معضلات پرداخت در سفارش های غیرحضوری رستوران

معضلات پرداخت در سفارش های غیرحضوری رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مشکل سفارش غیرحضوریبا جهانی‌شدن و از بین رفتن مرزها، همچنین با توسعه جامعه مدرن و نفوذ تکنولوژی در کسب‌وکار، صنعت رستوران شاهد تغییرات چشم‌گیر و توسعه و رشد روزافزون در دهه‌های اخیر بوده است که این امر اهمیت مجهز بودن فعالان این صنعت به ابزارهای به‌روز و کارآمد را دوچندان کرده است.

رستوران‌داران همواره برای بقا و رشد خود، روش‌های مختلفی را برای تسهیل خدمت‌رسانی به مشتریان رستوران خود در نظر می‌گیرند. اگر نگاهی به مراحل چرخه عمر صنعت رستوران، از بدو پیدایش تا وضعیت فعلی این صنعت داشته باشیم، این موضوع را درک می‌کنیم که یکی از مباحث چالش‌برانگیز که همواره در بین مدیران رستوران وجود داشته، موضوع سفارش‌های غیرحضوری می‌باشد. بسیاری از مردم به دلیل مشکلاتی که دارند ترجیح می‌دهند از خدمات غیرحضوری رستوران‌ها و آشپزخانه‌های شهر خود استفاده کنند. یکی از این خدمات، سفارش غیرحضوری یا اصطلاحاً دلیوری است. مشاوران و مدیران صنعت رستوران راه‌های متفاوتی را برای دریافت و ارسال سفارش‌های غیرحضوری در نظر گرفته‌اند. سفارش تلفنی، سفارش آنلاین، اپلیکیشن های سفارش دهی و… ازجمله این اقدامات هستند.

اما بحثی که این مساله را ممکن است پیچیده‌تر کند، موضوع پرداخت مبلغ سفارش توسط مشتریان می‌باشد. امروز تکنولوژی و به‌طور خاص اینترنت، این فرآیند را آسان‌تر کرده است، اما معضلی که رستوران‌داران هم‌اکنون با آن روبرو هستند موضوع سفارش‌های تلفنی می‌باشد. در این روش مشتری رستوران با شما تماس می‌گیرد و سفارش خود را اعلام می‌کند؛ اما تسویه‌حساب در این نوع سفارش‌های چگونه انجام می‌گیرد؟ در کشور ما رستوران‌داران اغلب برای دریافت هزینه سفارش غیرحضوری از دو روش استفاده می‌کنند؛ یکی پرداخت نقدی و دیگری پرداخت از طریق کارت‌خوان‌های سیار. دراین‌بین، مشاهده می‌شود که این دو روش ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای رستوران‌داران و همچنین مشتریان آن‌ها شود. در زیر مشکلاتی که ممکن است در پرداخت‌های این‌چنینی برای رستوران‌داران رخ دهد را کمی شرح می‌دهیم:

پرداخت نقدی

آیا تاکنون خود را به‌جای مشتریان رستوران خود قرار داده‌اید؟ تصور کنید خودتان به‌صورت تلفنی از منزل غذایی را سفارش می‌دهید. وقتی پیک موتوری رستوران غذای شما را تحویل می‌دهد یک فاکتور نیز همراه غذا ارسال می‌کند که باید پرداخت کنید. مبلغ قابل پرداخت 267500 ریال می‌باشد. چگونه می‌خواهید آن را پرداخت کنید؟ اگر مبلغ را به سمت مبلغ کمتر رند کنید که این امر برای رستوران‌دارانی که در سفارش‌های بالا این‌چنین کاری می‌کنند به‌صرفه نیست و اگر هم مبلغ را به مبلغ بالاتری رند کنید نیز از نظر روانشناسی به مشتری رستوران حس بدی دست می‌دهد که هزینه‌ی بیشتری پرداخت نموده است. این تنها یکی از مشکلات پرداخت نقدی می‌باشد. چاره چیست؟

بگزارید قبل از بیان راهکار، به سایر مشکلات پرداخت نقدی اشاره کنیم، اینکه هزینه را نمی‌توان به‌صورت کامل از مشتری دریافت کرد و از طرفی نبود پول خرد مشکلاتی را فراهم می‌کند. مورد دیگری که ممکن است به وجود بیاید، بحث سالم بود اسکناس است. اگر تمامی مشکلاتی که تا اینجا به آن اشاره شد، باعث شود پیک رستوران شما با مشتری برخورد بدی داشته باشد و یا به‌طورکلی در نتیجه این محدودیت‌ها، تجربه‌ای بد برای مشتری رقم بخورد چگونه می‌خواهید برای بازگشت دوباره مشتری خود امیدوار باشید؟ آیا می‌دانید هزینه جذب مشتری جدید 5 برابر هزینه‌ای است که می‌توانید برای حفظ مشتری فعلی خود انجام دهید؟

مساله دیگری که در پرداخت‌های نقدی بایستی به آن توجه کرد، بحث استفاده از کاغذ و هزینه‌های مربوط به آن است. البته پیش از همه اینها باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای نگهداری پول نقد میبایست امنیت آن را نیز تامین کنید؛ بدین منظور نه تنها در برابر سارقین که در برابر آتش سوزی، که اتفاق افتادنش در رستوران چندان هم غیر قابل تصور نیست،  نیاز به استفاده از گاوصندوق خواهید داشت. هرساله در کشور هزینه‌ی گزافی بابت چاپ و نگهداری پول نقد صرف می‌شود. این مساله جدای از بحث‌های آسیب‌رسانی به محیط‌زیست است. در ضمن، آیا می‌دانید در جا به جایی پول نقد، امکان انتقال 70 نوع بیماری وجود دارد؟ حالا تصور کنید که رستوران شما روش‌های پرداخت هزینه فاکتور را تا جایی که ممکن است به سمت پرداخت‌های غیر نقدی ببرد. شما می‌توانید با همین اقدام، تبلیغاتی گسترده‌ای را برای رستوران خود به راه اندازید که رستوران شما در جهت مسئولیت اجتماعی خود و در راستای حفظ محیط‌زیست و سلامت جامعه، روش‌های پرداختی جدیدی را پیش روی مشتریان خود قرار می‌دهد.

پرداخت از طریق کارت‌خوان‌های سیار

با پیشرفت تکنولوژی و در جهت کاهش استفاده از پول نقد، کارت‌خوان‌های سیار برای تسهیل امر پرداخت مشتریان به وجود آمد. باز هم تصور کنید که شما برای خانواده خود تعدادی غذا سفارش داده‌اید. پیک رستوران غذا را برای شما می‌آورد و فاکتور را به شما نشان می‌دهد. به این امید که در زمان سفارش به شما گفته شده است که نیازی به پول نقد نیست و می‌توانید با کارت‌خوان سیار هزینه را پرداخت کنید هیچ پول نقدی را آماده نکرده‌اید. هنگام کشیدن کارت، دستگاه کارت‌خوان خطای عدم برقراری ارتباط با مرکز را می‌دهد. یا اینکه باطری دستگاه کارت‌خوان تمام شده و خاموش می‌شود. یا اینکه پیک موتوری به علت عجله برای رساندن سفارش؛ دستگاه را فراموش کرده است که به همراه خود داشته باشد. چاره چیست؟

درست است که پرداخت از طریق کارت‌خوان‌های سیار به‌مراتب روش بسیار بهتری نسبت به پرداخت نقدی است، اما در این روش نیز مشکلاتی برای شما و مشتریان رستوران به وجود بیاید. همان‌طور که در بالا نیز به آن‌ها اشاره کردیم معضلاتی که ممکن است در استفاده از دستگاه کارت‌خوان سیار به وجود بیاید شامل موارد زیر است:

قطع و وصل شدن دستگاه کارت‌خوان

تمام شدن باطری دستگاه

فراموشی دستگاه توسط پیک

کمبود دستگاه کارت‌خوان در زمان‌هایی که سفارش‌ها زیاد است

و…

سخن پایانی

یکی از عوامل موفقیت رستوران‌ها در جوامع امروزی، توجه به تکنولوژی و همگام شدن با مشتریانی است که زندگی‌شان هرروز و هرروز دست‌خوش تغییراتی از نوع تکنولوژی می‌شود و انتظار دارند کسب‌وکارها نیز از این امر عقب نمانند. دو مورد بسیار مهم در این بحث یکی سفارش غذا و دیگری پرداخت سفارش توسط مشتری است. در قسمت بالا معضلات پرداخت سفارش‌های غیرحضوری به‌صورت نقد و کارت‌خوان‌های سیار را برای شما شرح دادیم. این مطالب بدان معنی نیست که باید پول نقد یا کارت‌خوان سیار را به‌صورت کامل از چرخه پرداخت حذف نمود. اتفاقاً باید این دو مورد نیز جزء گزینه‌های پرداخت شما باشد. شاید افرادی مسنی وجود داشته باشند که علاقه‌ای به استفاده از کارت‌خوان و موارد این‌چنینی نداشته باشند و فقط با پول نقد پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند؛ اما این بخش از مشتریان در اقلیت هستند و با قطعیت می‌توان گفت که تکنولوژی و ابزارهای آن تقریباً در تمام بخش‌های جامعه نفوذ کرده و کاربرد آن فراگیر شده است اما در کنار این دو روش نیز، می‌توان از روش‌های پرداختی‌ای که امروزه معرفی ‌شده است و پرداخت سفارش را بسیار آسان‌تر کرده است نیز استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط