8 نکته در طراحی داخلی کافی شاپ که مشتریان شما را دوباره بازمی گرداند | بخش دوم

طراحی داخلی کافی شاپ

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در مطلب قبل اشاره کردیم که پس از راه اندازی کافه برای جلب رضایت مشتری و ساختن یک تجربه لذت بخش برای او، علاوه بر کیفیت غذا و نوشیدنی ای که ارائه می دهید باید به طراحی داخلی کافه خود نیز اهمیت کافی بدهید. در قسمت اول مطلب طراحی داخلی کافی شاپ 3 نکته را ذکر کردیم. موقعیت مکانی، فضای خارجی و نورپردازی از جمله نکات حائز اهمیت در طراحی داخلی کافی شاپ می باشد. در این قسمت قصد داریم در ادامه مطلب گذشته، 5 نکته مهم دیگر در طراحی کافی شاپ را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

رنگ و اجناس داخل کافه

زیبایی شناسی داخل کافه ها بستگی به ترکیب رنگ و اجناس داخل مغازه دارد. یک ترکیب خوب از این دو میتواند زیبایی های بصری فضای شما را افزایش دهد. از طرف دیگر، اگر به این دو مورد توجه نشود، می تواند فضای شما را بی مزه و حتی کسل کننده نشان دهد. از آنجاییکه کافه ها نیاز دارند که برای جذب مشتری از لحاظ بصری زیبا باشند، به شدت مهم است که شما رنگ های درست را انتخاب کنید که بعدا با اجناس متناسب کامل می شوند.

از آنجائیکه کافه ها به نوعی نماینده ی قهوه خانه ها هستند، رنگهای اصلی آنها در رنگ های تیره، و خاکی ریشه دارد. اما آنها حقیقتا کاربرد جهانی ندارند. در زمینه ی رنگ، استایل و اجناس، فضای داخلی کافه ها می توانند به 4 دسته تقسیم شوند.

کافه های بیرون بر

کافه های بیرون بر مثل کافه های زنجیره ای مانند استار باکس هستند. جذابیت اصلی این کافه ها این است که شما میتوانید غذای خود را بخرید و با خود ببرید. بنابراین فضای داخلی این کافه ها مثل یک ماشین خوب روغن کاری شده میباشد؛ فضا برای نشستن بسیار کوچک است، بیشتر فضا برای تشکیل صف ها و سهولت در رفت و آمد استفاده می شود. رنگ و اجناس این نوع کافه ها به طور متعهدانه ای از لوگوی این کافه ها پیروی میکنند. هر آنچه را که گرافیست ها طراحی می کنند در طراحی داخلی نیز استفاده می شود. تا بحث بیرون بری است یادتان نرود نرم افزار رستوران شما باید خدمات بیرون بری را حمایت کند.

کافه های پاتوق

این نوع کافه ها از لحاظ پایبندی به اصالت خود بسیار سختگیر هستند. این نوع کافه ها تا حدودی گرانقیمت هستند اما از لحاظ فضای کلی بسیار معمولی میباشند. فضای این کافه ها اندکی بزرگ هستند، که میتوان برای چیدمان میزها انتخاب های بهتری داشت.

کافه های تجاری

تاکید این کافه ها بر حفظ استقلال فردی است، که آنها را به سمت طراحی های منحصر به فرد و ماجراجویانه سوق می دهد. این کافه ها از طراحی های مربوط به گذشته و آوانگارد گرفته تا طراحی های شیک، تمام طراحی های مختلف را استفاده می کنند. در مجموع فضای این کافه ها بسیار شیک و در عین حال صمیمانه هستند؛ مشتریان همیشه بدون استرس از هزینه ی بالا، در این کافه اوقات خوشی را سپری می کنند.

تصمیم گیری برای رنگ و اجناس این کافه ها باید بر اساس تم انتخابی باشد. البته، شما همیشه میتوانید از یک سبک کلی پیروی کنید. اگر این کار را انجام می دهید رنگ های فراوان ، بافت ها و اجناس زیادی را جهت بوجود آوردن یک فضای خوشایند، آرامش بخش و دوستانه انتخاب کنید.

کافه های با سبک قدیمی

این نوع کافه ها یک سبک قدیمی باستانی دارند؛ که هیچگونه اثری از دنیای مدرن و معاصر جلوی دیدگان مشتری قرار ندارد. ایده آل ترین فضا برای این کافه ها، یک محیط راحت با مقیاس کوچک و صمیمانه است. فضای کلی دنج و صمیمانه است که در آن از نورهای گرم استفاده شده است.

رنگ و اجناسی که در این نوع کافه ها استفاده می شود بسیار منحصر به فرد است؛ از رنگ هایی با تن ها و سایه های مختلف قهوه ای و بافت های زیاد استقاده می شود. زیبایی مطلوب برای این کافه ها دیوارهای آجری، کتابخانه ی بلند، رنگ های خاکی و لامپ های ساده ی آویخته از سقف است.

افزایش اشتهای مشتری از طریق فضای داخلی

هدف اصلی هر غذاخوری افزایش اشتهای مشتری از طریق روش های هوشمندانه است. شما به سادگی با گزارش های موجود در نرم افزار رستوران خود می توانید این موضوع را متوجه شوید. این کار شامل استفاده از طراحی فضای داخلی با استفاده از روانشناسی رنگها میباشد. متخصصین بیان کرده اند که رنگ های عمیق، تن های حنایی همراه با یک فضای طلایی رنگ، به طور ناخودآگاهی اشتهای مشتری را افزایش می دهد. به همین دلیل است که اکثر رستوران ها از تن های قرمز، قهوه ای و طلایی استفاده می کنند. این موضوع در مورد کافه ها نیز صدق می کند. گرچه، قطعا انتخاب غذا در کافه ها محدود است، اما ما نیاز داریم در تجارت خود موفق باشیم. بنابراین تن رنگ انتخابی برای کافه و اجناس رستوران باید بصورت تاریک، تن خاکی و کمی قرمز باشد. نورپردازی باید به صورت لایه ای باشد و با تاکید خاص با نور طلایی بر روی قسمت هایی از کافه.

اگر به این فنون کوچک وفادار باشید، فضای داخلی به صورت اتوماتیک وار، هم از لحاظ بصری و هم اشتها مشتریان شما را مجذوب خواهد کرد. در حقیقت، دنبال کردن این نوع روانشناسی رنگ بود که پدیده ی “کچاپ-خردل” را گسترش داد.

پدیده ی کچاپ-خردل

این پدیده ایده ای است که پیشنهاد می دهد رنگ های قرمز و زرد موثرترین رنگ ها جهت افزایش اشتهای افراد است. به این دلیل است که کمپانی های زنجیره ای فست فود مانند مک دونالد و KFC موجودیت صنف خود را بر پایه ی طراحی با رنگ قرمز و زرد بنا نهاده اند.

اگرچه این امر عملکرد بسیار موثری دارد، هرگز برای فضای داخلی یک کافه مناسب نمی باشد. رنگ های خیره کننده ی زنده هرگز برای فضای آرامش بخش یک کافه جوابگو نمیباشد. اگرچه، اگر شما نمیخواهید از این پدیده استفاده کنید، باید با ظرافت و دقت به آن بپردازید. به عنوان مثال، شما میتوانید رنگ های قرمز را با انتخاب تن های تاریک و کاربرد آن برای صندلی ها استفاده کنید، و میتوانید رنگ زرد را در مقیاس کم؛ به عنوان مثال یک اثری هنری استفاده کنید.

تمثیل وابسته به غذا و پخت و پز

اگرچه این مقوله به تنهایی در مورد فضای داخلی کاربرد ندارد، مطمئنا ارزش آن را دارد که مورد توجه قرار گیرد. در معماری، این امر به معنای نمایش فیزیکی غذا در داخل فضای رستوران است. این ایده مشتریان شما را توسط طراحی فضای داخلی بوسیله ی عکس غذاهای بخصوص، ترجیحا آنهایی می خواهید به فروش برسانید، جذب می کند؛ مثلا عکس سرازیر شدن شکلات روی دیوار کافه!

این مسئله در مورد فضای داخلی کافه ها، میتواند به معنای طراحی کافه با استفاده از غذاهای کوچک مصنوعی درون کافه ها باشد. به عنوان مثال، چراغ های آویخته از سقف فایبر گلس به شکل کاپ کیک، یا اگر نخواهیم خیلی دقیق بگوییم، اشیایی به همین شکل.

ایجاد تعادل بین عملکرد و طرح بندی

طرح بندی یک کافه یکی از مهمترین جنبه های فضای داخلی است. شما می توانید از یک میز و صندلی ساده استفاده کنید و یا یک جایگاه ویژه طراحی کنید، تمام اینها به زمینه ی کلی فضای داخلی شما بستگی دارد. اگرچه، همیشه نیاز به یک تعادل خوب بین عملکرد، زیبایی شناسی و طرح بندی است، چراکه شما به این طریق می توانید قسمت اعظم فضای کافه ی خود را به وجود بیاورید.

وقتی صحبت از عملکرد است، فضای راهروها را در نظر داشته باشید- منظور فضای بین میزها است. این قسمت باید به اندازه ی کافی عریض باشد که خدمه بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند، اما نه به قدری عریض که زیبایی را خدشه دار کند. اگر این فضا خیلی باریک و یا خیلی پهن باشد، هم کارکرد و هم زیبایی به خطر میافتد.

افزایش اشتهای مشتریان از طریق موسیقی

در حالیکه جنبه های بصری فضای داخلی کافه همیشه بسیار مهم است، شما همیشه می توانید اشتهای مشتریان خود را از طریق تاثیر موسیقی نیز افزایش دهید. موسیقی یکی از جنبه های کلیدی خلق احساس یک فضای متعادل است. با انتخاب یک موسیقی درست، که انتخاب رنگ های شما را کامل می کند، شما میتوانید ذائقه ی مشتری خود را هرچه بیشتر افزایش دهید. اگر مشتریان شما از لحاظ بصری در حال لذت بردن هستند، و موسیقی نیز آنها به وجد آورده است، مطمئنا به رستوران شما باز خواهند گشت و از آن تعریف و تمجید خواهند کرد. طراحی داخلی کافه ها ترکیبی از چند جنبه ی بصری و فعال، از جمله رنگ، اجناس، ترکیب بندی، طرح بندی، نور و عملکرد میباشد، که با رعایت همه جانبه ی این موارد میتوان فضایی زیبا و آرامش بخش ایجاد کرد که اشتهای مشتریان را افزایش میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط