استفاده از نظرات مشتریان برای پیشرفت هرچه بهتر رستوران – قسمت دوم

استفاده از نظرات مشتریان برای پیشرفت هرچه بهتر رستوران

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در قسمت اول مطلب “استفاده از نظرات مشتریان برای پیشرفته هرچه بهتر رستوران” به این موضوع پرداختیم که در بین عوامل تاثیر گذار در جذب و ترغیب مشتریان، بررسی نظرات و بازخوردهای آن ها، بخصوص در فضای آنلاین بیشترین تاثیر را می گذارد. همچنین درباره اهمیت پاسخ سریع به نظرات مشتریان در  شبکه های اجتماعی بحث کردیم و گفتیم که باید مدیریت رستوران هم بر پست هایی که منتشر می شود و هم بر نظراتی که در زیر پست های شبکه های اجتماعی قرار می گیرد نظارت مستقیم داشته باشد. در قسمت قبل بحثی  درباره اهمیت مطالعه نظرات مخاطبان در سایت های تحلیل و بررسی رستوران ها و همچنین نظرسنجی از مشتریان رستوران داشتیم و به اهمیت بالای این دو موضوع پرداختیم. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که بهتر است از مشتریان در باب چه موضوعاتی سوال پرسیده شود و چگونه بهترین نتایج را از نظرسنجی ها داشته باشیم.

فضاهای مهم رستوران

هم اکنون که متوجه شدید چگونه می توانید بازخوردها و نظرات مشتریان را جمع آوری کنید زمان آن رسیده است تا نحوه استفاده از این بازخوردها را هم بیاموزید و به کمک آن ها بتوانید عملکرد خود را ارتقا دهید. این تغییرات برحسب تجارب مشتریان در رستوران شما اعمال می شود و در هریک از بخش های رستوران به صورت متفاوت صورت می گیرد.

فضای اصلی سرو غذا

این بخش یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین فضاها در رستوران شما محسوب می شود. زیرا قرار است مشتری بخش اعظم زمانی که زمانی که در رستوران شما می گذراند را در این فضا حضور داشته باشد.

برای اینکه مطمئن باشید این فضا مناسب است، باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • سرعت سرویس دهی خیلی کم است؟
  • در بین گارسون هایی که در این بخش فعالیت می کنند شخصی وجود دارد که وظایف خود را به خوبی انجام ندهد؟
  • آیا در مورد برخورد کارکنان ما مشکلی وجود دارد؟
  • در منوی رستوران ما گزینه ای وجود دارد که مشتریان از آن ناراضی باشند؟
  • آیا گزینه مذکور در منو همواره باعث دریافت نظرات منفی شده است؟

زمانی که بازخوردها را از مشتریان دریافت می کنید، به راحتی می توانید به این سوالات پاسخ دهید. همچنین ده ها سوال دیگری که هرگز به ذهن شما نرسیده است هم می تواند حین خواندن نظرات مشتریان رستوران برای شما ارائه شود.

زمانی که اقدامات لازم را انجام می دهید تا نظرات آنلاین کاربران را دریافت کنید، همواره می بایست برای شنیدن شکایت و انتقادات مشتریان گوش شنوا داشته باشید و به افرادی که در بخش سرویس دهی و سرو غذا فعالیت می کنند این مساله را یادآور شوید که همیشه حق با مشتری است و در نهایت آن ها باید راضی باشند.

فضای کافه

ممکن است شما بخشی از رستوران خود را به صورت ویژه برای سرو نوشیدنی و یا کافه تبدیل کرده باشید. این مکان اهمیتی زیادی دارد؛ چون همان نقطه ای است که مشتریان پس از یک روز خسته کننده و طولانی روی صندلی های آن می نشینند و منتظر می مانند تا به نیازهای آن ها پاسخ دهید.

کارکنان شما که در این بخش کار می کنند چگونه می توانند به خوبی به همه بخش های رستوران سرویس دهند و مشتریان این بخش را هم مدیریت کنند؟ باید توجه داشته باشید که دقیقا مشابه بخش سالن غذاخوری، بازخورد مشتریان این بخش هم می تواند برای شما اهمیت زیادی داشته باشد و در نهایت به شما نشان دهد که مهمانان تا چه اندازه از خدمات این بخش راضی هستند. کافه همان مکانی است که مشتریان باید با آسودگی کامل در آن حضور یابند و دور از هرگونه نگرانی، ساعات خوبی را در آن سپری کنند. مشتریان در این بخش می توانند برای نوشیدن یک لیوان قهوه ساعت های طولانی را سپری کنند و با دوستان خود صحبت کنند. شما می بایست همه امکانات لازم برای راحتی آن ها را در نظر بگیرید.

آیا بخش مخصوص سرو نوشیدنی به خوبی طراحی شده است؟ آیا سرویس دهی در آن با سرعت مناسب انجام می شود؟ این سوالات و ده ها سوال دیگر را می توانید از مشتریان رستوران و کافه تان بپرسید و برای اعمال هرگونه تغییر، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. مطمئن باشید مدیریت صحیح بخش کافه و نوشیدنی رستوران، تاثیر قابل ملاحظه ای روی کسب و کار شما برجا می گذارد.

سرویس بهداشتی رستوران

اگرچه بخش مربوط به سرویس بهداشتی کوچک ترین فضا در رستوران شما را به خود اختصاص داده است، ولی یکی از مهم ترین بخش ها محسوب می شود و توجه به جزئیات آن می تواند رضایت مشتریان را تغییر دهد.

سرویس بهداشتی رستوران باید همواره تمیز باشد و علاوه بر آن، در نقطه ای قرار گیرد که مشتری برای پیدا کردن آن نیاز به سوال پرسیدن نداشته باشد و با فاصله کوتاه بتواند به آن برسد. توجه داشته باشید مدیریت این بخش کار آسانی نیست و به خصوص در شرایطی که برای رستوران شما بخش های مختلف در نظر گرفته شده است، توجه به سرویس بهداشتی می تواند کم شود.

بدیهی است که هیچ کس تمایل ندارد در مورد سرویس بهداشتی صحبت کند. ولی شما به عنوان مدیر رستوران اطمینان حاصل کنید که مشتریان از این بخش رضایت کامل دارند و در مورد آن هیچ گونه بازخورد منفی نداشته اند. اگر شما در مورد سرویس بهداشتی رستوران خود بازخورد منفی دریافت کرده اید، باید به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید تا مشکلات مربوط به آن برطرف شود و فضای مناسب مورد نظر مشتریان ارائه شود.

ورودی رستوران

ورودی رستوران نخستین جایی از رستوران محسوب می شود که مشتریان با آن مواجه می شوند.

ورودی رستوران از مهم ترین بخش هایی است که می تواند روی تصمیم نهایی مشتری تاثیر بگذارد و باعث می شود او از آمدن به رستوران شما پشیمان شود یا تصمیم بگیرد چند ساعتی را در این مکان بگذراند. می بایست ورودی رستوران یک میزبان برای خوشامدگویی به مشتریان حضور داشته باشد. دقت کنید که هدف اصلی جلب رضایت مشتری است. بنابراین نخستین بخشی که باید مورد توجه شما قرار گیرد ورودی رستوران است. یکی از مزیت های داشتن نظرات و بازخورد مشتریان، بهبود عملکرد همین بخش است. می توانید عملکرد خود را با سوالاتی در این مورد بسنجید. ممکن است شما به عنوان مدیریت رستوران حین انجام کارهای روزانه خود متوجه نشوید که فرد میزبان در  هنگام ورود مشتری اقدام خاصی انجام نمی دهد یا درهای ورودی همواره کثیف است. ولی بازخوردهایی که مشتریان شما در فضای مجازی منتشر می کنند به راحتی ثابت می کند که چه اقداماتی را باید در مورد آن انجام دهند. از طرف دیگر، بازخوردهای آنلاین کاربران همچنین به شما کمک می کند تا تیم میزبان رستوران شما فعالیت های خود را در بالاترین سطح انجام دهند.

زمانی که شما تصمیم می گیرید بخش ورودی رستوران خود را به بهترین شکل تنظیم کنید تا بیشترین تاثیر را روی مشتریان برجا بگذارید، از نحوه خوشامدگویی رستوران خود با نوع مشتریانی که وارد آن می شوند اطمینان حاصل کنید. شناخت صحیح مشتریان در این زمینه لازم و ضروری به نظر می رسد.

سخن پایانی

دریافت نظرات آنلاین مشتریان و ارتباط نزدیک با آنها در شبکه های اجتماعی دو کانال اصلی هستند که مدیریت رستوران می تواند از آن ها به بهترین شکل در جهت پیشرفت رستوران خود بهره ببرد. از دیگر منابع جمع آوری نظرات و بازخوردهای مشتریان رستوران می توان به نظرسنجی، ایمیل، صحبت های رو در رو و… اشاره کرد.

این مساله اهمیت بسیار زیادی دارد که بتوانید بازخوردهای مشتریان رستوران تان را از منابع مختلف جمع آوری و از آن ها برای اصلاح امور جاری رستوران استفاده کنید. حتی شاید مجبور شوید از شرکت هایی که به صورت اختصاصی در زمینه نظرخواهی فعالیت می کنند کمک بگیرید تا فاصله میان شما و مشتریان تان را کم کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط