چگونه کارکنان رستوران را مدیریت کنیم | قسمت اول

مدیریت کارکنان رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای اینکه رستوران شما موفق شود نیاز است مدیری داشته باشید که کارکنان رستوران را مدیریت کند و تیم های موفق ایجاد نماید. هر تیمی باید یک مدیر داشته باشد. حالا این فرد می تواند خود شما باشید یا فردی که شما او را استخدام می کنید. مدیر باید با ویژگی ها و توانایی هایی آشنا باشد تا بتواند کارکنان رستوران را مدیریت کرده و از آن ها بهترین بازخورد را دریافت کند.

در ابتدای امر با اصول کار گروهی آشنا باشید. افراد معمولا می گویند که کار تیمی را می پذیرند، اما تعداد کمی از آن ها در واقع از عملکرد و اصول و قوانین آن آگاه هستند. روابط انسانی اساس و پایه ی یک تیم خوب است. کار تیمی کارآمد تر از کار فردی است و اثرات کار تیمی بسیار بزرگتر از مجموع دستاوردهای انفرادی است. مدیر باید شرایط مطلوب برای کار خلاقانه و آزادی بیان و عمل ایجاد نماید.

کار تیمی در رستوران خاص است

این دو نوع استراتژی کاری معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. کار کردن در گروه روش خوبی برای تقسیم کار  و افزایش بهره وری است. با این حال، چشم اندازهای کار تیمی بسیار بزرگ تر است. به خصوص هنگامی که در مورد کار در رستوران صحبت می کنیم. کارکنان رستوران باید وظایف خود را بدانند اما در عین حال برای کمک به همکاران خود هنگامی که ضرورتی وجود دارد بشتابند تا کسب و کار رستوران همانگونه که انتظار دارید پیش برود. این کار تنها در یک تیم سازمان یافته ی خوب امکان پذیر است.

این مهم است که درک کنید کار کردن در یک تیم بسیار دشوارتر از کار فردی است. این امر مستلزم تغییر اعمال و روش های کاری مطابق با نیازها و خواسته های وظایف کاری است.

چه کسانی یک تیم را تشکیل می دهند؟

یک تیم از افرادی تشکیل می شود که از آرزوها و اقدامات خود دست بکشند تا به یک هدف مشخص دست یابند. به همین ترتیب، تیم فردگرایی را نفی نمی کند بلکه ارزش های آن را تایید می کند. ارزش های فردی در یک تیم می تواند شناسایی شوند و به بهترین نحو ممکن در راستای کسب و کار استفاده شوند. کار تیمی یک راه حل مشترک برای یک مسال پیچیده است که شامل چندین عضو از تخصص های مشابه یا متفاوت است.

تیم رستوران شما خوب است یا بد؟

بسیار مهم است که کارکنان رستوران شما تحت استرس چه واکنشی دارند، به چه چیزی اهمیت می دهند و حس شوخ طبعی آن ها چگونه است. دانستن این موضوع هنگامی که شما نیاز به مقابله با وضعیت نامشخصی دارید بسیار مهم و مفید است. یک تیم خوب در زمان سختی ها اعضایش بیشتر با یکدیگر متحد می شوند. علاوه بر دانستن اصول سازمانی، شما باید یک حس ششم برای پاسخ به این سوال داشته باشید که بالاخره تیم شما خوب است با بد؟

بازده همیشه بهترین معیار سنجش یک تیم خوب نیست

درآمد خوب، رابطه بین کارکنان رستوران شما را تضمین نمی کند. این مورد چه زمانی اتفاق می افتد؟ زمانی که کارکنان در زمان های آزادشان از یکدیگر دور هستند. تعامل بین پیش خدمت ها و صندوق دارها تنها به کار تبدیل می شود و ارتباط فردی بین آن ها ضعیف تر می شود. هرچه بیشتر با یکدیگر کار موفق انجام دهند، بیشتر می توانند به عنوان دوست رشد کنند. بنابراین اگر شما مدیریت رستوران را به عهده دارید اطمینان حاصل کنید که شما یا مدیر رستوران زمانی که شیفت کاری را برنامه ریزی می کنید تغییراتی ایجاد نمایید تا ارتباط و تعامل در بین تمام کارکنان وجود داشته باشد.

مهم است که علائم خاصی را تشخیص دهید:

علامت اول: بحث در مورد اشتباهات دیگران

این خوب نیست که توجه به اشتباهات همکاران افزایش پیدا کند و توجه به اشتباهات شخصی نادیده گرفته شود. بنابراین، شخص باید از کسانی که به طور غیر ضروری رفتار دیگران را تفسیر یا قضاوت می کنند  دوری کند. این مدل اشخاص اغلب دیده نمی شوند، اما به طور حتم احساس می شوند. اگر این علامت در تیم شما رخ داد مدیر باید علت را بررسی کند.

مهم است به خاطر داشته باشید که فقدان کار باعث ایجاد شرایطی برای چنین رفتاری می شود. اگر هیچ کاری وجود ندارد، مدیر باید آن را ایجاد کند، حتی اگر برخی از افراد سوراخ هایی را حفر کنند و برخی دیگر آن ها را دوباره پر کنند. این کار هیچ اثر سازنده ای روی کسب و کار ندارد اما خوبینی و خودشیفتگی را از بین می برد.

علامت دوم : غیبت های مکرر

اگر دانش آموزان کلاسی را از دست بدهند، معلم باید سوالی را مطرح کند که چرا این اتقاق می افتد. در رستوران داری نیز باید اینگونه باشد. غیبت های مکرر در کار نشانه ای از روابط ضعیف بین اعضای

پرسنل است و یا شاید فردی که غیبت زیاد دارد علاقه ای به کار خود ندارد.در این حالت مدیریت رستوران باید علت را بررسی کند. شاید خود مدیر رستوران عامل اصلی باشد.

علامت سوم : شایعه و سخن چینی کردن

شایعات و دسیسه ها خطرناک هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند. در این حالت کانال های ارتباطی غیر رسمی با کارکنان باید با هدف حذف علل ایجاد شود. اطلاعات، کلیدی برای حذف و از بین بردن شایعات است، زیرا شایعه محصول اطلاعات ناکافی است. یک نشانه که اغلب رخ می دهد عدم اعتماد دو طرفه است. برای مدیریت رستوران مهم است که بنداند اعتماد به راحتی به سدت نیامده است و همیشه مورد آزمایش قرار می گیرد. اگر یک مدیر فقط یک حرکت اشتباه انجام دهد، مثلا وعده ای بدهد اما به آن عمل نکند اعتماد کارکنان رستوران را از دست می دهند.

به منظور اجتناب از چنین شرایطی، مدیر رستوران می تواند از دیپلماسی مدیریتی استفاده کند. یعنی زمانی که کارکنان رستوران از او سوالی می پرسند پاسخ های کلی و مبهمی مانند “ببینم چه چیزی پیش می آید”، “آن را بررسی می کنیم” یا “چرا که نه” به سوال ها پاسخ دهد.

ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط