد.

او در مصاحبه ای گفت:” این مشتریان هستند که رستوران شما را میسازند. شما با اطمینان دادن به اینکه به نیازهای آنها توجه می کنید و بهترین خدمات رسانی را برای آنها فراهم خواهید کرد، می توانید اعتماد آنها را جلب کنید. در بازار این روزها، شما بدون داشتن شبکه های اجتماعی نمی توانید به موفقیت برسید. غذای خوب مهم است، اما تکنولوژی نیز به همان اندازه خوب است. این روزها تقریبا تمام رستوران ها از نرم افزار رستوران استفاده می کنند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط