چگونه تکنولوژی مرتبط با آماده کردن قهوه در حال تغییر تجربه ی رفتن به کافه می باشد

تکنولوژی مرتبط با آماده کردن قهوه

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

داخل مجتمع تفریحی و تجاری چهار طبقه Metroen در سانفرانسیسکو، خریداران مجبور نیستند دور و بر استارباکس وقت خود را تلف کنند و برای گرفتن یک فنجان نوشیدنی در صف طویل جمعیت که در انتظار آماده کردن قهوه توسط باریستایی که سرش به شدت شلوغ است منتظر بمانند. در X Cafe یک کیوسک در طبقه اول وجود دارد که مشتریان با وارد کردن یک کد چهار رقمی نوشیدنی خود را که به وسیله ی تلفن همراه سفارش داده اند، از دستگاه گوردون دریافت می کنند.

گوردن یک ربات است. یا به طور دقیق تر ، دستگاهی است با یک بازوی رباتیک که مانند حیوانات در باغ وحش در پشت یک شیشه ی نیم دایره، در X Cafe وجود دارد. گوردون روی بازوی خود تاتوی جمجمه ی سر و مخلوقات افسانه ای ندارد. وقتی شما یک قهوه ی لاته با مقداری شربت وانیل میخواهید به شما اخم نمی کند. گوردون روی کاپوچینوی شما شیر کمتری نمیریزد. و مهم تر از همه شما را برای دریافت دوز روزانه ی کافئین خود منتظر نمی گذارد.

گوردون و X Café  برای نسلی از مشتریان ساخته شده اند که هم تقاضای سرعت دارند و هم کیفیت. نه تنها گوردون می تواند اسپرسوی شما را در مدتی که درخواست آن را دارید آماده کند، بلکه این ربات می تواند قهوه ی شما را با دانه های با کیفیت بالا و همانطور که در X Café سرو می شود، در مدل های متنوع آماده کند.

ماشین ها اغلب می توانند ثبات و تکامل را به هنگام جوشاندن قهوه های گران قیمت از سرتاسر دنیا ارائه دهند، یا حداقل قول آن را بدهند

به نظر می رسد X Café  بهترین دوست مشتریان و بدترین دشمن باریستا ها باشد. اما قبل از آنکه گوردون را به عنوان آخرین نمونه ی سارق شغل در نظر بگیرید، باید بدانید که هو، بنیانگذار تکنولوژی X Cafe می خواهد بدانید که گوردون اصلا تمایلی به این ندارد که باریستا ها از کار بیکار شوند. در حقیقت، هو گوردون را از پوست و گوشت باریستاها می داند. گوردون می گوید:” البته، باریستاها مانند ربات ها کار می کنند به این دلیل که نقش آنها آماده کردن قهوه با تداوم و سرعت ربات ها است”. ” با معرفی کردن ماشین ها برای انجام دادن کارهای تکراری، ما به باریستاها اجازه میدهیم که بیشتر کارهای انسانی انجام دهند. این یک معامله ی دو سر برد است”.

این سبک برای افرادی که تجهیزات رستوران  با تکنولوژی عالی جهت تجارت قهوه تولید کرده اند آشنا می باشد: آنها می گویند که وسایل جدید آنها جایگزین باریستاها نخواهد شد، ولی در عوض شغل آنها را به یک کار گسترده تر، قابل فهم تر از تنها یک کافه ساز تبدیل می کند.

در ادامه ی بحث، تکنولوژی به باریستا ها فرصت آن را می دهد تا زمان خود را صرف یادگیری در مورد اصالت قهوه ها، روش های بو دادن و حتی علم جوشاندن قهوه کنند. به علاوه آنها به جای ریختن قهوه بیشتر با مشتریان در ارتباط خواهند بود. رهبران هر دو زمینه چه قهوه و چه تکنولوژی بیان می کنند که ماشین ها و ربات ها تماس های حضوری را به کافی شاپ ها بر می گردانند، جایی که افراد آن راجهت جمع شدن دور هم انتخاب می کنند.

” شما باید اندکی تفکر کنید و از خود بپرسید که باریستا ها چه نقش اساسی را ایفا می کنند”. اگر شما فکر می کنید که نقش باریستا تبدیل دانه ی قهوه به پودر قهوه و اضافه کردن آب به فیلتر است، بنابراین ریسک بزرگی وجود دارد”. اما این یک نقش مهم نیست، نقش حیاتی یک باریستا فراهم کردن تجربه ای است که نیازهای آنها را برطرف می کند، و باریستا ها می توانند مقادیر زیادی از ابزار را برای رسیدن به این هدف استفاده کنند. منظور ما این است که اگر به جای یک آسیاب دستی ، یک آسیاب خودکار به روی کار آمد، وظیفه ی باریستا به انتهای خود نمی رسد.”

آزمایشگاه Alpha Dominche Extraction در ماه فوریه در انبار سابق و منطقه ای کارخانه ای که به عنوان شهر صنعتی شناخته میشود، واقع در محله ی سان ست پارک بروکلین بازگشایی شد.

این آزمایشگاه دانمارکی بسیار براق و شفاف است: طبقه های بتنی، کاشی های سفید پیشخوان، آرک های چوبی، با طبقه های که در فواصل میان آنها گیاهانی به صورت ظریف و هندسی روئیده است. این مکان باید از نظر سرآشپز آن توماس پرز بینهایت خوب باشد. او اصالتا اهل کوپنهاگ است.

در سه سال گذشته، از زمانی که وارد Alpha Dominche شد، از لیک سیتی به نیویورک سیتی مهاجرت کرد و وجهه ی تازه ای به شغل خود بخشید. در ماه دسامبر، کمپانی تصمیم گرفت یک مجسمه ی شیشه ای از یک قهوه جوش را با قیمت 6500 دلار به نمایش بگذارد و یک قهوه جوش جدید به جای قدیمی ها روی میز کار خود ارائه دهد.

شما باید اندکی تفکر کنید و از خود بپرسید که باریستا ها چه نقش اساسی را ایفا می کنند

پرز می گوید:” زمانی که شما تمام کار خود را شامل ارائه ی یک فنجان قهوه ی خوب عالی می دانید – برداشت قهوه، فرآوری کردن، بو دادن و آسیاب کردن- تمام کارهای خود را با مورد توجه قرار ندادن روش صحیح دم کردن در معرض خطر قرار می دهید. از نظر من باریستاهای آینده باید توانایی دانستن فاکتورهای دم کردن قهوه را بدانند”.

تکنولوژی قهوه به صورت تصاعدی در حال رشد کردن است، چه در کافه ها و چه در خانه. به ندرت اتفاق می افتد که هفته ای بدون جستجو برای سرمایه گذاری بر روی قهوه، ظرف جوشاندن چند فنجانه که می تواند کار دم کردن را نیز انجام دهد، آسیاب کردن و جوشانیدن دانه های قهوه و سرانجام کود دادن به باغچه ی پشتی خانه همه از طریق Alexa  آغاز شود. بسیار خوب، من یک برنامه ی کود دهی درست کرده ام، اما نکته ی اصلی همچنان باقی است: پیشرفت تکنولوزی چنان با سرعت در حال تغییر است که صنعت قهوه سازی نیز به گرد آن نمی رسد چه رسد به کسانی که مصرف کنندگا ن قهوه در خانه ها هستند.

بیشتر مصرف کنندگان روزانه ی قهوه شاید به این امر اهمیت ندهند. اما باریستاها در کافه های محلی برایشان اهمیت دارد. برخی از باریستاها از گرفته شدن روز به روز المان های کاری خود توسط تکنولوژی جدید ترس دارند. آنها مانند کارگرانی می مانند که در حال تماشای رژه ی رباتهایی هستند که به آرامی کل شهر را در اختیار میگیرند و منتظر می مانند تا زمانی که نوبت به آنها برسد.

ورود آهسته ی ماشین های قهوه سازی بسیار آرام و ظریف است تا جایی که شاید باریستاها متوجه آن نشوند. تنها به یک قسمت بسیار کوچک این ابزارها توجه کنید: فرض شده است که The Curtis Seraphim  با بازوی خمیده ی خود که مانند یک مار کبری است  و وظیفه ی جوشاندن یک فنجان قهوه را بر عهده دارد، وظیفه ی پر کردن فنجان را نیز بر عهده دارد. زمانی که یک دستگاه به طور همزمان می تواند پنج فنجان را از قهوه پر کند، این نکته را که یک باریستا تا چه اندازه می تواند غیر کاربردی باشد را تقویت میکند. دستگاه Steampunk باعث شده است تا باریستاها دیگر از فرنچ پرس استفاده نکنند و BKON کاری کرده است که باریستاها حتی نخواهند بار دیگر دست به قهوه جوش بزنند.

تغییرات تکنولوژی به قدری سریع در حال پیشرفت هستند که افرادی که در صنعت قهوه مشغول هستند نمی توانند به پای آن برسند، چه رسد به افرادی که در خانه قهوه می نوشند

ایکس کافه، یک کیوسک خودکار است که به عنوان یک ماشین کار باریستا را انجام می دهد. این سخت افزارها ممکن است کارآمدی کافی شاپ ها را که سعی در ارائه ی قهوه ای با طعم بهتر دارند ارتقا می دهد. این ماشین ها حتی به باریستا ها برای در اختیار گذاشتن قهوه برای مشتریانی که صبح زود قهوه می نوشند کمک می کنند. اما این به این معنا نیست که تمام باریستاها وجود این ماشین ها را پذیرفته اند.

جسیکا کیس در یک کافی شاپ به نام بلو باتل کار می کند، اما ما نمیخواهیم راجع به علاقه ی شدید او به قهوه ها صحبت کنیم. بیشتر از یک دهه است که جسیکا خود را وقف جنبه های مختلف این تجارت از قبیل، بو دادن، جوشانیدن، سرو کردن و نوشیدن قهوه کرده است. او همچنین یک ماشین باری برای فروش قهوه را به مدت چند سال اداره کرده است. او عاشق درست کردن قهوه به صورت دست ساز است. او درک می کند که چرا توزیع کنندگان  قهوه، صاحبان کافی شاپ ها و مشتریان ماشین های جدید را مورد استقبال قرار می دهند: ماشین ها می توانند ثبات و تکامل را هنگام جوشاندن دانه های گران قیمت قهوه در سراسر دنیا به ارمغان بیاورند، یا حداقل قول آن را بدهند.

ولی او به طور کامل قبول ندارد که تکنولوژی زندگی باریستاها را بهتر می کند. برای او، چیزی مربوط به انسانها گم شده به نظر می رسد، زمانی که ماشین ها این سنت های درست کردن قهوه را به جا می آورند. ماشین ها به شدت به نتیجه فکر می کنند به جای اینکه به تعاملات انسانی بپردازند.

شکل گیری آرام

اگر باریستاها نگران هستند که شغل آنها در حال تغییر است و یا دارد از کار افتاده می شود، شاید بهتر باشد این موضوع را در نظر بگیرند که در این مورد تنها نیستند. تکنولوژی قهوه سازی نیز ممکن است دستخوش تغییر شود، به تکامل برسد و یا بعضا ناپدید شود. محصولی که زمانی به عنوان آینده ی صنعت قهوه  شناخته می شده است ناگهان روی شلف مغازه ها مشغول خاک خوردن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط