راهکارهایی برای افزایش رضایتمندی مدیران رستوران

راهکارهایی برای افزایش رضایتمندی مدیران رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

طی ده سال گذشته صنعت رستوران داری تغییرات فراوانی را پشت سر گذاشته است و با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. ((انجمن ملی رستوران داری آمریکا)) بر اساس آخرین پیش بینی های خود می گوید که در شرایط کنونی به طور میانگین هر ماه 550 رستوران جدید در ایالات متحده تاسیس می شود. این نشان می دهد که تا چه اندازه در زمینه رستوران داری تقاضا وجود دارد.

در چنین شرایطی که رقابت بسیار زیاد است به نظر شما برگ برنده موفقیت یک رستوران چه چیزی خواهد بود؟ در موفقیت یک رستوران عوامل زیادی تعیین کننده است اما در این مطلب می خواهیم در مورد یکی از مهم ترین این موارد صحبت کنیم ؛ انتخاب مدیر رستوران. مدیر رستوران شخصی است که بیشترین وظایف را در رستوران بر عهده دارد و می تواند در این بازار شلوغ و رو به رشد رستورانی کلید موفقیت رستوران باشد و یا حتی رستوران را به سمت ورشکستگی بکشاند. ولی این اتفاق چطور حاصل می شود؟

آمارهایی در مورد بازده مدیران رستوران

برخی صاحبان رستوران خودشان مدیریت رستوران را برعهده می گیرند و برخی دیگر یک مدیر رستوران متخصص استخدام می کنند. در این حالت نگهداری مدیر رستوران برای مدت طولانی و اطمینان از حضور او برای سال های پیش رو کار دشواری است و به یکی از بزرگترین مشکلات صنعت رستوران داری تبدیل شده است.

بر اساس مطالعه جدید صورت گرفته توسط مرکز TDn2K ، بازده یک مدیر رستوران به ارتباط او با صاحب رستوران بستگی دارد و این مساله تاثیرات فراوانی را برجا می گذارد. اگر شما به عنوان صاحب رستوران با مدیر خود به مشکل خورده اید و نمی توانید آن را حل کنید باید بدانید که پیدا کردن مدیر رستوران جدید، استخدام و آموزش او می تواند میلیون ها تومان برای رستوران شما هزینه به دنبال داشته باشد.

با این توضیحات به نظر شما چه عاملی باعث می شود که مدیریت رستوران تصمیم بگیرد رستورانی که در آن مشغول است را ترک کند و در عوض یک رستوران دیگر را انتخاب کند؟

2 دلیل اصلی کناره گیری مدیریت رستوران

1.      مدیر رستوران به آموزش نیاز دارد

برخی از مدیران رستوران برای انجام وظایف خود به خوبی آموزش ندیده اند. حتی بسیاری از افرادی که تمایل دارند مدیریت رستوران را برعهده بگیرند همه مهارت های لازم در این حوزه را ندارند. بعضی از صاحبان رستوران یکی از کارکنان خود را تشویق می کند تا به عنوان مدیر جدید فعالیت کند، زیرا مدیر قبلی رستوران، مجموعه را ترک کرده یا اخراج شده است و صاحب رستوران مجبور است به سرعت یک نفر را جایگزین او کند.

با این توضیحات وقتی که مدیریت جدید رستوران در این موقعیت قرار می گیرد ممکن است به صورت شفاهی یا غیر مدون آموزش هایی از طرف صاحب رستوران یا تجربه های قبلی خود داشته باشد، ولی برای اینکه مدیریت رستوران را به نحو احسن انجام دهد نیازمند آن است که آگاهی بیشتری داشته باشد، با نیازهای مردم آشنا باشد و تمامی خط قرمز های رستوران را به خوبی بداند.

باید توجه داشته باشید که آموزش برای همه مدیران ضروری است و به منظور کاهش تنش در رستوران بهتر است که مدیر رستوران تمامی اطلاعات، آگاهی و آموزش های مورد نیاز را در اختیار بگیرد.

2.      مدیران کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.

بدیهی است که مدیر رستوران نسبت به مدیرانی که در دیگر کسب و کارها مشغول به فعالیت هستند کارهای بیشتری برای انجام دادن دارند. مدیریت رستوران در بسیاری از موارد مجبور است در یک شیفت کاری بیش از 12 ساعت کار کند. برنامه ریزی برای رستوران، زمان بندی کارمندان،مدیریت حقوق و دستمزد  صحبت با مشتریان ناراضی تنها بخشی از وظایف سنگین مدیریت رستوران است.

در سال 1986 میلادی دانشگاه کورنل مطالعه ای را با عنوان زیر انجام داد : ” چرا مدیران رستوران حاضر می شوند رستورانی که در آن مشغول به کار هستند را ترک کنند؟” در این مطالعه علت اصلی ترک محل کار توسط مدیران رستوران بررسی شد و دلایلی نیز ارائه گردید. متاسفانه بیشتر دلایل در زمان حال نیز وجود دارد. در این مطالعه کاهش رضایت شغلی به عنوان مهم ترین عامل مطرح شده بود و کارشناسان اعلام کردند که کاهش تعهد به رستوران و در نهایت ترک رستوران توسط مدیر از عوامل بعدی مرتبط با آن محسوب می شود.

 

چرا ادامه حضور مدیر رستوران حیاتی است؟

ابقای مدیر رستوران و ادامه فعالیت او با موفقیت رستوران و افزایش بازده او ارتباط مستقیمی دارد. آن طور که در گزارش 2017 مرکز تحقیقاتی Gallup اعلام شد، عدم تعامل مدیران ارشد رستوران از جمله مواردی محسوب می شود که بیشترین آسیب را به کارکنان رستوران و موفقیت کسب و کار رستوران وارد می کند و در نهایت کاهش رضایتمندی کارکنان را هم به دنبال دارد. مشارکت مستقیم با مدیریت رستوران می تواند بر مشارکت هرچه بیشتر کارکنان تاثیر بگذارد. این مرکز مطالعاتی از مشارکت یاد شده به عنوان ((اثر آبشاری)) یاد می کند و ارتباط میان این دو نیروی قوی برای موفقیت هرچه بیشتر رستوران را در این مساله می داند.

رستوران زنجیره ای Taco Bell نیز در سال 2012 یک مطالعه در مورد افزایش بازده رستوران انجام داد و محققان آن متوجه شدند هرچه ارتباط بین مدیر و کارکنان رستوران بیشتر باشد بازده رستوران بیشتر خواهد بود. کارشناسان این رستوران در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که افزایش سطح استرس و نبود آموزش های کافی از مهمترین عواملی است که باعث می شود به مرور زمان کارکنان رستوران محل فعالیت خود را ترک کنند.

2 راه برای حمایت بهتر از مدیریت رستوران

1.     در اختیار گرفتن فناوری های نوین رستوران داری

حمایت جامع و گسترده از مدیریت رستوران در گام نخست از این نقطه آغاز می شود که شما به عنوان صاحب رستوران  کار را به درستی آموزش بدهید و با مدیر رستوران به بحث و گفت و گو بنشینید. در کنار این مساله باید توجه داشته باشید که ارائه راهکارهای فناورانه برای مدیر بیشترین کمک را به او خواهد کرد.

فناوری های هوشمند و کاربردی از جمله نرم افزار  رستوران و نرم افزار حسابداری رستوران از جمله مواردی هستند که می توانند به مدیر کمک کنند. در این زمینه انواع مختلف نرم افزار ها برای رستوران های مختلف ارائه شده است که هر کدام از آن ها می توانند مزایای فراوانی را به همراه داشته باشند. چنین راهکارهایی برای موفقیت یک رستوران لازم و حیاتی به نظر می رسند و پس از آنکه مدیر به امکانات یاد شده دسترسی داشت می تواند گام ها بعدی را برای رقابت در صنعت رستوران داری به درستی بردارد.

مدیران جوان که تجربه کمتری دارند هنگام استفاده از فناوری های جدید می توانند به سرعت بر وظایف خود مسلط شوند. البته این مساله به فناوری مربوطه هم بستگی دارد و به عنوان مثال نرم افزار رستورانی که قرار است برای مدیریت مجموعه خریداری شود، باید به درستی انتخاب گردد. یک راهکار نرم افزاری با سیستم های هوشمند داخلی می تواند  مدیریت تمام اطلاعات رستوران را تسهیل کند تا در نهایت تصمیمات بهتر و درست تری اتخاذ شود.

2.     به مدیر رستوران کمک کنید که یک رهبر واقعی باشد

برای آنکه بتوانید رستوران خود را به موفقیت برسانید و درآمد بیشتری از این مجموعه کسب کنید فقط به یک مدیر نیاز ندارید. شما در اصل یک رهبر کارآمد برای پیشبرد اهداف رستوران نیاز دارید.

شما به عنوان صاحب رستوران نیازمند آن هستید تا برای شناخت خط قرمزها، نیازهای مشتریان، سود و زیان، بهبود شرایط کسب و کار و… یک رهبر کارآمد در اختیار داشته باشید که به همه بخش ها مسلط باشد. اگر می توانید به مدیر رستوران کمک کنید تا تصمیمات کاری بهتر بگیرد. حتما این کار را انجام دهید و در زمینه های دیگر از جمله بررسی موجودی، وظایف کارکنان، عملکرد مجموعه، تهیه غذا و… نیز همکاری های لازم را با او انجام دهید. همه این اقدامات کمک می کند تا مدیر برای ماندن و ادامه همکاری با رستوران شما دلایل بیشتری داشته باشد.

جلسات کاری منظم را سازماندهی کنید و سعی کنید این جلسات بین مدیر، صاحب رستوران و کارکنان رستوران برگزار شود. شما با این کار می توانید استراتژی های بهتر را برای رستوران خود در نظر بگیرید و کارکنان را در جهت توسعه کسب و کار خود تربیت کنید. به مدیریت رستوران خود نشان دهید که چگونه به کمک آن ها می توانید موانع را پشت سر بگذارید و به اهداف خود برسید. بنابراین آن ها از اهداف شما به خوبی مطلع می شوند و خود را برای رسیدن به این اهداف آماده می کنند.

در مجموع این مساله را همواره به خاطر داشته باشید که مدیریت رستوران مهمترین رکن در رستوران شماست و حضور یک مدیر خوب و با لیاقت حیاتی است. شما هرگز نباید مدیر خود را از دست بدهید و به این نکته توجه داشته باشید که اگر این اتفاق صورت پذیرد باید هزینه زیادی صرف کنید تا یک مدیر جدید جایگزین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط