11 روش برای مدیریت بهتر فضای رستوران | بخش دوم

روش های مدیریت بهتر فضای رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در بخش اول گفتیم که هزینه بدست آوردن مشتری جدید 5 الی 6 برابر هزینه نگهداری مشتری فعلی است و خیلی به صرفه تر است که رستوران ها تمرکز خود را بر حفظ مشتریان فعلی قرار دهند. یکی از راه های حفظ مشتری، خلق تجربه خاص و منحصربفرد برای اوست. عنوان کردیم که راز موفقیت 70 درصد رستوران هایی که در بازار رقابتی باقی می مانند خلق بهترین تجربه ای خوب برای مشتریان جدید و مهمانانی که دوباره باز خواهند گشت است. در ادامه 5 نکته را برای ایجاد فضای خوب در رستوران که منجر به ایجاد تجربه ای خوب برای مشتریان نیز می شود برای شما ذکر کردیم. در این بخش به بررسی نکات دیگر می پردازیم.

6) یادداشت بردارید

ایجاد و به روز رسانی یادداشت هایی راجع به ترجیحات مهمانان شما در مورد محوطه ی نشستن باید یک وظیفه ی اجباری برای کارمندان میزبان شما باشد. در اینجا مثالی را میبینید که برای شما دلیل این امر را روشن می کند:

جان اسمیت هفته ای سه الی چهار بار مهمانان کاری خود را برای انجام معاملات به رستوران شما می آورد. او ترجیح می دهد در محوطه ای بنشیند که صدا بیشتر است بنابراین سرزندگی و شادی آن فضا باعث می شود معاملات بهتری انجام دهد.

در یک روز خاص، جان به جای مهمانان کاری، مادر خود را به رستوران می آورد و یک یادداشت هنگام رزرو میز مینویسد، مبنی بر اینکه اینبار او جای ساکت تری را ترجیح می شدهد. میزبان رستوران، نام جان را در لیست مهمانان میبیند و بنا بر عادت همیشگی میزی را در محوطه ی پر سر و صدا به او اختصاص می دهد. جان و مادرش از راه می رسند، آنها را به سمت محوطه ی پر سرو صدا هدایت می کنند، و حدود 10 دقیقه، در ساعات پر رفت آمد رستوران، طول میکشد تا جان با مسئولین رستوران صحبت کند تا جایی ساکت تر به او اختصاص دهند.

به جای چک کردن یادداشت ها، با فرض اینکه جان محوطه ی همیشگی را ترجیح می دهد، شما شانس یک صرف غذای خاطره انگیز توسط جان و مادرش را از دست می دهید، و از آنجایی که خواسته ی جان را به خوبی برآورده نکردید، نام رستوران شما در لیست رستوران های انتخابی وی نخواهد بود.

7) بازخورد مهمانان خود را بپرسید

با ایجاد یک حلقه ی بازخوردی و ارسال آن برای مهمانان خود بعد از صرف غذا در رستوران، شما میتوانید  اطلاعاتی در مورد مهمانان خود به دست آورید. بهتر است زمان بین ترک رستوران شما و درخواست بازخورد خیلی طولانی نباشد، شمامیخواهید تمام جزئیات را راجع به بازخورد آنان(البته بدون غرض ورزی) بدانید.

هرگونه بازخوردی را که مهمانان شما می دهند در پایگاه مدیریت روابط مشتریان ضبط و نگهداری کنید. بدین ترتیب، میزبانانِ زمان انتظار، مدیریت، و پیشخدمت ها به نظرات مهمانان دسترسی خواهند داشت و شما بهتر می توانید انتظارات آنها را برآورده کنید.

اگر شما به طور مستقیم نظرات مهمانان خود را جویا شوید، میتوانید راجع به نظرات منفی پاسخگو باشید، تا اینکه آنها را به صورت دست دوم در بازبینی سایت ها بخوانید.

8) اطلاعات مهمانانی که در لیست انتظار هستند را بوسیله ی پیام کوتاه و یا ایمیل بروز رسانی کنید

اشتباه شماره یک: هنگامی که میز خالی وجود ندارد از مهمانان خود بخواهید که رستوران را ترک کنند.

اشتباه شماره دو: نام مهمانان را در لیست انتظار بنویسید و از آنها بخواهید 10، 15، یا 30 دقیقه ی دیگر بیایند تا چک کنند آیا میزی خالی شده است یا خیر.

اشتباه شماره ی یک بدون تردید پتانسیل به دست آوردن سود شما را کم خواهد کرد. اشتباه شماره دو به مهمانان شما این فرصت را می دهد تا بروند و مکانی را پیدا کنند که الساعه آنها را خواهد پذیرفت، نه 10،15، و یا 30 دقیقه ی دیگر.

شاید زمان آن باشد که بر روی یک لیست انتظار الکترونیکی سرمایه گذاری کنید. یک سیستم پیدا کنید که موقعیت میز مهمانان را برای آنها به صورت پیام کوتاه و یا ایمیل ارسال کند.

نه تنها می توانید به سرعت مشتریان خود را از طریق پیام کوتاه و یا ایمیل از مکان میز آنها مطلع کنید، بلکه می توانید از طریق پیام کوتاه آنها را راجع به یک برنامه ی بخصوص در هفته های آتی مطلع کنید، یا از طریق ایمیل آنها را مجددا برای صرف غذا دعوت کنید.

به خاطر بسپارید، برقراری ارتباط، پایه های شکل گیری روابط خوب است.

9) اطلاعات را یادداشت کنید

وقتی صحبت از اطلاعات مهمانان شما در میان است، به حافظه ی کارمندان خود اتکا نکنید، به خاطر سپردن چهره ها و یا ترجیحات مهمان یک چیز است، و به خاطر سپردن اطلاعات تماس مشتریان، و تاریخ مناسبت های خاص، مثل سالگرد ازدواج، کاملا چیز دیگریست. اگر شما صاحب یک رستوران با مکان های متعدد هستید، و از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، جهت اشتراک اطلاعات مربوط به مشتریان از طریق سایت استفاده نمیکنید، باید بدانید کارمندان شما مانند نابینایانی هستند که به هر سو در حال پرواز هستند. هیچ شخصی نمیتواند در یک زمان در تمام مکان های رستوران حضور داشته باشد.

سرمایه گذاری بر روی یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به شما این شانس را خواهد داد تا کارمندان شما به اطلاعات مشتریان در هر لحظه دسترسی داشته باشند، و همچنین از درد از دست دادن مشتریان با ارزش به دلیل جابجایی کارمندان، کاسته شود.

10) امکان رزرو کردن وجود ندارد؟ راه حل دیگری ارائه دهید

اگر مشتریان شما سایت را چک کنند و نتوانند زمان و روز مورد نظرشان را رزرو کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

متاسفانه، بسیاری از اشخاصی که می توانستند مشتری شما باشند، به دلیل مسئله ی مطرح شده به رستوران شما نمی آیند، در صورتی که می توانستند این فرصت را داشته باشند تا پیشنهاد دیگری به آنها ارائه شود. تنها به این دلیل که در آن لحظه ی بخصوص شما امکان پذیرایی از مهمانان را نداشتید بدین معنا نیست که:

  • رزرو دیگر مهمانان در شب مورد نظر آنها کنسل نخواهد شد
  • مکان های دیگر رستوران در دسترس نیستند
  • گرفتن اطلاعات آن شخص برای آینده مفید نخواهد بود

در اینجا دو راه وجود دارد که شما مهمانانتان را به دلیل در دسترس نبودن مکان مورد نظر  از دست ندهید:

  • اگر در آن تاریخ و روز مشخص دسترسی وجود دارد،مکان های دیگر رستوران را ارتقا دهید. تنها به این دلیل که آن مکان مشخص قابل رزرو نیست، بدین معنا نیست که مشتریان خود را از دست بدهید.
  • به مهمانان خود اجازه دهید تا نام خود را در لیست انتظار وارد کنند، شاید میزها در زمان مورد نظر آنها خالی شد، و یا شما توانستید زمانی بین سایر مشتریان به آنها اختصاص دهید.

11) بر روی تکنولوژی مدیریت میزهای رستوران سرمایه گذاری کنید

بیایید با این حقیقت مواجه شویم: حتی کارکشته ترین میزبانان نیز نمی توانند پتانسیل میزهای یک رستوران را در یک زمان بررسی، و از همه ی آنها استفاده ی بهینه کنند.

اما یک سیستم رزرو میتواند با انجام محاسبات این کار را انجام دهد.نرم افزار رستوران سپیدز میتواند ده هزار مدل انتخاب میز را در عرض دو ثانیه محاسبه کند. هم چنین می تواند هرگاه انتخاب جدیدی وجود داشت، میزی اضافه و یا کنسل شد، محاسبه را بروز رسانی کند.

علاوه بر اینکه شما می توانید زمان را برای خود ذخیره کنید، با داشتن یک نرم افزار رستورانی که می تواند به شما کمک کند بهترین بهره وری را از میزها داشته باشید. همچنین با کمک این سیستم افراد بسیار مهمی را که میزهای خاصی را ترجیح می دهند به سمت مکان مورد نظر راهنمایی کنید.

با استفاده از سیستم مناسب جهت رزرو میزها شما میتوانید به خوبی تجارت خود را مدیریت کنید، زمان انتظار میزها را کاهش دهید، راجع به مشتریان خود بیشتر بدانید، و بهترین بهره وری را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط