طراحی بهترین منو کافی شاپ‌ | چگونه یک منو کافه جذاب برای مشتریان طراحی کنیم؟

طراحی بهترین منو کافی شاپ‌

راهنمای مطالعه

زمان مطالعه: 9 دقیقه

شاید در ابتدا به نظر برسد که فرایند طراحی منو کافه با قراردادن چند نوع قهوه به پایان می‌رسد؛ اما واقعیت این است که صاحب یک کافی شاپ خوب برای اینکه مشتریان خود را به بیشتر ماندن و از همه مهم‌تر بازگشت به کافه تشویق کند؛ باید زمان زیادی صرف طراحی منو کافی شاپ، چه از نظر محتوا و چه بصری، صرف کند.

پس از انتخاب و تعیین آیتم‌های خوراکی منو؛ مهم‌ترین قدم طراحی بصری و انتخاب یکی از انواع منوی کافی شاپ است. فراموش نکنید یک منوی مناسب معرف شخصیت برند شما بوده و به شهرت کافه و جذب مشتری کمک می‌کند. رعایت کردن نکات زیر به شما در انتخاب منوی مناسب کمک خواهد کرد. همراه ما باشید.

نکات مهمی که هنگام انتخاب آیتم‌ها و طراحی منو کافه باید به آنها توجه کنیم

نکاتی در طراحی منوی کافی شاپ

قدم اول در طراحی منو کافه انتخاب مواد غذایی و تعیین نوشیدنی‌ها و غذاها است، بنابراین در این بخش ابتدا به نحوه انتخاب آیتم‌های خوراکی منو کافی شاپ و سپس به طراحی بصری آن می‌پردازیم:

طراحی یک منوی ساده و البته خوشمزه برای کافی شاپ

هر چه خوراکی‌های در نظر گرفته شده برای کافه پیچیده‌تر باشند، احتمال اینکه مواد اولیه فاسد و منقضی شوند، بیشتر می‌شود. بهتر است یک منوی کوتاه تهیه کرده و تعدادی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها را در آن بگنجانید. انرژی خود را برای تهیه خوراکی‌های عجیب‌وغریب هدر ندهید؛ چند ایده و فکر اصلی را در نظر گرفته و به آن پایبند بمانید.

انتخاب درست مواد اولیه برای منوی کافی شاپ

در طراحی منو کافه، آیتم‌های غذایی منوی خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که مواد اولیه اصلی بکار رفته در آنها با یکدیگر مشترک باشد؛ برای مثال از مرغ کبابی که در تعدادی سالاد و ساندویچ استفاده می‌شود.

بنابراین، در طراحی منو کافی شاپ، آیتم‌هایی را که مواد اولیه خاص و مخصوص به خودشان را دارند؛ استفاده نکنید. چراکه اگر در مدت یک هفته به فروش نرسد تمام مواد اولیه آن نیز هدررفته و اسراف می‌شود.

در نهایت بسیار مهم است که از لبنیات، سبزی‌ها و سایر موادی که به‌سرعت منقضی می‌شوند در آیتم‌های متعدد استفاده کنید. همچنین هرگز برای صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها اقلامی را که ماندگاری کوتاهی دارند به‌صورت عمده خریداری نکنید؛ مگر اینکه امکان استفاده به‌موقع، طبخ یا فریز کردن آنها وجود داشته باشد.

استفاده از مواد اولیه باقی‌مانده در منوی کافی شاپ

انواع سوپ‌ها و غذاهای ویژه روزانه؛ محل مناسبی برای جلوگیری از فساد و هدررفت مواد اولیه باقی‌‌مانده خواهند بود. برای مثال، اگر از سبزی‌های تازه برای تهیه انواع سالاد و ساندویچ منو استفاده می‌کنید؛ شاید بتوانید با اضافه‌کردن یک غذای ویژه روزانه از باقی‌مانده آن نیز در طبخ یک سوپ خوشمزه استفاده کرده و از هدررفت مواد جلوگیری کنید.

بررسی محبوبیت آیتم‌های غذایی در هنگام طراحی منو کافه

اگر برای اولین‌بار است که منوی کافی شاپ خود را معرفی می‌کنید یا اینکه آیتم جدیدی را به آن اضافه کرده‌اید، برای جلوگیری از هدررفت مواد تنها مقدار اندکی از مواد اولیه مربوط به تهیه آیتم‌ها را آماده کنید.

به‌خاطر داشته باشید که ارائه غذای تازه به مشتری بهتر از ذخیره حجم بالای مواد اولیه است. چراکه ارائه غذای بی‌کیفیت به‌مرورزمان منجر به کاهش فروش شده و به شهرت شما آسیب می‌زند.

با نظارت دقیق بر فروش می‌توانید منوی خود را به‌روزرسانی کنید. برای این کار تنها کافی است به روند فروش و میزان محبوبیت هر یک از آیتم‌ها توجه کنید؛ اگر در یک بازه زمانی فروش آیتم مدنظر تغییری نکرد، حتماً غذای دیگری را جایگزین آن کنید.

نوشیدنی‌های اصلی در طراحی منو کافه

بخش اصلی منوی یک کافی شاپ را نوشیدنی‌ها در برمی‌گیرند؛ چیزی که اغلب مشتریان برای سفارش دادن آنها به کافی شاپ مراجعه می‌کنند؛ بنابراین اصلی‌ترین عامل جلب رضایت مشتری‌های کافی شاپ، قراردادن محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در منو است. پیشنهاد می‌کنیم در کنار نوشیدنی‌ها از دونات، کروسان، پای سیب و سایر میان وعده‌های شیرین استفاده کنید.

برای طراحی یک منوی بی‌نقص، از کافی شاپ‌های مختلف دیدن کنید و منوهای مختلف را بررسی کنید. علاوه بر بررسی منوی منطقه و شهر خود، برای رسیدن به ایده تازه و منحصربه‌فرد؛ حتی شاید بد نباشد تا؛ از منو کافی شاپ‌های سایر کشورها نیز دیدن کنید. مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی که تقریباً در تمام کافی شاپ‌ها پیدا می‌شوند، عبارت هستند از:

  • Coffee: قهوه و روش دم کردن آن
  • Espresso: با آب (Americano / Tonic) یا با شیر (Macchiato / Cortado / Cappuccino /latte / Mocha)
  • غیر قهوه: Hot Chocolate، چای، انواع نوشابه، آب‌میوه، Cascara، Matcha، انواع شیک‌ها و انواع دمنوش

نکات مهم هنگام طراحی بصری منو کافه

طراحی بصری منو کافه

ایده‌های متعددی برای طراحی منو کافه وجود دارد که می‌توان از آنها برای بازاریابی کافی شاپ استفاده کرد. بهتر است طراحی منو را باتوجه‌به شخصیت برند و محیط کافی شاپ انجام دهید. اما به‌طورکلی نکات و اصول اولیه طراحی در هر یک از انواع منوها یکسان بوده و رعایت کردن آنها ضروری است. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

نحوه انتخاب اندازه فونت در طراحی منو کافه

اندازه فونت و درشتی کلمات منو باید طوری باشد که تمامی افراد، حتی کسانی که دید ضعیفی دارند بتوانند به‌راحتی آن را بخوانند. از طرف دیگر، استفاده از اندازه فونت بسیار بزرگ باعث شلوغی صفحه منو شده و امکان قراردادن تمامی آیتم‌ها وجود نخواهد داشت؛ بنابراین انتخاب سایزی که هر دو نکته را پوشش دهد اهمیت بسیاری دارد.

نحوه انتخاب نوع فونت در طراحی منو کافه

بهتر است از یک فونت ساده و کاملاً خوانا استفاده کنید. معمولاً فونت‌هایی که چشم افراد به آنها عادت دارد گزینه‌های مناسب‌تری هستند. استفاده از فونت‌های پیچیده، انتخاب را برای افراد مشکل‌تر می‌کند. برای انتخاب فونت منوی کافه، بهتر است به طراحی ظاهر کافه توجه داشته باشید؛ طراحی کلاسیک یا مدرن سرنخ خوبی برای انتخاب فونت مناسب است.

نحوه انتخاب پالت رنگ در طراحی منو کافه

پالت رنگی که در هنگام طراحی منو کافه انتخاب می‌کنید به اندازه دو مورد ابتدایی اهمیت دارد. پالت رنگ انتخاب شده باید با استایل (سبک)، برند، مفهوم و محیط کافی شاپ کاملاً هماهنگ باشد. به تضاد و هماهنگی رنگ‌ها باهم توجه کنید تا منوی شما از نظر بصری چشم‌نواز و جذاب به نظر برسد.

برای مثال می‌توانید به لینک https://coolors.co رفته و باتوجه‌به مفهوم کلی برند خود بهترین پالت رنگی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که رنگ فونت باید در تضاد با پالت رنگی انتخاب شده شما باشد تا به خوانایی کلمات لطمه‌ای وارد نشود.

نحوه استفاده از عکس در طراحی منو کافه

برای افزایش پویایی و جذابیت منو بهتر است از عکس استفاده کنید. معمولاً یک یا نهایتاً دو عکس حرفه‌ای و واقعی از آیتم‌ها کافی است. به‌طورکلی تصمیم در اضافه‌کردن عکس؛ به سبک کلی برند شما بستگی دارد.

روشنایی و وضوح منو کافی شاپ

در طراحی منو کافه باید وضوح و روشنایی صفحه منو را در نظر بگیرید. به‌طورکلی یک منو مناسب به‌اندازه‌ای روشن و واضح است که خوانایی کلمات تحت تأثیر قرار نگرفته و مشتری به‌راحتی می‌تواند آیتم‌ها را بخواند.

اگر تصمیم دارید در طراحی منو خود از سبک تاریک استفاده کرده و نورپردازی داخلی کافی شاپ نیز به سبک دارک طراحی شده است؛ لازم است برای روشنایی منو (به‌ویژه منو برد) از یک نور اختصاصی استفاده کنید. به‌گونه‌ای که صفحه منو به‌خوبی روشن شده و قابل خواندن باشد.

دسته‌بندی بخش‌های مختلف منو کافی شاپ

دسته‌بندی آیتم‌ها سبب می‌شود تا مشتری انتخاب راحت‌تری داشته باشد. برای این کار می‌توانید از منوهای متعدد استفاده کرده و یا اینکه یک منو را بخش‌بندی کنید. برای مثال یک منو می‌تواند شامل بخش‌های زیر باشد:

  • نوشیدنی‌های سرد
  • نوشیدنی‌های گرم
  • نوشیدنی‌های ویژه
  • سایر نوشیدنی‌ها
  • میان وعده‌های گرم
  • میان وعده‌های سرد

محبوب‌ترین قالب‌های منو کافی شاپ

طراحی منو کافی شاپ تخته ای

نکات ذکر شده در بالا برای تمامی قالب‌ها و سبک‌های طراحی منو کافی شاپ کاربردی هستند؛ بنابراین یک طراحی مناسب منو تنها به انتخاب قالب و سبک محدود نشده و باید تمام نکات در آن اجرایی شوند.

استفاده از برد (تخته) به جای کاغذی در طراحی منو کافه

شاید با شنیدن کلمه “منو / Menu” اولین تصویری که به ذهن می‌رسد، منوهای کاغذی هستند. اما به جز منوهای رایج، می‌توانید برای کاهش هزینه‌های چاپ در ابتدای مسیر افتتاح کافی شاپ، از برد منو استفاده کنید. این بردها در استایل، سایز و رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارند که می‌توانید باتوجه‌به محیط کافی شاپ مناسب‌ترین سبک را انتخاب کنید.

در حالت کلی، بسیاری از کافی شاپ‌ها برد منوی خود را در قسمت بالای پیشخوان قرار می‌دهند. با این کار توجه مشتریان به پیشخوان و آیتم‌هایی مانند کلوچه، کوکی، بیسکویت، شیرینی‌های خشک و دسرهای این‌چنینی که بر روی آن قرار داده‌اید، جلب خواهد شد.

با اینکه قراردادن برد منو در بالای پیشخوان بسیار رایج است، اما انتخاب‌‌های بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارد. بسیاری از کافی شاپ‌ها برای جذب مشتری یک برد منو را جلوی درب ورودی قرار داده و تعدادی از محبوب‌ترین آیتم‌های منو را بر روی آن می‌نویسند.

ساده‌ترین ایده برای انتخاب یک برد منو، استفاده از تخته سیاه و گچ‌های رنگی برای نوشتن آیتم‌ها است. با استفاده از یک برد تخته سیاه می‌توانید به‌راحتی منو را پاک‌کرده و آیتم‌های جدیدی را به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید از قاب‌های چوبی، فلزی و پلاستیکی جذاب به‌عنوان قاب دور یک منو چاپ شده بزرگ (به سبک پوستر) استفاده کنید.

طراحی منو کافه به سبک کلاژ عکس

به‌طورکلی سبک کلاژ؛ تصاویر مختلف را کنار هم قرار داده و یک داستان مشخصی را تعریف می‌کند. می‌توانید از این تکنیک در منوی خود استفاده کرده و در کنار نام هر آیتم، تصویر باکیفیتی از نمونه آماده شده در کافی شاپ، استفاده کنید. این نوع طراحی منو کافه به مشتری کمک می‌کند تا با مشاهده تصویر واقعی انتخاب راحت‌تری را انجام دهد

برای تهیه عکس‌ها، حتماً یک عکاس حرفه‌ای استخدام کنید تا تصاویر واقعی هر یک از آیتم‌ها را باکیفیت و وضوح بالا ثبت کند. در نهایت پس از آماده‌شدن عکس‌ها یک طراح گرافیک حرفه‌ای، با درنظرگرفتن قالب، فونت و رنگ مناسب؛ عکس‌ها را در کنار سایر عناصر منو قرار داده و طراحی را تکمیل می‌کند.

طراحی منو کافه به سبک مجله

در این سبک نیز لازم است از عکس‌های باکیفیت و با وضوح بالا استفاده شود. در این سبک علاوه بر نام و عکس هر یک از آیتم‌ها به معرفی ویژگی‌های خاص آن نیز پرداخته می‌شود. این امر سبب می‌شود تا شما شروع‌کننده مکالمه با مشتریان خود باشید، نظر مشتریان را جلب کرده و اشتیاق آنها را برای امتحان کردن آیتم‌ها افزایش دهید.

در این سبک عکس هر یک از آیتم‌ها به‌صورت بزرگ و برجسته درج شده و سپس اطلاعاتی مانند مواد اولیه و قیمت به‌عنوان زیرنویس به آن اضافه می‌شوند.

طراحی منو کافه به سبک تبلیغاتی

ممکن است به طور مداوم رویدادهایی را در کافی شاپ خود برگزار کرده و پوسترهای تبلیغاتی آن را در دیوار نصب کنید. اما جالب است بدانید اضافه‌کردن پوسترهای تبلیغاتی به منو یک راه مؤثرتر است. چراکه تمام مشتری‌ها مجبور هستند قبل از ثبت سفارش منو را با دقت نگاه کرده و سؤالات احتمالی را از کارکنان کافه بپرسند.

در طراحی منو کافه به سبک تبلیغات، از عکس آیتم‌ها استفاده نمی‌شود، بنابراین جلب نظر مشتریان با استفاده از تضادهای رنگی انجام شده و جایگاه اعلان رویداد مدنظر در انتهای منو است.

طراحی منو کافه به سبک محتوای تعاملی

این سبک برای افرادی که به طراحی مینیمالیستی علاقه دارند جذاب‌تر خواهد بود. طراحی منو به سبک محتوای تعاملی سبب می‌شود تا از بی‌نظمی اجتناب کرده و یک منوی شسته‌ورفته و منظم داشته باشید. می‌توانید از فضای پشت منو برای اشتراک‌گذاری اطلاعات جالب و شروع تعامل با مشتری استفاده کنید. همچنین اضافه‌کردن آدرس وب‌سایت و صفحات سوشال‌مدیا به قسمت پشتی منو، ایده بسیار خوبی است.

چیدمان این‌چنینی منو کافه؛ یک اینفوگرافیک جالب برای دوستداران قهوه خواهد بود. به‌این‌ترتیب علاوه بر تصاویر زیبا و واقعی هر یک از آیتم‌ها؛ اطلاعات گسترده‌ای در پایین هر تصویر وجود دارد که می‌تواند مشتریان منتظر را به خود مشغول کند.

طراحی منو کافه به سبک تخته سیاه

شاید خواندن یک منو با تعداد زیاد نوشیدنی و میان وعده کار طاقت‌فرسایی باشد؛ بنابراین بهتر است برای افزایش خوانایی منو انواع آیتم‌ها را بر اساس نوشیدنی‌های سرد، گرم، غذاها و میان وعده‌ها از یکدیگر جدا کنید. به‌این‌ترتیب مشتری از گزینه‌های مختلف ارائه شده توسط شما آگاه شده و انتخاب راحت و سریع‌تری خواهد داشت.

همچنین طراحی و اضافه‌کردن CTA (یا فراخوان به عمل)، نه‌تنها مشتری را به انتخاب سریع بلکه به خرید سریع‌تر تشویق می‌کند. سعی کنید از CTA کوتاه، خلاقانه و صمیمی استفاده کنید.

طراحی منو کافه به سبک رسمی

در طراحی منو کافه به سبک رسمی از رنگ و فونت‌های خاصی استفاده شده و طراح گرافیک از قالب‌های مشخصی استفاده می‌کند. در این نوع طراحی نیز برای جلب مشتری از عکس‌های باکیفیت و جذاب استفاده می‌شود.

شاید یک عکس به‌تنهایی برای تشویق مشتری به سفارش آیتم‌های جدید منو؛ کافی نباشد. به همین دلیل لازم است یک توضیح کوتاه را به هر آیتم اضافه کنید تا مشتری بداند چه چیزی را سفارش می‌دهد. برای نوشتن این توضیحات خلاقیت اهمیت بسیار زیادی دارد. پس بهتر است از کلماتی استفاده کنید که بر حس بویایی و چشایی مشتری اثر مثبت بگذارد. برای مثال، می‌توانید در توضیحات به مواد اولیه اشاره کرده و سپس مزه آن را توصیف کنید.

نکات تکمیلی که در هنگام انتخاب منوی کافی شاپ باید در نظر داشته باشید

منو کافه / منوی کافی شاپ

در نهایت پس از آنکه منو کافی شاپ را طراحی و آماده کردید؛ برای افزایش بازده و فروش لازم است همواره بر وضعیت منو نظارت داشته و نکاتی را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، در نظر بگیرید.

آزمون و خطای منو

به‌روزرسانی، افزودن موارد جدید و حذف آیتم‌های موجود از منو؛ یک روند طبیعی در شناسایی بهترین منو است. برای این کار لازم است جامعه هدف خود را مشخص کرده و متناسب با آن بهترین آیتم‌ها را در منو قرار دهید.

به‌روزرسانی به‌موقع منوی

باتوجه‌به ترند روز، طراحی‎های اخیر یا تغییرات به وجود آمده در برند؛ لازم است منوی طراحی شده را آپدیت کنید. از طرفی به‌روزرسانی در بازه‌های زمانی کوتاه می‌تواند به اعتماد مشتری و میزان تعامل آن با برند تأثیر منفی بگذارد؛ بنابراین در به‌روزرسانی منو زیاده‌روی نکنید. این روزها بیشتر افراد به سمت استفاده از منوی دیجیتال رفته‌اند. توصیه می شود داخل کافی شاپ از منو دیجیتالی استفاده کنید که به نرم افزار کافه شما متصل است و مشتریان می توانند از سر میز سفارش خود را ثبت کنند

تبلیغ آیتم‌های موجود در منو کافی شاپ

پس از آنکه تصمیم به‌روزرسانی گرفتید، در قدم بعدی باید آیتم اضافه شده را تبلیغ کنید. در غیر این صورت مشتریان از تغییر ایجاد شده باخبر نخواهند شد. برای تبلیغ علاوه بر فضای آفلاین باید از فضای آنلاین نیز استفاده کنید. صفحات سوشال‌مدیا بهترین و مؤثرترین روش تبلیغ آیتم جدید هستند. برای تبلیغ در این فضا از قابلیت‌هایی مانند استوری و ویدئوهای کوتاه خلاقانه استفاده کنید.

قراردادن یک برد منو در خارج از فضای کافی شاپ یک راه تبلیغ آفلاین است. می‌توانید نام آیتم جدید منو را بر روی آن نوشته و توجه مشتریان را به‌محض ورود به آیتم جدید جلب کنید.

قراردادن اطلاعات مفید در منو کافی شاپ

در واقع منو درب ورودی کافی شاپ شما محسوب می‌شود. به همین جهت باید منوی خوشایند، جذاب و حاوی اطلاعات مفید داشته باشید. این اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مواد تشکیل‌دهنده آیتم‌ها
  • توصیف مزه آیتم‌ها با استفاده از جملات مختصر و جذاب
  • آدرس وب‌سایت و صفحات سوشال‌مدیا (همچنین می‌توانید از QR Code استفاده کنید)
  • شماره تماس کافی شاپ
  • اشاره به مشخصات آیتم‌های موجود در منو مانند اندازه وعده و دمای (گرم، سرد، ولرم) سرو آن
  • تبلیغ رویدادی (ایونت) که به‌صورت منظم در روزهای خاصی در کافی شاپ شما اجرا می‌شود. به‌عنوان‌مثال اجرای زنده موسیقی

نتیجه‌گیری

طراحی منو کافه ممکن است ساده به نظر برسد، اما اگر برخی نکات کلیدی مانند اندازه وعده، عمر مفید و استفاده چندگانه از مواد اولیه را در نظر نگیرید هرگز در این مسیر رقابتی به موفقیت نخواهید نرسید. همچنین بهترین سبک طراحی منو کافی شاپ بسته به شخصیت برند، برای هر کافی شاپ متفاوت خواهد بود؛ بنابراین بهتر است طراحی منو را جدی گرفته و از آن به‌عنوان راهی برای افزایش شهرت و جلب نظر مشتریان استفاده کنید. امروزه نیز استفاده از منوی دیجیتال در مجموعه‌ها رونق زیادی یافته است. می توانید به این نوع منوها نیز گوشه چشمی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط