راه اندازی رستوران از صفر تا صد | قسمت دوم

راه اندازی رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید سالهاست که در رستوران های مختلف به عنوان مدیر رستوران، حسابدار، آشپز و یا در دیگر سمت ها مشغول به کار هستید و حالا می خواهید رستوران خودتان را راه اندازی کنید. برای خیلی ها که تجربه کار کردن در رستوران را دارند ممکن است راه اندازی رستوران کاری ساده به نظر برسد. اما به هیچ عنوان این طور نیست.

در قسمت اول مطلب راه اندازی رستوران اشاره کردیم که این کار، گاهی آنقدر پیچیده می شود که شما به استفاده از مشاوره و یا خدمات افراد یا شرکت های راه اندازی رستوران نیاز پیدا می کنید.

با تجربه یا تازه کار فرقی نمی کند، اگر به راه اندازی یا توسعه رستورانتان فکر می کنید، رعایت این نکات می تواند برایتان کمک آفرین باشد.

4-     تصمیم گیری صحیح 

 پیش از آنکه هرگونه برنامه ریزی جدی برای کسب و کار خود انجام دهید، اول از همه باید تصمیم خود را بگیرید که می خواهید در کدام بخش صنعت خدمات غذایی وارد شوید.  با وجود اینکه بین رستوران داری و دیگر خدمات غذایی مشترکاتی وجود دارد، اما باید توجه داشت که بین آن ها تفاوت های عمده ای نیز می توان یافت. اگرچه شما با داشتن دانشی از رستوران داری می توانید در بسیاری از بخش های صنعت غذایی به موفقیت برسید، اما مهم است که با توجه به علاقه و شخصیت خود تصمیم بگیرید دقیقا حاضرید در کدام بخش فعالیت حرفه ای انجام دهید. زمانی که تصمیم گرفتید کدام نوع کسب و کار برای شما بهتر است، اکنون باید برای حضور در یک بازار رقابتی و جذب مشتریانی وفادار برنامه ریزی کنید.

به عنوان مثال شما از جمله افرادی هستید که شب ها دیر می خوابند یا سحر خیز هستید، اگر اهل سحر خیزی هستید افتتاح رستورانی با منوی ویژه صبحانه برای شما خوب است و اگر شب ها تا دیر وقت بیدار هستید، بهتر است یک رستوران با غذاهایی مخصوص شب و حتی پیتزا فروشی احداث کنید.

آیا شما علاقه دارید با عموم مردم هر روزه در ارتباط باشید؟ اگر اینگونه است و از این ارتباط لذت می برید راه اندازی رستوران برای شما مناسب است و اگر از ارتباطات با مردم گریزانید، راه اندازی یک کترینگ مناسب خلق و خوی شما است.

سوالات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می تواند در تصمیم گیری نهایی شما تاثیر گذار باشد. آیا به نوع خاصی از غذا یا آشپزی علاقه دارید؟ آیا از یک زندگی روتین و قابل پیش بینی لذت می برید یا اهل تغییر هستید؟

5-     کار کردن در رستوران

برخورد صحیح با مشتریان و ایفای درست نقش میزبان، تنها یکی از چندین وظیفه مدیران رستوران محسوب می شود. کار کردن در صنعت خدمات غذایی احتیاج به زمان زیادی دارد. نوشتن منو، سفارش و تامین موجودی، مدیریت کارمندان، ایجاد کمپین های بازاریابی، اطمینان از عملکرد درست کارکنان، اجرای صحیح مقررات داخلی و انجام بسیاری از کارهای دیگر، زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. اگرچه در حوزه رستوران داری فرصت های مالی بیشماری وجود دارد، ولی باید توجه داشت که راه اندازی رستوران، مدیریت رستوران و توسعه آن، کار بسیار دشواری است. صرف نظر از نوع خدماتی که شما برای کار انتخاب کرده اید، بهترین روش یادگیری اصول رستوران داری این است که از قبل برای مدتی در یک مرکز مشابه کار کرده باشید و از نزدیک تجربه کار را داشته باشید. این کار دیدی وسیع به شما می دهد.

مدیران رستوران موفق با این مساله موافق هستند که بهترین تمرین برای داشتن یک رستوران خوب این است که ابتدا برای شخص دیگری کار کنید. حتی شاید لازم باشد برای کسب تجربه پول پرداخت کنید. باید کتاب های مختلف را مطالعه کنید و دوره های تخصصی را بگذرانید. باید توجه داشته باشید که برنامه ریزی برای آغاز کار در رستوران دست کم چندین سال به طول می انجامد تا مشکلات با این نوع کسب و کار را شناسایی کنید. اگر تصمیم ندارید که خودتان مدیر مستقیم باشید، به شخصی که برای مدیریت انتخاب می کنید دقت و توجه کافی داشته باشید.

ایده آل ترین حالت این است که شما در یک رستوران مشابه آنچه می خواهید راه اندازی کنید کار کرده باشید و سپس با تجربه کافی اقدام به راه اندازی رستوران خود کنید. شاید پس از این تجربه به این نتیجه برسید که دیگر تمایلی به راه اندازی رستوران ندارید یا اینکه انواع دیگر رستوران برای شما مناسب تر باشد. (( اسکات ردلر)) به مدت 11 سال در رستوران های مختلف کار کرد اما زمانی که به سن 26 سالگی رسید و رستوران خود را تاسیس کرد شکست خورد. این بار در یک رستوران بزرگ تر  کار کرد و و توانست در همین مرکز مدیر رستوران شود. با این وجود همچنان تمایل داشت رستوران خودش را داشته باشد و سرانجام رستوران خود را احداث کرد. ردلر در این خصوص می گوید : (( به محض آنکه کار کردن در رستوران را آغاز نمودم، متوجه شدم من برای این کار ساخته شده ام.))

6-     نوشتن طرح کسب و کار

زمانی که تجربه عملی دارید آماده شده اید تا طرح اصلی کسب و کار خود را بنویسید. باید توجه داشته باشید که حیاتی ترین و اصلی ترین بخش راه اندازی رستوران نوشتن طرح کسب و کار است. پیش از آنکه حتی اقدام به خریدن یک قاشق بکنید یا نخستین تخم مرغ را بشکنید، باید همه چیز را روی کاغذ بیاورید.

اما طرح کسب و کار برای راه اندازی رستوران شامل چه مواردی می شود؟ حتما این نکات را در طرح خود لحاظ کنید: تعریف و تشریح واضح از مفهوم رستوران، تشریح بازاری که انتخاب کرده اید، منو و قیمت غذاها، جزئیات مرتبط با اطلاعات مالی، اطلاعات مربوط به سرمایه راه اندازی و پیش بینی طولانی مدت درآمدها، طرح اصلی بازاریابی، استخدام کارکنان، برنامه های مربوط به آموزش و نگهداری کارکنان، جزییات برنامه های دقیق برای رفع چالش های مدیریت رستوران و… . این موارد باید در استراتژی راه اندازی رستوران شما لحاظ شود.

7-     سرمایه گذاری در کسب و کار سرمایه گذاری در کسب و کار

میزان سرمایه ای که برای راه اندازی کسب و کار خود نیاز دارید به نوع رستوران شما بستگی دارد. امکانات و تجهیزاتی که قرار است برای رستوران بخرید با نوع رستوران تغییر می کند. اینکه تجهیزات نو باشد یا دسته دو، بر میزان سرمایه گذاری شما بستگی دارد. همچنین هزینه بازاریابی، سرمایه در گردش و این نوع موارد به تصمیم اولیه شما وابسته است. این مساله بسیار آسان است که صدها هزار میلیون تومان پول را برای راه اندازی رستوران هزینه کنید، ولی باید توجه داشت که چه میزان سرمایه واقعا برای کسب و کار شما نیاز است. جدا از اینکه چه میزان سرمایه برای راه اندازی رستوران خود نیاز دارید، می بایست مقداری پول نقد در اختیار داشته باشید تا بتوانید خدمات غذا در زمینه های مختلف را ارائه دهید. در زیر پیشنهاد هایی برای سرمایه گذاری بهتر شما آورده شده است :

–منابع شخصی شما : ابتدا موجودی کامل از همه سرمایه های خود در اختیار داشته باشید. مردم اغلب بیش از آنچه فکر می کنند سرمایه دارند. از جمله می توان به حساب های پس انداز، حساب های بازنشستگی، سرمایه های ملکی، وسایل نقلیه، مجموعه ها یا سرمایه گذاری های مختلف اشاره نمود. ممکن است تصمیم بگیرید یکی از سرمایه های خود را برای تبدیل شدن به پول نقد واگذار کنید یا برای اینکه وامی بگیرید سندی را وثیقه بگذارید.

–خانواده و دوستان : گام بعدی پس از دارایی های شخصی این است که سراغ دوستان و اقوام بروید و از آن ها کمک بخواهید. البته در این زمینه باید دقت کافی داشته باشید. مهم نیست این افراد تا چه اندازه به شما نزدیک هستند، شما باید خودتان را حرفه ای معرفی کنید و همه چیز را بین خودتان مکتوب نگه دارید.

–شراکت : با استفاده از اصل قدرت به دنبال اشخاصی بگردید که تصمیم دارند سرمایه گذار اصلی کار شما باشند. همچنین ممکن است شخصی را پیدا کنید که تصمیم دارد کاری به صورت موازی با شما راه اندازی کند. یا اینکه ممکن است شخصی را برگزینید که سرمایه دارد ولی علاقه ای به راه اندازی کسب و کار مشخصی ندارد. با هر شخصی قصد دارید شراکت کنید همه موارد را مکتوب کنید. در انتها لازم است تکرار کنیم که شرکای خود را با دقت انتخاب کنید، بخصوص زمانی که این افراد جزء خانواده یا اقوام هستند، در این زمینه احتیاط بیشتری به خرج دهید.

–برنامه های دولتی : از برنامه ها و طرح های مختلف محلی، استانی و دولتی برای حمایت از کسب و کار خود استفاده کنید. ضمن گرفتن کمک های مالی از سازمان های دولتی به بررسی های خود ادامه دهید تا از دیگر طرح های حمایتی اطلاعاتی حاصل کنید.

8-     انتخاب مکان

انتخاب مکان مناسب برای رستورانهر فردی که به دنبال راه اندازی رستوران است به دنبال مکان های شلوغ و پر رفت و آمد می باشد. با ستایش این موضوع، باید گفت همه فعالیت های مرتبط با خدمات غذایی نیازمند حضور در مکان های شلوغ نیست. با این وجود، چند نکته برای افرادی که می خواهند در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد رستوران راه اندازی کنند در زیر آورده شده است :

— پیش بینی حجم فروش : مکانی که انتخاب کرده اید تا چه اندازه با میزان حجم فروش غذا در طول روز تناسب دارد؟
–دسترسی به مشتریان بالقوه : این مساله را بررسی کنید که آمدن به رستوران شما تا چه اندازه می تواند برای مشتریان آسان باشد. همچنین مهم است که مغازه های اطراف چه اندازه می تواند مشتریان بالقوه را به سمت شما بکشاند.
–توانایی پرداخت اجاره برای کسب و کار شما : با توجه به طرح کسب و کاری که نوشته اید باید تصمیم بگیرید که هر ماه تا چه اندازه توانایی پرداخت اجاره را دارید؟
–سفارش دهی محدود: ممکن است شما تصمیم بگیرید سفارش دهی مشتریان را با توجه به موقعیت خود محدود کنید!
–تراکم ترافیک : با بررسی دقیق ترافیک غذایی در رستوران خود می توانید حداکثر فروشتان را مشخص کنید و دریابید هر عابر پیاده که از مقابل رستوران شما عبور می کند چند درصد احتمال دارد که وارد مغازه شما شود. در این تحلیل دو عامل اثر دارد : بررسی ترافیک عابران پیاده در ساعت های کاری و بررسی درصد مشتریان در این ساعات برای محاسبه تعداد غذایی که باید پیش بینی کنید.
–امکانات پارکینگ برای مشتریان : رستوران شما نه تنها باید پارکینگ داشته باشد بلکه دسترسی به آن نیز برای مشتری راحت باشد.
–نزدیکی به دیگر کسب و کارها : کسب و کارهای همسایه شما ممکن است روی کار شما نیز تاثیر بگذارد و حضور آنها می تواند به نفع یا ضرر شما عمل کند. همسایگی در کنار یک  هتل معروف چطور است؟

ادامه دارد…  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط