راه اندازی رستوران از صفر تا صد | قسمت سوم (پایانی)

راه اندازی رستوران از صفر تا صد-3

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقهرستوران داری،  فرایندی پیچیده و حائز اهمیت است. اینکه اولین گام ها را چطور بر میدارید و «خشت اول» را چگونه می گذارید خیلی موضوعات را تحت تاثیر قرار می دهد. طرح کسب و کار، میزان سرمایه ای که برای راه اندازی رستوران باید تامین کنید و سبکی  که برای رستورانتان انتخاب می کنید؛ می تواند قیمت منو، تامین کنندگان، سبک مدیریتی شما و  … را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد. در قسمت های اول و دوم مطلب راه اندازی رستوران، موارد فوق  را به تفصیل بررسی کردیم. در این قسمت، قصد داریم ضمن توضیح سایر نکات، تصویری کامل از نحوه راه اندازی رستوران ارائه کنیم.

9-     طراحی اصلی

تصمیم گیری درباره نحوه طراحی و فضای داخلی رستوران از مهمترین وظایف شما محسوب می شود. شما باید فضای داخلی خود را به صورت کمّی به دقت مورد محاسبه قرار دهید و برای سالن غذاخوری، فضای آشپزخانه، انبار،دفتر کار و… برنامه ریزی کنید. رستوران ها معمولا 65 درصد فضای داخلی خود را به سالن غذاخوری اختصاص می دهند و حدود 35 درصد باقیمانده هم به آشپزخانه، انبار، بخش دفتری و… اختصاص می یابد.

9-1- سالن غذاخوری :

  این همان بخشی است که قرار است از آن پول دربیاورید. زمانی که می خواهید این بخش را طراحی کنید تا جایی که ممکن است آن را بزرگ در نظر بگیرید. از رستوران های مشابهی که در منطقه شما فعالیت می کنند بازدید کنید و دکور آن ها را مورد تحلیل قرار دهید. آیا آن ها واقعا دکور مناسبی را برای کسب و کار خود در نظر گرفته اند؟ آیا این فضا به گونه ای طراحی شده است که مشتریان احساس راحتی داشته باشند یا افراد به سختی روی صندلی های خود می نشینند؟ بخش اعظم طراحی سالن غذاخوری شما به سبک اولیه ای که تعریف کردید بستگی دارد. همچنین به مطالعات جهانی نیز توجه داشته باشید؛ این مطالعات نشان می دهد 50 درصد مشتریانی که وارد رستوران می شوند دو نفر هستند، 30 درصد از مشتریان به تنهایی برای غذا خوردن به رستوران می آیند و 20 درصد دیگر هم به صورت گروهی یا بیش از چهار نفر برای صرف غذا به رستوران می آیند.

9-2- فضای تولید:

در بیشتر موارد فضای تولید در رستوران ناکارآمد طراحی می شود و نتیجه مذکور این است که محوطه مناسبی به آشپزخانه اختصاص نمی یابد و در نتیجه سرویس دهی به سختی انجام می گیرد. زمانی که می خواهید فضای تولید را طراحی کنید گزینه های مختلف را در آن لحاظ کنید. شما باید فضای کافی برای دریافت مواد غذایی، انبار کردن، آماده سازی غذا، طبخ غذا، پخت و پز، شستن ظرف ها، نگهداری از زباله ها، رختکن کارکنان و دفتر کوچک برای انجام کارهای مدیریتی و حسابداری در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که امکان دارد در آن واحد دو یا چند غذا طبخ شود.

10-   طراحی منو

ضمن اینکه طرح کسب و کار رستوران خود را آماده می کنید، می بایست در مورد این مسئله به خوبی آگاهی داشته باشید که قصد دارید در منوی خود چه مواردی را لحاظ کنید. این عوامل در حقیقت می تواند روی نوع رستوران شما و خدمات غذایی که ارائه می دهید تاثیر گذار باشند. با مشاوره و یا خودتان ممکن است به تجربه دریافته باشید که غذاهای گیاهی، و یا نوشیدنی های محلی محبوبیت بیشتری دارند و باید در لیست غذا قرار بگیرند. البته این روزها غذاهای محلی محبوبیت بیشتری نسبت به فست فودها دارند. بسیاری از مشتریان بیشترین ارزش را برای سلامت غذا و مواد اولیه قائل می شوند و دوست دارند با خیالی آسوده همراه فرزندان و یا اعضای سالخورده خانواده به رستوران شما بیایند. اگرچه در طول سال های گذاشته تنوع منو افزایش یافته است، ولی منوها بسته به نوع رستوران می تواند حاوی تعداد زیادی غذای متنوع باشد و یا اینکه تنها تعداد محدودی غذا در منو نمایش داده شود. مشتریانی که عجله دارند نمی خواهند یک منوی طولانی بخوانند تا غذای خود را انتخاب کنند اما برخی افراد برای تفریح به رستوران می آیند و بنابراین آن ها وقت زیادی دارند. غذاهایی که می خواهید سرو کنید را خیلی ساده در منو بیاورید و طراحی منو را بر اساس مشتریانی که به رستوران شما می آیند انتخاب کنید.

11- مقررات رستوران

برای مدیریت رستوران لازم نیست حتما مقررات سخت گیرانه ای در نظر بگیرید، ولی برای اینکه تمام فعالیت ها به صورت مرتب انجام شود باید مقررات محکمی برای رستوران در نظر بگیرید. اگر مدیریت رستوران به طور خود جوش، قوانین مربوط به رستوران داری را رعایت نکند، مشمول پرداخت جرایم شده و حتی اتحادیه، بهداشت و اماکن مربوطه می تواند رستوران را تعطیل کند.

12- استخدام کارمندان

یکی از بزرگترین چالش های کسب و کار در تمام صنایع، جذب نیروی ماهر است. همچنان که صنعت رستوران در حال گسترش است، تقاضا برای استخدام نیروی کاری ماهرهمچنان افزایش می یابد. دو نگرانی بزرگی که مدیران رستوران دارند یکی پیدا کردن کارکنان واجد شرایط است و دیگری افزایش هزینه های کار. مدیران رستوران چگونه باید عمل کنند؟ نخستین گام برای ایجاد یک برنامه جامع و ساماندهی بخش نیروی انسانی این است که تصمیم بگیرید دقیقا به چه تخصص هایی نیاز دارید. شما باید لیستی از مهارت های خاص یا دیگر مسئولیت های شغلی هم در دست داشته باشید که از جمله آن می توان به “کارمند با گواهینامه معتبر” اشاره نمود. در اینجا چند نکته اصلی آورده شده است تا به کمک آن بتوایند بهترین افراد را استخدام کنید:

12-1- فرم استخدامی :

برای خواندن فرم متقاضیان وقت بگذارید. مطمئن شوید که همه آنچه که انتظار داشته اید را این فرد دارد. سابقه کاری آن را بررسی کنید. اگر نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید از یک مشاور منابع انسانی کمک بگیرید.

12-2-  جزییات توصیف شغلی :

در جریان مصاحبه به خوبی شغل مورد نظر را توصیف کنید.

12-3- درک قوانین و دستمزدهای کاری:

با وزارت کار تماس بگیرید و آخرین مقررات وضع شده را از آن ها بخواهید تا در جریان حداقل دستمزدها قرار بگیرید.

12-4- آموزش های دقیق :

حتی کارمندان ماهر هم نیازمند آموزش هستند تا بدانند چطور باید در رستوران شما کار کنند. کارکنانی که به خوبی آموزش دیده اند کارایی بیشتری دارند و اثربخش تر در رستوران حاضر می شوند. همچنین آموزش هایی که در حین کار داده می شود وفاداری کارکنان را افزایش می دهد و در گیری های احتمالی در محل کار به حداقل می رسد.

12-5- مدیر :

مهمترین کارمند در بیشتر رستوران ها شخص مدیر است. بهترین گزینه شما باید برای مدیریت رستوران انتخاب شود و تمام اصول مورد نظر شما را بداند. همچنین یک مدیر باید توانایی نظارت و کنترل کارکنان خود را داشته باشد.

12-6- سرآشپز و آشپز :

زمانی که رستوران خود را راه اندازی می کنید، دست کم به سه آشپز نیاز دارید. دو نفر از آن ها باید به صورت تمام وقت و یک نفر هم باید به صورت پاره وقت در کنار شما باشد. آشپز پاره وقت در ساعت های شلوغی به شما کمک می کند و به عنوان مثال پایان هفته، ساعت های کاری او افزایش می آید.

12-7-  گارسن ها:

گارسن های شما بیشتر تعامل و ارتباط را با مشتریان دارند، بنابراین گارسن ها هستند که می توانند بیشترین تاثیر را بر روی مشتریان بگذارند. و حتی در ساعت های شلوغی ودر اوج خستگی ، با احترام فراوان با مشتریان برخورد کنند و سر همه میزها حاضر شوند.

13- بازاریابی و تبلیغات :

هر کسب و کاری نیازمند برنامه بازاریابی دقیق برای بازاریابی است و رستوران شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخاطر داشته باشید همزمان که ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهید، گزارشات و منابع اطلاعاتی در حوزه رستوران داری، می تواند کمک های فراوانی به شما کند.  تجربه و تخصص شما در حوزه بازاریابی می تواند موفقیت کسب و کارتان را تضمین کند. از هر مشتری جدیدی که به رستوران شما مراجعه می کند سوال بپرسید چگونه با شما آشنا شده است و اطلاعات بدست آمده را یادداشت کنید. از این طریق متوجه می شوید کدام روش بازاریابی شما جواب داده است و اینگونه می توانید برای آینده برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. سوال اصلی این است که آیا عوامل اصلی بازاریابی شما، شامل منوها، بنرهای تبلیغاتی، پیامک ها و… پیام دقیق را به مشتریان می رسانند و چقدر می توانند در این زمینه مفید باشند؟ نخستین گام در راه اندازی رستوران، برای ایجاد یک بسته کامل بازاریابی ، شناختن بازار است. البته این کار برای تعیین سیاست های بازاریابی کافی نیست. بازار در حال تغییر است و رستوران ها باید استراتژی های بازاریابی خود را متناسب با تغییر سلیقه مردم عوض کنند. گام بعدی این است که به امکانات خود نگاهی بیاندازید.از پارکینگ تا دکور داخلی شما برای بازاریابی اهمیت دارد. یکی دیگر از راه های بازاریابی موثر در رستوران ها دادن هدیه است. مثلا برای مشتریان وفادارتان نوشیدنی های مخصوص در نظر بگیرید. ارائه کوپن های تخفیف یا غذاهای رایگان کوچک، از جمله اتفاقاتی است که مشتریان به آن ها روی خوش نشان می دهند. برخی دیگر از روش های تبلیغاتی هم وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید : حضور در رویدادهای محلی یا حمایت از تیم های ورزشی، برگزاری مسابقات، شبکه های اجتماعی و… سخن پایانی :  ما در سلسله مطالب ” راه اندازی رستوران از صفر تاصد” سعی نمودیم تا جایی که امکان دارد تمامی مراحل راه اندازی رستوران را برای شما عزیزان شرح دهیم، اما همانطور که می دانید در مراحل عملی راه اندازی رستوران ممکن است با چالش های پیش بینی نشده ای مواجه شوید. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید که ممکن است برای افرادی که علاقه دارند وارد صنف رستوران داری شوند، مفید باشد لطفا تجربه یا چالش خود را در بخش نظرات بیان کنید تا همه از تجربیات ارزشمند شما استفاده کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط